Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

Autobusy netáhnou, lidé přesedali do aut a vlaků. Co může za úbytek cestujících?

Autor: base, ČTK - 
20. srpna 2018
16:04

Cestujících v linkové autobusové dopravě v Česku dlouhodobě ubývá. Loni využilo autobusy 298 milionů lidí, což je nejméně za posledních 15 let. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy, které má ČTK k dispozici. Cestující stále častěji přesedají do aut a vlaků.

Úbytek počtu cestujících v pravidelné autobusové dopravě pokračuje i letos, v prvním čtvrtletí v ní cestovalo 75,9 milionu lidí, meziročně o 3,5 milionu méně.

Podle generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře je důvodů tohoto trendu celá řada. Jako jeden z hlavních zmínil zlepšující se ekonomickou situaci obyvatelstva, kdy si lidé mnohem více než v minulosti mohou dovolit cestovat vlastním autem.

Hromíř ČTK sdělil, že část cestujících odvedla také železniční konkurence, která zvyšuje provoz díky zlepšené nabídce na příměstských i dálkových linkách. Vedle cenové války na linkách mezi Prahou a Ostravou hraje podle Hromíře důležitou roli také rekonstrukce D1 a s ní spojené uzavírky, kvůli kterým cestující raději využívají vlaky. Na dráze díky tomu loni meziročně přibyly čtyři miliony cestujících. Celkem loni cestovalo na železnici 183,1 milionu lidí.

Prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák k těmto faktorům přidal snižující se objednávky autobusových linek ze strany krajů. Regionální samosprávy se podle něj snaží na dopravě šetřit, což vede k omezování spojů.

Každoroční pokles autobusové přepravy nemá podle Hromíře na linkové dopravce zatím výraznější dopady, protože většina z nich prokazuje svou případnou ztrátu krajům, které si linky objednaly. Kraje tyto ztráty následně dorovnávají. „Někteří ovšem mají smlouvu s krajem postavenou na vlastním podnikatelském riziku a obsazenosti spojů a tam už to určitý problém je,“ uvedl.

Žádný obecný plán na zastavení poklesu autobusové přepravy však zatím není. Hlavní zodpovědnost za stabilizaci autobusové dopravy by podle dopravců měli nést organizátoři dopravy a přizpůsobit ji hlavním skupinám cestujících. V této souvislosti dopravci zmínili i plánování autobusů s vlaky, které by podle nich měly na sebe navazovat a ne si přímo konkurovat, jak se to nyní na některých trasách děje. Hromíř navíc upozornil na vyšší dotace na železnici, které jsou podle něj na kilometr až šestkrát vyšší.

Pokles by podle dopravců mohly zastavit také 75procentní slevy na jízdném pro děti, studenty a seniory od 1. září. „Mohly by celkově posílit využívání veřejné dopravy a odvrátit některé cestující od individuálního motorismu,“ dodal Hromíř.

Oproti předchozím rokům naopak roste nepravidelná autobusová přeprava. Loni cestovalo charterovými linkami přes 31 milionů lidí, meziročně o 2,5 milionu více. Podle Hromíře je i tento trend důkazem zlepšující se ekonomické situace obyvatel.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

zada ( 20. srpna 2018 18:15 )

Auto bylo vždy pohodlí. Lze zastvit kde mohu,kde chci. Dnešní vlaky jsou pohodlnější než autobusy, zvláště na dlouhé trasy. Doprava po silnici je šílená, autobus stále doslova "popojíždí". A jinak "flora" má vekou pravdu. Do vísek byla zrušena většina spojů. Takže lidi nechávají auta před nádražím, jedou vlakem a pak zpět , nasedou do auto a dopraví se domů do vesnice. Nemusí vyhledávat žádný spoj. Můj starý tatínek využívá vlak také hodně proto,že se tam může projít a dojít si v klidu na toaletu, kdy chce )spíše když musí . Ale i to je možná jedna zv ěcí, která rozhoduje proč důchodci rádi volí vlak.

flora ( 20. srpna 2018 16:47 )

Do aut lidé nepřesedly proto, že by na to až tak měli, ale protože řada vsí je bez železnice a autobusy byly hromadně zrušené. Dřív zajížděly busy do vesnic několikrát denně. Dnes max. 1x za den přibrzdí autobus někde na hlavné silnici,o víkendech, svátcích a prázdninách ani to ne. A do vlastní vesnice pak musí lidé stejně i 2km pěšky.. Což je o ničem, takže si prostě zvykli na auta. Je to pro ekologii i peněženku zatěžující, ale zpět se to už nikomu nepodaří vrátit. Nevím, co na tom pořád zkoumají

Zobrazit celou diskusi