Chybí 5000 učitelů. Zatím to znají hlavně učiliště, brzy to můžou zjistit i prvňáčci

Autor: Matěj Hynek - 
18. 3. 2018
05:40

České školy řeší nedostatek kvalitních učitelů. Ten mnohdy nejakutněji pociťují ředitelé středních odborných učilišť a středních odborných škol, do určité míry se jim ovšem nevyhne žádná škola. Objevují se tak i případy, kdy školy už dva roky hledají náhradu za učitele, kteří se chystají odejít do důchodu. Jako největší problém pak mnozí vidí především nízké odměňování učitelů. Do budoucna přitom problém hrozí ještě větší, jelikož ze škol odchází více učitelů, než kolik jich opouští brány pedagogických fakult.

„V naší škole máme plnou aprobovanost (potřebnou kvalifikaci pro jednotlivé předměty - pozn.red.),“ uvádí ředitel Integrované střední školy v Mladé Boleslavi Štefan Klíma. Může ovšem jít o dočasnou záležitost. „Půjdou nám tři učitelé do důchodu a jejich nástupce hledáme už dva roky marně,“ vysvětlil Klíma Blesk Zprávám. Kromě toho navíc hledá i zástup za učitelky, které odešly na mateřské dovolené.

Učitele se nedaří najít ani školám, které jim nabídnou nadstandardní plat

Přitom jeho škola platí svým zaměstnancům nadstandardně. „Máme plné třídy, cukrárnu, pekárnu a dva školní obchody,“ vysvětluje Klíma. Neřešitelným problémem je podle něj především hledání učitelů odborných předmětů. „Při průměrné mzdě ve školství 30 680 korun a okolní průměrné mzdě na Mladoboleslavsku 41 tisíc se není čemu divit,“ dodává.

Jeho škole se zatím alespoň daří udržet učitele, které má. Vděčí tomu především nadstandardním podmínkám pro výuku. „Ale mnohdy je mi stydno, když vidím jejich výplatní pásky,“ dodává Klíma.

Zároveň vyvrací mylnou představu kritiků, kteří tvrdí, že učitelé by větší peníze dostávat neměli, protože jim stačí odučit jen několik hodin denně a navíc mají dva měsíce prázdnin. „Ono totiž učit neznamená jen osm hodin v zaměstnání. Učitelé, a mnozí se tomu budou divit, pracují obvykle kolem deseti hodin denně,“ upozornil Klíma.

Ředitel: Jediným řešením je zvýšení financí na platy i modernizaci škol

Jediným řešením je podle Klímy výrazné zvýšení peněz, které mají jít na školství. „Ruku v ruce musí přijít opravdové výrazné navýšení mezd, ale i přítok financí na modernizaci výukových pomůcek, dílen, učebních materiálů a dalších potřeb pro moderní výuku,“ vysvětlil ředitel.

Dodal, že minimálně pro jeho školu není problémem to, že by děti o odborná učiliště a odborné střední školy neměly zájem. „Naše škola je plná až po střechu. Dokonce máme u některých učebních oborů ranní a odpolední výuku,“ popisuje. Některé studenty musí jeho škola dokonce odmítat.

Kriticky v tomto ohledu vnímá i záměr premiéra v demisi Andreje Babiše a předsedy Asociace malých a středních podniků Karla Havlíčka na znovuzavedení výuky dílen a pozemků na základních školách. Podle něj je podobná představa mimo realitu. „Ten, kdo to prosazuje, ať zajistí nejdříve zafinancování vybudování dílen, dále jejich vybavení a vystudování aprobovaných učitelů a zajištění bezpečnosti,“ říká na záměr Klíma. A dodává, že nakonec by se stejně ukázalo, že se jedná o věc, která může být spíše kontraproduktivní.

Aprobace chybí čtvrtině odborných učitelů, 15 procent nemá ani pedagogické vzdělání

Jeho slova svou statistikou pouze podtrhuje Česká školní inspekce. Ta zjišťovala, jak jsou na tom se svou kvalifikací učitelé napříč různými druhy škol. Na odborných učilištích pak přišla na to, že aprobaci na výuku odborných předmětů mají pouze necelé tři čtvrtiny učitelů. Více než 15 procent učitelů odborných předmětů pak nemá vůbec žádné pedagogické vzdělání.

Tristní je na SOŠ a SOU i situace v dalších předmětech. Například v humanitních předmětech má správnou aprobaci jen něco přes 35 procent učitelů. Cizí jazyky z více než jedné třetiny učí pedagogové bez potřebné aprobace. Jen o málo lepší je situace v matematice. Nejlépe jsou na tom školy s češtináři. Tu vyučují učitelé s potřebnou specializací v 80 procentech případů.

Učitelská platforma: Teď chybí 5000 učitelů, každý rok to vzroste asi o 2700 dalších

Učitelé ovšem chybějí i na středních a základních školách. „Celkově tady máme již nyní nedostatek asi 5000 učitelů, který se každoročně zvyšuje přibližně o 2700,“ varuje Michal Kaderka, člen Učitelské platformy a spoluzakladatel Aliance za otevřené vzdělávání.

Situace podle něj může být brzy nejhorší na prvních stupních základních škol. Tam podle údajů Učitelské platformy bude do tří let chybět 5500 učitelů a situace se nezlepšuje. „Do důchodu jde ročně přes tisíc prvostupňařek, ale z fakult jich nastupuje do škol kolem 500. Každoročně tak bude chybět dalších 700 učitelů pro první stupeň,“ varuje Kaderka.

Řešením situace by podle učitelů mělo být především zvýšení platů. Minulá vláda jim sice zvýšila tarifní platy o 15 procent a zároveň se zavázala k jejich postupnému zvýšení až na 130 procent průměrného platu, s čímž počítá i ministr školství v demisi Robert Plaga. To je podle učitelů ovšem příliš pomalé tempo.

„Není možné čekat čtyři roky do konce volebního období na slibovaných 130 procent průměrné mzdy,“ varuje Radek Sárközi z Pedagogické komory. Učitelé podle něj na splnění tohoto slibu čekali mnoho let a jejich trpělivost začíná docházet, jsou na tom totiž dlouhodobě nejhůře z Evropské unie.

Video Že mají pokladní v Lidlu víc než učitelé? Zlepší se to, věří ministr školství Plaga. - Jaroslav Šimáček, Jan Jedlička
1080p 720p 360p

Čeští učitelé jsou ve srovnání s dalšími vysokoškoláky placeni nejhůře v EU

V té je průměrný plat učitele ve výši 86 procent platů vysokoškolsky vzdělaných lidí. „V ČR je to pouze 56 procent,“ uvádí smutné srovnání Sárközi. Budoucích učitelů přitom podle něj studuje dost, kvůli platům se ovšem mnoho z nich za katedrou nikdy neobjeví.

Ještě horší je podle něj situace učitelů odborného výcviku. Ti jsou totiž většinou zařazeni pouze do 9. pracovní třídy. To znamená, že si noví odborní učitelé měsíčně přijdou na necelých 25 tisíc hrubého. To je o více než šest tisíc méně, než je současná průměrná mzda a o pět tisíc méně, než kolik v průměru dostanou jejich kolegové. „Skuteční odborníci si v soukromém sektoru vydělají mnohem více peněz,“ podotýká k tomu Sárközi.

Učitelské spolky se neshodnou, zda situaci řešit lidmi bez pedagogického vzdělání

Podle Kaderky by pak řešením mohla být i větší otevřenost vzdělávacího systému pro absolventy jiných vysokých škol. „V zahraničí je totiž běžné, že do škol mohou na omezenou dobu jako učitelé nastoupit vysokoškoláci bez formální kvalifikace,“ vysvětluje. Lidé si tak podle něj mohou učení „osahat“ a případně si vzdělání doplnit.

Podle Sárköziho je naopak nezbytné, aby odborníci z praxe absolvovali alespoň takzvané pedagogické minimum. „Současný tlak je ovšem na to, aby ho nemuseli mít vůbec. A s tím mám velký problém,“ uvádí Sárközi. Připustil ovšem, že si dokáže představit i výjimky u volitelných nebo vysoce odborných předmětů na středních odborných školách a učilištích.

„V případě vyučovacích předmětů, jako je čeština nebo matematika, bych byl určitě proti,“ dodává učitel. Stejně tak by nesouhlasil s tím, aby se usnadnila výuka lidí bez pedagogického vzdělání na základních školách.

Video Ministr školství Plaga: O inkluzi a o tom, zda patří děti od dvou let plošně do školek. - Jaroslav Šimáček. Jan Jedlička
1080p 720p 360p

Doporučujeme
paralenka ( 20. března 2018 15:13 )

A kde ti mladí jsou?! Jak ráda bych jim to veslo předala, ale není komu! Během tohoto roku už jsem zaskakovala na čtyřech školách, takže vím, jaký problém je kantora sehnat především na vesnicích. Ve městě je to trochu lepší, zvlášť, když je tam fakulta. Kdo dnes chce dojíždět, brzy vstávat, vracet se utahaný s balíkem sešitu pozdě odpoledne, to vše s perspektivou večerní práce - pro české školství! A to pomíjím sponzoring, který učitelé celý život provozují - aby mohli mít pomůcky a potřeby pro děti, kupují je za své včetně pracovního oděvu třeba do TV. Bejvávalo... Ale než někoho prosit o proplacení, je jednodušší vše koupit za své!Luxusní platy? Možná v kontextu s tím Lidlem, ale ve srovnání s dalšími VŠ profesemi? A někdy už nejde jen o peníze, ale o důstojné "zacházení" ve školách a ze strany veřejnosti!

Kanandan1 ( 18. března 2018 10:09 )

„Ono totiž učit neznamená jen osm hodin v zaměstnání. Učitelé, a mnozí se tomu budou divit, pracují obvykle kolem deseti hodin denně,“ Ano, mnozí se tomu opravdu diví, protože jim opět někdo chce namluvit HOVADINY. Učitelé neučí 10 hodin ani ve snu - a to by pro ně byla děsná noční můra. A platy mají více než luxusní. Znám mnoho absolventů, kteří marně shánějí učitelské místo, protože všude se drží třeba i důchodci jako klíšťata a NEPUSTÍ svoje mítečko za žádnou cenu! Tyhle keci mi opravdu hýbají žlučí....  

limpo ( 18. března 2018 08:41 )

Škoda Auto nikdo konkurovat nemůže, ale učitel zase nemá pracovní soboty. Pár dní nazpátek vyšla v ČTK zpráva, že průměrný plat učitele stoupl na 31 632, což není málo.

salamander ( 18. března 2018 08:41 )

Zkušené učitele jste vesele vyhazovali, dávali přednost donašečům a kariéristům peněz, často pizdám v úzkých sukních a dnes kňučíte, že nemáte učitele? Vždyť i ti, co nastoupí umí tak velké kulové.

paralenka ( 18. března 2018 08:27 )

Čemu se sakra diví?! Kromě peněz je dost důležité, jak se s učiteli zachází, a mohu potvrdit, že na některých školách mizerně. Kromě mnoha dalších zbytečných povinností jsou sledováni na každém kroku, při útoku frustrovaných rodičů za všechno mohou učitelé, rodiče jsou "zákazníci", a ty, vysokoškoláku, drž ústa, my tě platíme! Je to prostě Hunterova džungle před tabulí, učitelé školy opouštějí i z obav o vlastní zdraví, vzpomeňme na týranou učitelku, která už nežije. Jsem nějakou dobu v důchodu, ale pořád zaskakuji za chybějící a mohu srovnávat - na některých školách je utrpení učit. Mně rozhodně na rozdíl od mladých kolegů nejde o peníze, od státu nějaký průměrný důchod dostávám, nikoho už neživím. Ale slušné zacházení a odbourávání věcí, které učitelům ztrpčují život, bych uvítala, samozřejmě ruku v ruce s růstem jejich platů, ještě víc! Je mi z toho hodně smutno, nedočkavě čekám, až se vrátí ten, koho zastupuji, ta práce je opravdu vyčerpávající a společensky totálně nedoceněná! Já mohu bouchnout dveřmi kdykoliv, po mně potopa, ale co ti, co před sebou mají desítky let kantořiny?! Co třeba zrušit zbytečné setrvávání na pracovišti od do, kdy tam fyzicky musí učitel být, a stejně pro únavu moc neudělá, když potom doma tráví další dvě až tři hodiny nad opravami a přípravami? Co jim dát důvěru, s tím, že ti, kteří neutekli, tu práci dělají, jak nejlépe mohou??? Někdy mám chuť se sebrat a vypravit se na ministerstvo a všem těm odstřihnutým od praxe to pořádně vytmavit!!!

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa