Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Maturity odstartovaly: Slohy v pohodě, shodli se studenti. Straší je centrální hodnocení

Autor: mah - 
11. dubna 2018
18:41

Málo času na vypracování, nevhodná zadání a pochybnosti o hodnotitelích. To v minulosti strašilo maturanty u slohových prací z českého jazyka. Letošní maturanti si témata, ze kterých dostali na výběr, pochvalovali, strašák v podobě centrálního hodnocení ale zůstává. Slohovými pracemi odstartovaly i letošní státní maturity. Na rozdíl od předchozích let ubyla čtyři témata, zůstalo ovšem kritizované centrální hodnocení. V minulosti přitom studenty zradil třeba Jidáš nebo hledání epizeuxe.

„Letošní témata byla v pohodě. Ani úvaha, které jsme se po minulých ročnících maturit báli, nebyla špatná,“ řekla jen pár chvil po odevzdání své práce studentka Karolína. Osobně si vybrala zprávu. Rozhodla se pro ni zejména pro to, že z nabízených témat patří k jednodušším.

Za vyloženě jednoduchá pak považovala témata další z oslovených maturantek Kateřina. „Mně to vyhovovalo, Upřímně ale nemívám problém napsat cokoli,“ dodala k tomu. V minulosti se podle ní objevila i složitější zadání než ta letošní. Ani ta, nad kterými si lámali hlavy její předchůdci, ale podle ní nebyla složitá.

V podobném duchu se vyjádřil i Tomáš, podle kterého bylo zadání srovnatelné s tím, jaké se spolužáky dostával už v průběhu gymnaziálních studií. „Nemůžu samozřejmě mluvit za všechny, ale mně osobně témata sedla,“ dodal mladík.

Studenty straší centrální hodnocení slohových prací

Studenty ale straší jiná věc. Jejich slohové práce totiž budou anonymně hodnoceny v CERMATu. S tím přitom v minulosti byly problémy. Například u prvních „ostrých“ školních maturit v roce 2012 se kvůli hodnocení maturit odvolalo několik tisíc studentů. Nejčastějším důvodem bylo právě nejasné hodnocení slohové práce.

Výjimkou přitom nebyly ani situace, kdy kvůli drobné odchylce od vybraného slohového útvaru propadly práce výborných češtinářů i studentů, kteří doufali, že odmaturují s vyznamenáním. Při odvolání se přitom často stávalo, že se z nedostatečné vyšplhali i na dvojku.

Proti hodnocení se lze odvolat, člověk ale nestihne nastoupit na vysokou školu

Podobného scénáře se obává i Karolína. „Člověk se sice může odvolat, ale pro mne by případné dohady znamenaly, že v září nenastoupím na vysokou školu,“ přibližuje, proč se centrálního hodnocení slohových prací bojí ona i tisíce dalších maturantů napříč republikou.

I Kateřinu zmínka o centrálním hodnocení trochu straší. „Hlavně proto, že jsem psala vyprávění a nevím, jestli jsem ho nesepsala málo dobrodružné,“ vysvětluje. Tomáše naopak to, že osud jeho slohové práce drží v rukou anonymní hodnotící CERMATu, nechává chladným.

„Letošní témata se viditelně snažila obsáhnout to, co asi většina středoškoláků dobře zná,“ okomentoval letošní výběr témat na dotaz Blesk Zpráv i češtinář Gymnázia Na Zatlance Lukáš Borovička. Pochválil, že v tématech byl i prostor pro fantazii, dodal ale, že některé studenty mohlo zadání až příliš svazovat.

S hodnocením slohových prací byly problémy i v minulosti

V minulosti byla pravidelně největším strašákem právě slohová práce. Studenti se často bojí především centrálního hodnocení. CERMAT se ovšem u podobných nařčení hájil tím, že podle statistik je u centrálního hodnocení mnohem méně případů, kdy se hodnocení po odvolání změní, než v případě ročníků, kdy byly slohové práce hodnocené na škole.

Studenty často trápil i didaktický test. Ti letošní ho vyhlížejí s optimismem. Jejich předchůdci s nimi ale často bojovali. Kromě testů z češtiny se přitom často objevovaly chyby i v zadání testů z matematiky.

Například loni dostali v testu z češtiny na 32 úloh 60 minut na vypracování. Podle mnohých šlo ovšem o šibeniční limit. Problémem byly především dlouhé texty, ale bojovali rovněž s odbornými výrazy. Zaskočily je především názvy odchylek od pravidelné větné stavby. Řada z nich přiznala, že kdyby označení jako anakolut, zeugma nebo kontaminace nebyla vysvětlená, spíše by tipovali.

V roce 2016 studenty potrápil latinský název básnické figury

Ještě hůře dopadli maturanti v roce 2016. Ti měli v didaktickém testu hledat verš s epizeuxí. Tuto úlohu přitom nezvládly dvě třetiny studentů. Kromě básnické figury v češtinářském didaktickém testu se před dvěma lety strhl poprask i kolem tradičně největšího strašáka maturantů matematiky.

V té se totiž objevila logaritmická rovnice. S tou se ovšem objevil problém. Logaritmy se totiž podle rámcových vzdělávacích programů učí pouze gymnazisté. Pokud si tak maturitu z matematiky vybral někdo, kdo na gymnázium nechodil, byl testován z něčeho, co se nikdy neučil.

V roce 2015 se maturanti bouřili, že přišli skládat maturitu z češtiny a ne dějepisu. Zaskočila je totiž úloha, ve které měli na základě textu o zradě za 30 stříbrných doplnit jméno biblického Jidáše. Tehdy se ovšem část maturantů přílišného soucitu nedočkala. Problémy ovšem znovu byly i v testu z matematiky, ve kterém tehdy byla úloha zadána nepřesně tak, že uznatelné jako správné mohly být hned dva výsledky.

Zobrazit celou diskusi