Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Šimpanzi mají čistější lože než lidé. Není tam ani tolik hmyzu, odhalil výzkum

Autor: Mii -
16. května 2018

Opice nejsou tradičním symbolem čistoty, ale ukazuje se, že jejich hygiena je v některých případech lepší než ta lidská. Například při spaní. Tým vědců ze státní Severokarolínské univerzity zjistil, že ležení šimpanzů jsou čistější než lidské postele. Obsahují dokonce méně hmyzu. Je to proto, že šimpanzi si každý den tvoří nové, zatímco člověk uklízí postel jen jednou za čas.

„Nenašli jsme v šimpanzích hnízdech (zoologické pojmenování jejich míst na spaní, pozn. red.) žádné problematické mikroby, což bylo velice překvapující,“ uvedla vedoucí výzkumnice Megan Thoemmesová. Její výzkum proběhl v Tanzanii, kde tým sesbíral vzorky ze 41 šimpanzích hnízd a testoval je na mikrobiologickou diverzitu.

U 15 z nich výzkumníci použili i vysavače, aby zjistili, zda se zde vyskytují členovci typu hmyz, pavouci nebo roztoči a klíšťata. „Čekali jsme, že tam najdeme spoustu členovců, ale vůbec nic,“ pokračovala Thoemmesová. Bylo zde dokonce velmi málo blech, vší a dalších ektoparazitů, které se v lidských postelích relativně často vyskytují. „V celkovém počtu hnízd jsme našli jenom čtyři ektoparazity. A to ještě čtyři kusy parazitů, ne čtyři druhy,“ stojí dále v odborném textu.

Podle Thoemmesové je to způsobené tím, že šimpanzi si místa na spaní vytváří každý den čerstvé. Aby člověk dosáhl stejné úrovně, musel by svoji postel denně luxovat a měnit peřinu i povlečení. To ale nikdo nedělá, tudíž postele jsou běžně zamořené mrtvými lidskými buňkami, kterými se rádi živí paraziti.

Honba za čistotou

Zajímavé podle vědců také je, že zatímco šimpanzi mají čistější spaní, jejich tělo je pokryto větším počtem nejrůznějších neinvazivních a přirozených bakterií, což jim vytváří silnou přirozenou imunitu. Lidé ji nemají, proto jsou náchylní k alergiím a autoimunitním onemocněním.

„Víme, že lidské domovy jsou svým způsobem ekosystémy a postele obsahují celou řadu organizmů, které se v domovech objevují. Dá se říct, že naše snaha vytvořit co nejčistší prostředí vyústila v to, že jsme naše prostředí proměnili v méně ideální,“ napsala Thoemmesová.

„Jinak řečeno, vytvořili jsme si místa ke spaní, kde nejsme v kontaktu s přírodními mikroby, které bychom potkali při spaní na hlíně a kteří by si nás nevšímali. Místo toho jsme obklopeni takovými mikroby, které lákají naše těla,“ uzavřela text vědkyně. Celé znění výzkumu vyšlo v odborném časopise Royal Open Science.

Video  Šimpanzi se hlásí o jídlo jako žáci ve škole. Takhle spolu mluví...  - ZOO Plzeň