Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Josef (55) zdědil BMW, ale na silnici nemůže. Auto mu „zrušili“ úředníci

Autor: David Budai - 
31. srpna 2018
06:25

Pan Josef Šušota ze Šternberku po kamarádovi zdědil BWM a odvedl za něj dědickou daň. Jenže úředníci vozidlo vyřadili z evidence, takže s ním dnes nemůže jezdit. V podobné situaci se ocitla řada Čechů, kterým novela z roku 2015 znemožnila auto používat. Původně měla „pročistit“ registr od neexistujících vozidel, jenže na to doplatili i nevinní lidé, kterým teď stát neumí pomoci.

V červnu 2015 uplynula lhůta, do které se měly vyřešit takzvané polopřevody aut. Ten nastal v situaci, kdy starý majitel odhlásil auto, ale nový ho ještě nepřihlásil. Auta teoreticky mohla v tomto administrativním „vakuu“ zůstávat donekonečna, proto stát novelou zákona o provozu na silnicích lidem nařídil, aby tuto situaci vyřešili. Jinak bylo auto z evidence jednoduše vyřazeno.

„Cílem bylo zjistit u každého vozidla jeho provozovatele, který je zodpovědný za veškeré přestupky vyplývající z provozování auta. Pro něj bylo samozřejmě výhodné nebýt v registru uveden a ponechat tak vozidlo v ‚polopřevodu‘, protože se tím vyhnul celé řadě postihů,“ uvedl Jakub Stadler z tiskového oddělení resortu.

Původní záměr, který měl zároveň „vyčistit“ registr vozidel od těch, která už fakticky neexistují, ovšem nepočítal s výjimkami pro lidi, kteří situaci vyřešit vůbec nemohli. Například pan Josef Šušota ze Šternberka doplatil na dědické řízení, jehož součástí byl i kabriolet BMW.

Kabriolet stojí v garáži

„Po úmrtí kamaráda došlo k problému s dědickým řízením. To neproběhlo hladce a více než rok se řešilo soudně. A bohužel během této doby neměl k autu nikdo přístup. Klíč od veškerého majetku měla třetí osoba, které s tím neměla nic společného,“ popsal pan Josef při rozhovoru pro Blesk Zprávy s tím, že dědické řízení skončilo v listopadu, tedy pět měsíců po termínu.

„Z auta se zaplatila dědická daň, soudní odhad. A ve finále to auto není k ničemu. Až po skončení řízení se zjistilo, že bylo v polopřevodu,“ zoufá si Josef, který tak zdědil administrativně zaniklé auto. „Je teď schované v garáži. Auto je pojízdné, nic mu není, ale nesmí na silnici,“ dodal smutně pan Josef.

Výjimka, jak z toho ven, neexistuje. Muž se proto obrátil obecní úřad i krajský úřad, ale všude jeho žádost zamítli. A radu pro něj nemá ani ministerstvo dopravy. Vzkazuje, že auto měl v době dědického řízení přihlásit správce majetku, kterým byla policie. Jenže to už teď panu Šušotovi nepomůže.

„Už mi nejde ani tak o auto, ale o princip. O prokázání úcty zesnulému, protože vím, jak to auto měl rád a staral se o něj. Chtěl bych, aby dále fungovalo,“ dodává pan Josef.

Zanikla auta i motorky

Kancelář ombudsmanky Anny Šabatové, která se problémem zabývá, dodneška zaznamenala celkem 26 stížností lidí, kteří se v podobné situaci ocitli. Reálně ale může jít o stovky lidí, kteří nemohou nic dělat.

„Ti, kdo se na nás obrátili, jsou ochotni připustit, že třeba část viny leží na nich, že si vše důkladně neprověřili. Byli by ochotni zaplatit pokutu nebo přijmout přiměřenou sankci, jak je tomu u jiných administrativních úkonů, které člověk neprovede včas. Že ale kvůli tomu rovnou přijdou o auto nebo motorku však považují za naprosto nepřiměřený trest,“ uvedla mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková.

Popsala i případ pana Martina, který si v červnu 2012 v bazaru koupil ojeté auto vyrobené v roce 2009. Vzal si na to leasing a poslední splátku tohoto úvěru zaplatil loni v červnu. Hned poté chtěl vozidlo přepsat na sebe, jenže při evidenční prohlídce se zjistilo, že auto zůstalo v polopřevodu a tím pádem došlo v červenci 2015 k jeho „zániku“.

„Někdo prodal ojetý vůz bazaru a v registru provedl odhlášení na tuto společnost. Ta už ale neprovedla druhý krok, tedy přihlášení vozidla na sebe, a auto tak bylo v polopřevodu, už když ho pan Martin kupoval,“ uvedla Hrazdílková s tím, že Martin teď auto nemůže používat, přestože ho řádně zaplatil.

Ministerstvo: Lidé mají smůlu

Ministerstvo dopravy žádné změny, kroky ani pomoc nechystá. „V současnosti musíme postupovat v souladu s aktuálním zněním zákona. Jsou to desítky případů, kdy se na nás lidé obracejí. Jedná se o zákonné ustanovení, které není možné měnit rozhodnutím ministerstva dopravy,“ napsal Jakub Stadler.

Zákon začal letos na jaře řešit také Ústavní soud, a to na popud krajského soudu v Hradci Králové, který se zabývá případem majitele motorky. Krajský soudce navrhuje, aby bylo příslušné ustanovení zrušeno, protože znehodnocuje vlastnické právo. Zatím není jasné, kdy ústavní soud o věci rozhodne.

zlymikes ( 31. srpna 2018 07:26 )

Ale takovou věc měli posoudit moudré hlavy skopové v Parlamentu, třeba takový chytrolín Benda.

Zobrazit celou diskusi