Dopady celní války mezi USA a EU může pocítit i český autoprůmysl. Bojí se i oceláři

Autor: ČTK - 
9. 3. 2018
14:22

Negativní dopady možné obchodní války mezi Spojenými státy a EU by pocítili i čeští exportéři, zejména v odvětví automobilového průmyslu. Obavy mají i tuzemští oceláři, protože levná ocel z Asie může zamířit na trhy EU, vyplývá z ankety ČTK.

Americký prezident Donald Trump v noci oznámil uvalení cel na dovoz oceli a hliníku, které vstoupí v platnost za 15 dní. Výjimku přiznal Kanadě a Mexiku. Cla na dovoz oceli budou 25 procent, na dovoz hliníku deset procent.

Podle Ocelářské unie sice USA nejsou pro české oceláře významným trhem, směřují tam méně než tři procenta vývozu, nicméně Amerika je největším světovým dovozcem oceli. Takže všechna ocel, která bude „vytěsněna“ z Ameriky, zamíří do Evropy, a to i za cenu dumpingu.

Toho se bojíme, protože EU je pro nás naprosto stěžejním trhem, a dovozy do EU se již dnes zvyšují. Prapůvodní příčinou problémů v americkém ocelářství je nadbytečná kapacita a státní průmyslová politika v zemích, jako je Čína, Írán apod. Bohužel, prezident Trump s vaničkou vylévá i dítě a problém řeší na úkor spojenců, jako je Kanada či EU, kteří nepoužívají neférové obchodní praktiky,“ řekl ČTK statutární ředitel Ocelářské unie Daniel Urban.

Také podle Svazu průmyslu a dopravy opatření ohrožuje hlavně české oceláře. České ocelářské firmy loni vyvezly do USA zboží za 200 milionů dolarů (4,1 miliardy Kč). Jde například o železné a ocelové trubky a profily.

 Česko vyvezlo loni do USA zboží za 88 miliard

Rizikem je také, zda by se cla do USA týkala i dalších komodit, např. aut. Největším obchodním partnerem ČR je Německo, které výrobky finalizuje i z českých subdodávek. „Pokud by USA zavedly clo na automobily z Evropy, dolehlo by to na české subdodavatele komponentů pro automobilový průmysl, protože čtvrtina exportu automobilů z celé EU míří právě do USA,“ dodal Miroslav Diro z Hospodářské komory.

České firmy loni vyvezly do USA zboží za téměř 88 miliard korun. Celní válku by pocítili hlavně výrobci autodílů. „Pro výrobce aut na Slovensku je USA čtvrtým nejdůležitějším trhem s podílem kolem deseti procent a případné omezení exportu by negativně pocítili i čeští dodavatelé automobilových dílů,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

 Obchodní válka zpomalí růst obou ekonomik

Podle Asociace exportérů Trump s největší pravděpodobností odstartoval obchodní válku zejména mezi USA a EU, ale i dalšími světovými producenty obou komodit. „V této chvíli si americký prezident pravděpodobně neuvědomil konečné dopady svého rozhodnutí, které může, a s největší pravděpodobností i reálně přinese, zvýšení nákladů pro americký těžební průmysl mít. Toto se pak projeví v ceně ropy a následně i pohonných hmot. A cena pohonných hmot ovlivňuje téměř vše. Navíc toto opatření vyvolá řadu protiopatření,“ uvedl místopředseda asociace Otto Daněk.

Pokud by se obchodní válka vyostřila a vznikl domino efekt vzájemně udělovaných cel mezi USA a EU, která by v průměru činila deset procent, vedlo by to podle odhadů ekonomů ING bank ke zpomalení americké i evropské ekonomiky o zhruba 0,3 až 0,4 procentního bodu v horizontu dvou let.

Video Škoda Rapid - Škoda
480p 240p

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa