„Vaše číslo jsme vygenerovali.“ Šmejdi obcházejí GDPR a bez souhlasu volají s nabídkami

Autor: bud, dv - 
10. 6. 2018
07:00

Sotva dva týdny po začátku platnosti nařízení GDPR pro ochranu osobních údajů našli nejrůznější „šmejdští“ prodejci skulinu, aby mohli telefonovat a obtěžovat se svými nabídkami. Lidem říkají, že jejich mobilní číslo nepochází z databáze, ale náhodně ho vygeneroval automat. Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů to může být vážné obcházení pravidel, za které hrozí i pokuta.

Michal (29) z Brandýsa nad Labem se před pár dny velmi podivoval nad tím, když mu volal neznámý člověk a nabízel mu služby. „Volali mi týden poté, co začalo platit GDPR,“ řekl Blesk Zprávám. Operátorky se proto zeptal, kde vzala jeho číslo. „Velmi váhavě odpověděla, že z náhodného generátoru. Upřímně jsem jí to vůbec nevěřil a požádal jsem ji, ať mě z náhodného generátoru zase vymaže.“

S podobnými telefonáty se setkávají i další lidé z Česka, a to přesto, že od 25. května začalo platit nové nařízení GDPR, které neodsouhlasené marketingové aktivity zapovídá.

Nabízeli tarif i plyn. Prý šlo o náhodné číslo

Například paní Blance (60) ze Sázavy přesto obchodníci volali na mobil a nabízeli různé telefonní tarify i levnější plyn. A volat nepřestali. „Tvrdí, že moje číslo není v žádné databázi, ale vyskočilo jim z nějakého náhodného generátoru,“ zuří Blanka.

Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů může, ale také nemusí jít o porušení zákona. „Pokud někdo zavolá na zcela náhodně vygenerované číslo, které není v žádné dostupné databázi, a není tak spojené s žádným jménem nebo identifikačním údajem konkrétní osoby, tak se nejedná o prohřešek,“ uvedl na dotaz Blesk Zpráv mluvčí úřadu Tomáš Paták.

Jiná situace ale nastává, když call centrum využilo kontakt z již vytvořené databáze, ve které je číslo přiřazeno ke konkrétní osobě. „Pokud volající vychází z nějaké databáze, nastává otázka, jestli už člověk dříve neudělil nějaký souhlas, který by to umožňoval. Pokud souhlas dal, je to v pořádku,“ uvedl Paták.

Video GDPR řeší věrnostní kartičky i mobilní paušály. Expert popsal novinky ochrany dat - Blesk TV
1080p 720p 360p

Úřad pro ochranu údajů může věc prošetřit

V opačném případě by ale mohlo jít o porušení nového evropského nařízení GDPR, které využívání telefonních databází pro marketingové nebo obchodní účely bez souhlasu majitele čísla neumožňuje. Za porušení nařízení volajícím firmám hrozí vysoké pokuty, protože jde o zakázané nakládání s osobními údaji, mezi něž telefonní číslo patří. Pokuta může v krajním případě dosáhnout až 20 milionů euro nebo 4 procent ročního obratu firmy.

V případě pochybností, jestli je telefonát s nabídkami v pořádku, je možné podat podnět k ÚOOÚ nebo na Českou obchodní inspekci. „Úřady tady pro občana je a může se takovým případem zabývat,“ uvedl Paták. 

Zveřejnění čísla v seznamu omezí telemarketing

Existuje i možnost, jak nejrůznějším call centrům a obchodníkům úplně zarazit možnost volání. Stačí zařídit, aby bylo mobilní číslo veřejné. Pak totiž není možné takové číslo využívat k tomu k telemarketingu.

„Pokud si člověk svého operátora požádá, aby jeho číslo s uvedením jména zařadil do telefonního seznamu s příznakem, že si nepřeje být marketingově kontaktován, tak to má operátor povinnost udělat. Pokud pak call centrum takovému číslu bude volat nebo ho prozvánět, tak spáchá správní delikt,“ uvedl mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina s tím, že při porušení by pak hrozila i sankce.

„Veřejný telefonní seznam provozuje společnost Conectart s.r.o. na webové adrese 1188.cz. Obsahuje telefonní čísla výhradně těch zákazníků, kteří o zveřejnění v něm projevili zájem a udělili příslušný souhlas, což platí pro všechny operátory,“ vysvětlil Tomáš Leixner ze společnosti T-Mobile s tím, že o zapsání je možné zažádat v samoobsluze operátor přes internet, na infolince nebo přímo na prodejně.

Podobná praxe funguje také u dalších mobilních operátorů a o zařazení lze v případě zájmu požádat.

Video „GDPR u lékařů? Nic nepodepisujte.“ Expert varuje pacienty kvůli novince z Bruselu - David Budai, Blesk Zprávy
720p 360p

Doporučujeme
bIaboIimtakytak ( 10. června 2018 17:43 )

Jak kdo, my jsme ho měli hned.

Ettoris ( 10. června 2018 13:13 )

Tak to jsi velkej frajer to musím uznat.... Je vidět že zakomplexovaj debilek je to její práce asi co z toho máš ubozaku

kapturek ( 10. června 2018 12:55 )

jen blbec si muze myslet ze GDPR neco vyresi, do souhlasu staci napsat ze informace muzou byt poskytnuty obchodnim partnerum a cele gdpr je zbytecne, obchodni partner je totiz kdokoliv na svete, na takove co volaji s nabidkama plati jedno jednoduche pravidlo, nechat ji vykecat a paslat do ***e, pokud vola nekdo s akciema tak se ho vzdy narovinu zeptam proc kdyz mi nuti takovy super kseft, proc do toho nevinvestuje svoje penize a nezije z tech super zisku, proc ze sebe dela cur.aka na telefonu za smesnych 20 litru mesicne, vzdycky je ticho a pip pip

janadruhou ( 10. června 2018 12:21 )

Za socika tohle byt ani nemohlo, protoze na telefon se cekalo nekolik let

oxygene.p ( 10. června 2018 12:15 )

Většinou jsem rád , když mi volají , protože ještě samy rádi moje číslo mažou z databáze. Nechám je vypovídat , potom pokládám desítky různých dotazů , zejména specifických třeba ohledně elektřiny , jak chodí výpisy , vyúčtování , jak je to s přeplatkama , nedoplatkama , do kolika dnů se to musí zaplatit atd... Ve finále jim řeknu , že si to ještě musím rozmyslet , nashledanou a položím to. Rekord mám 108 minut jeden takový hovor. Vidět ksicht té krá.vy z call centra , když po takové době neuzavřela kšeft , to musí být k nezaplacení.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa