Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Češi mají stále jedno z nejdražších volání v EU, tvrdí studie. Nesmysl, brání se operátoři

Autor: mah - 
6. dubna 2018
05:40

Mobilní služby v Evropě zlevňují. V Česku za data i volání ovšem zákazníci stále zaplatí více než v jiných evropských zemích. Ukázala to nedávná analýza Evropské komise, podle které nejvíce za telefon zaplatí Češi, Maďaři, Řekové a Kypřané. Nejméně naopak utratí Poláci, Italové, Rakušané, Lotyši a Litevci. Mobilní operátoři ale poukazují na to, že realita se od výsledku může prý dalece lišit. Podle operátorů průměrný český zákazník nezaplatí o nic víc než jinde v EU.

„Česká republika spadá mezi země s nejdražšími telefonními a datovými tarify v Evropské unii. V každém uživatelském koši byla nejlevnější nabídka v ČR značně nad průměrem EU,“ shrnuje analýza zjištění, ke kterým došla. Dodává ovšem, že v porovnání s rokem 2016 došlo u většiny telefonních tarifů ke snížení ceny mezi sedmi až 41 procenty. Na podobné úrovni zůstaly pouze ceny čistě datových tarifů.

Studie vychází ze starých dat, tvrdí operátoři

„Studie vychází z téměř rok starých dat,“ upozorňuje ale například mluvčí O2 Lucie Jungmannová. Připomíná, že společnost loni představila nové tarify, které cenu výrazně snížily. Podobně argumentuje i Veronika Exnerová za Vodafone, ten v loňském roce přidal nabízená data u většiny tarifů. Tím podle Exnerové došlo ke snížení cen u všech hodnocených spotřebních košů o desítky procent. S výhodnějšími balíčky v čase mezi sběrem dat a publikováním výsledků přišel i T-Mobile.

„Sama analýza konstatuje, že data pro tuto analýzu jsou v podstatě krátkým snap-shotem, protože fakticky sběr dat probíhal dva týdny v únoru a dva týdny v červenci,“ upozornila Martina Kemrová, mluvčí posledního z tří velkých operátorů – T-Mobile.

„Data neodrážejí reálný stav trhu – posuzují pouze ceníkové nabídky,“ dodává Kemrová. Situace tak podle ní neodráží reálnou výši telefonických účtů. „Studie navíc nebere v potaz, že významná část českých zákazníků využívá neveřejné a firemní nabídky, což na podzim loňského roku potvrdil ve svém šetření i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ doplňuje ji za O2 Jungmannová.

Pro zákazníky jsou důležité jiné údaje, upozorňují operátoři

„Pro zákazníky i pro regulátora je daleko důležitější než samotné ceny ukazatel ARPU (Průměrná útrata jednoho zákazníka),“ vysvětluje Exnerová za Vodafone a na výši ARPU se odvolávají i další operátoři.

Jeho průměrná výše v EU se podle dostupných údajů v posledních letech pohybuje kolem 13,6 eura (asi 340 korun) měsíčně. Při srovnání z tohoto pohledu, vychází čeští operátoři lépe. Průměrné ARPU se v ČR v roce 2015 podle dat EK pohybovalo kolem 10,15 eura (256 korun) měsíčně.

„Faktem je, že právě ceny mobilních služeb jsou již delší dobu politickým tématem, které se stává žhavým zejména před každými volbami,“ tvrdí Kemrová.

Veronika Exnerová za Vodafone nicméně dodává, že z jejich pohledu by mohly být ceny i nižší. „Vodafone dlouhodobě upozorňuje na hlavní soutěžní problém na českém mobilním trhu, a to sdílení sítí mezi 02/Cetin a T-Mobilem,“ vysvětlila mluvčí. Obě konkurenční společnosti tak mají podíl na trhu ve výši 73 procent, na což podle ní doplácejí hlavně spotřebitelé.

plejer ( 6. dubna 2018 09:08 )

Drzost. Kartel mobilních operátorů bych tvrdě rozbil a trestal.

srpmistr ( 6. dubna 2018 08:49 )

A co proti tomu hodláte dělat, redakce Blesku? Tohle už dávno víme, žvanit o tom nestačí!

flora ( 6. dubna 2018 08:41 )

Samotný ukazatel ARPU (Průměrná útrata jednoho zákazníka)je celkem na dvě věci. Nic nevypovídá o zákazníkovi , zda jde o soukroumou osobu nebo firmu. Řada lidí (děti, důchodci) mají nastavený ten nejnižší tarif a vlastně mají mobil jen na prozvonění volanému a následný příjem volání. A zpět pak volaný zavolá z firemního mobilu, kde jsou ceny za volá úplně jinde než pro běžnou veřejnost. Volání i data v ČR drahé jsou. Tečka.

Zobrazit celou diskusi