Zapomeňte na čekárny: Kdy má obvodní lékař povinnost dojet až k vám domů?

Autor: ula - 
16. 4. 2018
12:15

Pečujete doma o nepohyblivého pacienta a ten má náhle zdravotní potíže? Podle zákona by se k němu měl dostavit praktický lékař, případně je možné vystavit příkaz ke zdravotnímu transportu. Co když ale pacient není u praktického lékaře registrovaný? A co když lékař návštěvu doma odmítne?

Návštěvní službu jako povinnou součást práce praktických lékařů však zmiňuje přímo zákon o zdravotních službách. Dle jeho § 7 součástí primární ambulantní péče poskytované registrujícími poskytovateli v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost je vždy návštěvní služba.

Tu zákon dále specifikuje jako poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta, tedy doma nebo např. v zařízení sociálních služeb, a to zejména v případech, kdy se pacient s ohledem na svůj zdravotní stav nemůže dostavit do zdravotnického zařízení poskytovatele a poskytnutí zdravotní péče tímto způsobem je s ohledem na její charakter možné, vysvětluje Oldřich Tichý, tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Zároveň doplnil, že na zajištění návštěvní služby je pamatováno i ve smlouvách o poskytování a úhradě hrazených služeb, uzavřených s VZP. Zde je mimo jiné uveden celkový rozsah doby pro poskytování hrazených služeb, který je zpravidla minimálně 32 hodin týdně, z čehož je 20 hodin ordinační doby a ostatní doba má být využita pro návštěvní službu a administrativní činnost.

Odmítnutí registrace nepohyblivého pacienta?

„Nemožnost zajištění návštěvní služby je jedním z mála legálních důvodů, proč praktický lékař může odmítnout pacienta registrovat: Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout jeho přijetí do péče, pokud by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala výkon návštěvní služby. Celkem logicky z toho vyplývá, že u svých registrovaných pacientů má praktický lékař povinnost návštěvní službu zajišťovat,“ upozorňuje dále Tichý.

Video ŠOK! FN Brno odmítá pacienty, prý nemá dost lůžek! Situaci komentuje mluvčí jihomoravské záchranky Michaela Bothová. - Jiří Nováček
360p

Návštěvy během a po pracovní době

Výkony návštěvní služby jsou obsaženy v Seznamu zdravotních výkonů; lékař je vykazuje pojišťovně a jsou mu jednotlivě hrazeny, mimo kapitaci. Nejčastěji jde o výkon Návštěva praktického lékaře u pacienta v době vyhrazené pro návštěvní službu praktického lékaře.

„V roce 2017 ho pojišťovna uhradila ve více než 417 tis. případech, a to u 121 tis. pojištěnců, což znamená více než 3 návštěvy na jednoho navštíveného pacienta. Dále existuje výkon Návštěva praktického lékaře u pacienta v době mezi 19-22 hod. a dva výkony pro neodkladnou návštěvu - jeden na dobu mezi 22-06 hod., druhý pro den pracovního volna nebo pracovního klidu. Zvlášť se vykazuje doprava lékaře v návštěvní službě, uvedl Tichý.

Video Boj politiků o svobodu pacientů: Co vám lékař nesmí nadiktovat? - Blesk Zprávy
1080p 720p 360p

Odmítnutí návštěvní služby? 

Pokud lékař odmítá zajistit svému registrovanému pacientovi návštěvní službu, je možné zaslat stížnost na krajský úřad, okresní sdružení praktických lékařů, Českou lékařskou komoru a zdravotní pojišťovnu.

Doporučujeme
agfor ( 16. dubna 2018 14:41 )

Ha, ha, ha. V nejsmrdutější zádeli Česka nejezdí k pacientům ani pohotovost, natož obvoďák - vždy odkazují na RZ.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa