Žák za trest padesátkrát opisoval větu. Učitelé: Zločin na dítěti
„V hodinách nikde nechodím a sedím na místě a dávám pozor.“ Tuto větu musel žák 4. třídy nejmenované středočeské školy opsat padesátkrát, protože při vyučování rušil. Podle Učitelské platformy, která na trest upozornila na Twitteru, se jedná o „zločinnou a zastaralou metodu, kterou by děti nikdy neměly být trestány“.
Příspěvek původně zveřejnila na internetu teta dítěte Karin Marques. Jelikož je sama učitelkou, překvapilo ji, že někdo v dnešní době trestá děti podobným způsobem. Jde totiž o metodu, která je spojena spíše s minulým stoletím.
Tento trest není z 1957, ale ze ZŠ ve STŘ kraji z dubna 2018. UP vznikla právě proto, aby tyto zločny na dětech už nebyly! pic.twitter.com/UYfFyhqRzy
— Učitelská platforma (@ucitele) April 15, 2018
Trest zarazil i Učitelskou platformu, profesní organizaci sdružující učitele a ředitele MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ. „Tento trest není z 1957, ale ze ZŠ ve STŘ kraji z dubna 2018. UP vznikla právě proto, aby tyto zločiny na dětech už nebyly,“ napsala na Twitteru.
Pořád běžné, zní od lidí
Příspěvek vyvolal pozornost i diskutujících na sociální síti. Mnoho z nich glosovalo, že trest se podobá úvodní sekvenci ze seriálu Simpsonovi, kde jedna z postav opisuje za trest na školní tabuli větu.
Další diskutující upozornili, že ví, že opisování věty se k výchovným účelům stále používá poměrně běžně. „Můj kolega nechává žáky opisovat část školního řádu ‚žák je povinen'. Minulý týden to jeden psal sedmkrát,“ komentoval pedagog Alex. „Já psal podobný trest na ZŠ nejednou a to je pár let zpátky,“ přidal se uživatel Michal Kolman. „My tyto tresty dostávali i v roce 2002 a celkem běžně,“ dodal další.
„Po zveřejnění fotografie trestu zažíváme doslova smršť poměrně odsuzujících reakcí. Asi nejčastější je: Podobné tresty jsme taky psávali a nijak nás to nepoškodilo nebo A jak jinak má škola udržet disciplínu, která dnešním dětem chybí?“ okomentovala následně incident pro Blesk Zprávy Učitelská platforma.
Ta prý vnímá tuto bouřlivou diskusi jako příležitost debatovat o tom, jaké by mělo být vzdělávání pro 21. století. „Je klíčové, aby celá společnost pochopila, že časy se mění a my všichni bychom se měli měnit s nimi. A vzděláváním to začíná,“ uzavřeli odborníci.
Trauma jako blázen, to znám, očumovat 45 minut po chodbách.