„Zlepšíme vám zrak!“ Šmejdi volají seniorům a lákají přes internet, z kulturáků se stahují

Autor: bud - 
21. 2. 2018
05:52

Klasické předváděcí akce v kulturních domech nebo restauracích, které takzvaní šmejdi využívali k prodeji předraženého zboží důvěřivým seniorům, jsou na ústupu. Tvrdí to Česká obchodní inspekce, která při kontrolách těchto akcí narazila na výrazně méně prohřešků. Šmejdi se ale o to více přesouvají na internet nebo seniorům volají. Útočí na ně například cílená reklama slibující zlepšit zrak.

Cílená reklama například na sociálních sítích je zaměřena na starší lidi a nabízí jim řešení jejich zdravotních problémů – například speciální masku, která zlepší zrak, tabletky léčící rakovinu i jiné praktické pomůcky. Ve skutečnosti jde o podvodné nabídky, podobně jako produkty nabízené dříve v rámci předváděcích akcí, na které takzvaní šmejdi seniory sváželi.

Podvodné nabídky ošálí důvěřivé seniory

Na podrobné podvody upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI), podle níž počet internetových aktivit zaměřených na seniory stoupá. Aktuálně jde například o prodej masky OptiMaskPro pro zlepšení zraku nebo zařízení Magnufiel, které údajně snižuje spotřebu pohonných hmot v autě.

Na stránkách je falešný certifikát ISO, ubíhá odpočítávání času 15 minut pro slevu a je to snaha vyvinout nátlak s cílem ihned zakoupit a nepřemýšlet. Nikde se nedočteme, kdo je prodejce a o vlastnostech výrobků lze jen těžko tvrdit, že pravidelné používání zlepšuje zrak,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Podvodné internetové nabídky cílí na seniory.Podvodné internetové nabídky cílí na seniory. | 

A podobné je to i v druhém případě. „Nedozvíte se, kam posíláte peníze a u koho zboží objednáváte,“ uvedl Fröhlich s tím, že reklama na tyto výrobky se objevuje i na Facebooku, na kterém se senioři stále častěji pohybují.

ČOI je bohužel na provozovatele těchto webů krátká, protože často působí v zahraničí. A třeba sociální síť Facebook odmítá takovou reklamu zakazovat – prý neodporuje pravidlům. „Jediná obrana je nekupovat na těchto webech. Základní pravidlo tedy zní: podívat se na kontakt či obchodní podmínky. A když webové stránky neuvádějí, kdo je prodejce – především název, adresa firmy a IČO – tak rychle pryč. Nicméně i tak doporučuji nekupovat tam, kde jedinou možností je platba předem, nikoli dobírka či osobní vyzvednutí,“ doporučuje Fröhlich.

Podvodné internetové nabídky cílí na seniory.Podvodné internetové nabídky cílí na seniory. | 

Dodává, že se vyplatí také do vyhledávače zadat název obchodu a pokusit se vyhledat nějaké pozitivní zkušenosti ostatních zákazníků. Případně je možné přímo na webu ČOI zkontrolovat, zda nejde o problematický obchod. Inspekce seznam pravidelně aktualizuje a zveřejňuje všechny obchody, které mají nějaké problémy nebo jsou nedůvěryhodné.

Telefony a osobní návštěvy

Vedle internetu využívají podvodníci také telefony a volají seniorům s různými nabídkami. Například organizace Život 90 před časem upozornila na praktiky, kdy se volající představují jako zástupce církve, aby vzbudili ve starších lidech důvěru. A pak nabízejí zboží nebo se vnutí na návštěvu.

Video „Starý člověk je křehký, aby se bránil,“ říká Jan Lorman z organizace Život 90 - Blesk TV
1080p 720p 480p 360p 240p

Vrací se také podomní prodejci, kteří přímo oslovují seniora. V uplynulých dnech „řádili“ třeba v pražských čtvrtích Kbely a Letňany. Šmejdi se v těchto případech vydávali za sociální pracovníky nebo pracovníky energetických firem, kteří řešili vyúčtování za elektřinu.

Naproti tomu opadl trend podvodných předváděcích akcí, které jsou spíše na ústupu. Ukázaly to výsledky kontrol inspektorů ČOI provedených v roce 2017. K porušení zákona došlo u 29% všech kontrolovaných předváděcích akcí v loňském roce. Oproti roku 2016 je to výrazné zlepšení, tehdy totiž zjistila inspekce porušení zákona u 76% předváděcích akcí. ČOI loni uložila celkem 72 pokut v celkové hodnotě 22,1 milionů korun. Kontroly každopádně budou pokračovat i letos.

Video Jak se připravit na důchod? Radí expert Zdeněk Svoboda - David Budai, Lukáš Červený
1080p 720p 360p

Volby 2018

Volby do Senátu 2018 Komunální volby 2018

Komunální volby v Česku budou 5. a 6. října. V nich si lidé z více než 200 tisíc kandidátů na kandidátních listinách vyberou nové zastupitele svých obcí.

Ve stejném termínu navíc ve třetině obvodů proběhnou i volby do Senátu. Tam se chce probojovat více než 200 kandidátů.

Kde se volí do Senátu Systém senátních voleb Systém komunálních voleb Průzkum Volby v roce 2018

Doporučujeme
karlos107 ( 24. února 2018 00:17 )

Ty čuuuuráku vysvětluj 80 leté babce že je to podvod. Ona žila a smýšlela úplně jinak než tato dnešní banda co se nestydí okrást i důchodce, ty deemmennte !!! Ještě jsi nedokázal to co dnešní důchodci ty sračko. Ty umíš jen jim nadávat na internetu, který stejně nečtou ty pablbe.

jardavozembouch ( 21. února 2018 11:46 )

Njn, dříve byly oborové normy, které záhadně zmizely. Stejně tak zmizela stavovská čest. Navíc lidi nekupují podle kvality ale podle ceny, proto si holt doma ohřívají piliňáky s éčky. A nechápu ta kvanta uzenin, které lidi týden co týden nakoupí.

zdenek43 ( 21. února 2018 10:14 )

SMEJDI ..... ano kazdy den UTOCI ...... mlete maso kdy chybi 25% masa,,,,,, mrazene ryby kde chybi 50% masa....... v uzeninach je samej separat a to jeste ten nejhorsi SEPARAT z ulomkama kosti ......... nooo a kdo vede????? A G R O F E R T . . . . . . soudruh-StBak Andrej B A B I S ...... ++++ Babišovy párky dopadly nejhůře v testu. Kostelec lže zákazníkům.....Kostelecké uzeniny, které jsou jednou z vlajkových lodí společnosti Agrofert, tedy zemědělského impéria Andreje Babiše, klamou své zákazníky na obalech svých výrobků. Dokázal to nezávislý průzkum dTestu, který se tentokrát zaměřil na levné párky. Výrobek z Kostelce laboratoř objevila separát, který výrobce zatajil......Nejlepší párky má Kaufland, uzeniny od Babiše propadly - A kdo pohořel? Na opačném konci žebříčku nalezneme párky od Kosteleckých uzenin, které spadají do koncernu Agrofert. Podle Sdružení ochrany spotřebitelů výrobce klamal zákazníky, protože sliboval, že výrobek neobsahuje separát, ale opak byl pravdou. +++ U výrobku Tesco Value Mletý masný polotovar míchaný laboratoř zjistila dokonce o čtvrtinu masa méně, než uváděl výrobce - místo 96 % pouze 71,5 %..... od Kosteleckých uzenin, které spadají do koncernu Agrofert..... +++ mražených rybích výrobků, které obsahovaly více vody, než podle deklarované informace měly. Zásilky měly původ ve Vietnamu a v Polsku....Zboží dováželo Animalco z koncernu Agrofert ministra financí Andreje Babiše.....sama voda 50% byla jen a jen voda

pajato73 ( 21. února 2018 07:34 )

jo, ja nase pred takovyma vecma varovala a asi za 14 dni nato prisel tata ozralej s nejakyma magnetickejma dekama a indukcni plotynkou.... zplacej to zu asi pet let...

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa