Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Tropy nám kazí spánek, řidiči usínají únavou. Hrozí „smrťáky“ na silnicích

Autor: Zuzana Zelenková - 
3. srpna 2018
18:35

Více únavy a menší výkon, takový vliv má nejen na Čechy aktuální tropické počasí. Velký problém je to zejména pro řidiče, a to nejen pro ty z povolání. Únava má totiž na organismus podobný vliv jako požití alkoholu. Přitom i několikavteřinový mikrospánek může mít fatální následky, jak varuje Tým silniční bezpečnosti.

Tropické teploty, které Česko sužují ve dne i v noci, jen tak nezmizí. Meteorologové je předpovídají ještě minimálně na další týden. Lidé ve vedrech hůře spí. Řidiče tak může snadno za volantem přepadnout únava, od které je jen krůček k mikrospánku.

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund, ujet se při něm dají ovšem stovky metrů. Při 90 kilometrech za hodinu a třísekundovém spánku to může být 75 metrů. Při rychlosti 130 kilometrů v hodině a 15sekundovém spánku už se dojezd prodlužuje na 540 metrů. Což je dost prostoru pro fatální nehodu.

Tým silniční bezpečnosti proto upozorňuje motoristy, aby v tomto období dbali zvýšené opatrnosti a nepřepínali se. Unavený nebo lehce dehydrovaný řidič je totiž v podobném stavu jako opilý řidič.

Kamioňák Honza: Po půlhodině jsem cítil únavu

O únavě při řízení ví svoje bývalý kamioňák Honza (27). „Věděl jsem, že v neděli musím být na place nejpozději ve 14 odpoledne, abych se před jízdou prospal, měl jsem vyjíždět ve 22 hodin,“ vypověděl pro Blesk Zprávy s tím, že kvůli špatné dopravě z domova spal raději před odjezdem v kamionu.

Jenže tou dobou panovala velká vedra, a tak si Honza během horkého odpoledne příliš neodpočinul. V deset večer musel ale náklaďákem vyrazit. I když mladík řekl dispečerovi, že se na cestu do Francie moc necítí, firma ho na silnici stejně vyslala. 

„Už po půlhodině cesty okolo Plzně jsem cítil, jak mi padají oči. Najednou slyším zatroubení a náhle koukám, jsem skoro ve svodidlech. Odstavil jsem na prvním možném parkovišti a dvě hodiny, které jsem potřeboval, jsem prostě dospal. Na nakládce ve Francii jsem i tak byl v devět hodin ráno, přičemž jsem se na místě dozvěděl, že jsem objednaný až na jedenáctou,“ popsal pro Blesk Zprávy řidič.

Statistiky dopravních nehod po jednotlivých měsících 2018 Statistiky dopravních nehod po jednotlivých měsících 2018 | policie.cz

Honza udělal dobře. Policii je jedno, jestli šofér havaroval kvůli mikrospánku nebo z jiných důvodů. Nejde o polehčující okolnost. „Rozhodně se nevyplatí počítat s tím, že mikrospánek bude brán v případě zavinění nehody jako polehčující okolnost. Ba právě naopak. Při posuzování míry zavinění bude nesporně přihlíženo k tomu, že nastupující únavu je schopen každý řidič včas rozpoznat a podle toho se i zachovat,“ upozornil dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

V létě umírá na silnicích nejvíce lidí

Mikrospánek přiznává dle průzkumů asi 45 procent řidičů a 22 procent řidiček. S únavou za volantem se ale někdy potýkal každý. Podle odborníků je nejlepší nedávat na zaručené rady a buď nevyjíždět, nebo zastavit a trochu si zdřímnout. 

Budský upozorňuje, že vysoké teploty mohou i za to, že jsou účastníci silničního provozu pomalejší, nervóznější a hůře reagují. Což může mít za následek také agresivní chování. „Prosluněné letní počasí ke všemu vyláká na silnice větší počet cyklistů a motocyklistů. To s sebou nese zvýšený počet vážných dopravních nehod,“ dodal Budský.

Letní měsíce patří podle policejních statistik mezi ty s nejvyšším počtem havárií. A to i těch smrtelných. Loni nejvíce lidí zemřelo v červnu - 62. O rok dříve v červenci i v srpnu, a to po 60 lidech. V roce 2015 bylo nejvíce usmrcených na silnicích v srpnu - 80. 

Přes den zabednit, v noci chladit byt

„Pokud panují vysoká horka, tak se v noci špatně spí. Lidé jsou unavení a s tím se pojí vyšší riziko, že potom selžou na silnici, zvláště při dlouhých cestách, například do Chorvatska,“ potvrdil pro Blesk Zprávy Michal Sojka z České lékařské komory.

„Navíc nevíme, jestli se neposouváme do subtropické oblasti. Potom by byly k zamyšlení spíše změny architektury, úpravy domů. Jižní národy často mají kamenné stavby, které více izolují, uvnitř je lépe. Pak mají také okenice, které přes den zavírají. Větrají až večer, když se zchladí,“ vysvětlil odborník. Horko si totiž větráním přes den do obydlí naopak pouštíme.

Zobrazit celou diskusi