Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Slavný Tutanchamon: Měl ženská prsa a chodil s berlí!

Autor: red -
21. února 2010

Moderní věda odhalila poslední tajemství egyptského faraona Tutanchamona. Dvouletý výzkum s využitím radiologie, počítačové tomografie a testů DNA vnesl jasno do toho, jak slavný panovník vypadal.

I když ho starověcí Egypťané chápali jako živé vtělení boha, dnešní věda ho ukázala jako nemocného člověka odkázaného na pomoc lidí kolem.

Tutanchamon nemohl chodit bez berle, měřil jen 165 cm, měl ženská prsa a nejspíš ho skolila gangréna ve zlomené noze a nádavkem i malárie. To vše vědci vyčetli z jeho mumie, staré víc než 3300 let.

Tutanchamonův kult trvá už skoro devadesát let – od doby, kdy jeho hrobku v luxorském Údolí králů objevil britský archeolog Howard Carter. Mrtvý faraon byl jedním z nejslabších vládců Egypta. Začal panovat jako devítiletý a zemřel po deseti letech (1333 – 1324 před n. l.).

Vědci dlouho nevěděli, jak tento král-dítě vypadal, kdo byli jeho rodiče a jak žil. Záhadou zejména bylo, proč ho pohřbili s takovou pompou a s dosud nevídanými poklady. Odpovědi dala až moderní věda.

Mumii Tutanchamona začali vědci zkoumat před dvěma lety. Počítačový tomograf pořídil 1700 snímků, ke slovu se dostala i radiologie a testy DNA.

Jejich výsledky pak odborníci porovnali se vzorky jedenácti dalších mumií z období Tutanchamonovy vlády. „Vůbec poprvé jsme pracovali s DNA faraonů,“ řekl paleontolog Carsten Pusch z německé univerzity v Tübingenu.

Byl to mrzák

Tento týden byly v Egyptském muzeu v Káhiře představeny výsledky zkoumání faraonova mumifikovaného těla. Prokázalo se, že ho zabily dědičné nemoci, řídké kosti a malárie.

Faraon měl rozštěp horního patra – zaječí pysk. Trpěl i osteoneurózou, odumíráním kostí a žil a tzv. koňskou nohou. Nohy měl deformované, bez berlí se nedokázal pohybovat. Proto se jich v jeho hrobce našlo přesně 130.

Kromě toho si krátce před smrtí levou nohu zlomil. „S největší pravděpodobností buď spadl z koně, nebo uklouzl v lázni,“ soudí šéf egyptských památkářů Zahi Hawass. Tehdejší lékaři nedokázali zabránit šíření gangrény, která se do rány dostala, a když se k ní přidala malárie, smrt byla nevyhnutelná.

Viníkem je incest

Analýza dalších jedenácti mumií egyptských faraonů odpověděla i na to, proč Tutanchamon trpěl tolika vrozenými nemocemi. Byl totiž plodem incestu, soulože mezi příbuznými.

Jeho otcem je faraon Amenhotep IV., známý z dějin jako Achnaton, a matkou byla žena označovaná jako Mladší dáma. Její mumii objevili francouzští archeologové roku 1898. „Jedná se o dceru Amenhotepa III. a královny Teje, děda a babičky Tutanchamona,“ řekl Zahi Hawass.

Podle vědců byl Tutanchamon slabé, nemocné a neduživé dítě. „I to je ale zajímavé. Polidšťuje to jeho obraz,“ myslí si Howard Narkel z Michiganské univerzity v USA.

Kurátor chicagského muzea James Phillips si ale myslí, že kult tzv. zlatého chlapce vůbec neutrpí. „Lidé si ho budou spojovat s tím, co měl, a ne s tím, jak vypadal. Na jeho postavení se nic nezmění,“ tvrdí.

Faraon Tutanchamon

Rozštěp horního patra
Počítačová tomografie prokázala, že důvodem vysunutí horní čelisti faraona byl rozštěp horního patra, tzv. zaječí pysk.

Ženská prsa
Podrobný výzkum mumie potvrdil i předpoklad, podle něhož měl mnoho ženských rysů. Trpěl i chorobou, která se projevuje nadměrným zvětšením prsních žláz. Bylo to vrozené postižení, které měl i jeho otec.

Dlouhé prsty
Jednou z vrozených nemocí mladého faraona byl i tzv. Marfanův syndrom. Projevuje se protáhlou a kostnatou postavou a dlouhými prsty na rukou i nohou.

Koňská noha
Faraon se neobešel bez berlí. Zavinila to osteonekróza, nemoc kostí, která k nim blokuje přísun krve.

Otvor v hlavě
První radiologické vyšetření Tutanchamonovy lebky z 50. let minulého století prokázalo, že v ní byl otvor. To bylo důvodem k domněnkám o jeho zavraždění. Dnes se ale ukázalo, že tak na mrtvém panovníkovi »zapracovali« mumifikátoři, vytahující jeho mozek z hlavy.

Panovníkova tvář
Výsledky počítačové tomografie dovolily už v roce 2005 poměrně přesně vymodelovat faraonovu hlavu. Jeho lebka byla mírně protažená a měl buclaté tváře. Uši mu trochu odstávaly – k těmto závěrům došly společně vědecké týmy z USA, Egypta a Francie.

Malárie
Ve vládcově krvi byly objeveny bakterie způsobující malárii a další horečnatá onemocnění. Stejné bakterie nalezli vědci i v mumiích čtyř dalších zkoumaných faraonů.

Zlomenina levé nohy
K faraonově osteonekróze se přidala zlomenina levé nohy. Mohl spadnout z koně, z bojového vozu nebo možná uklouznout v lázni. Následná gangréna v kombinaci s malárií byla podle vědců bezprostřední a hlavní příčinou Tutanchamonovy smrti.

djaba ( 21. února 2010 17:36 )

Popis toho faraona pasuje na nějakého ufouna.Ani bych se nadivil , kdyby to byla pravda.

bubaku ( 21. února 2010 09:50 )