Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Ťok k Uberu: Taxikáři si vyrobili konkurenci a teď chtějí, abychom to řešili

Autor: base, ČTK - 
20. února 2018
14:50

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) chce se sněmovními stranami vypracovat širší novelu zákona o taxislužbě, která by vyřešila situaci kolem fungování alternativních služeb typu Uber. Původně plánoval kvůli protestům pražských taxikářů rychlé prosazení restriktivních opatření vůči alternativním taxislužbám. Na úterním jednání se sněmovními stranami Ťok neprosadil projednávání novely ve zrychleném řízení. Šéf poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek uvedl, že komplexní zákon by mohl být schválen zhruba za rok. Taxikáři se podle svých zástupců poradí o dalším postupu, přičemž hrozí opět protesty.

Ťok chtěl rychle prosadit zavedení zákonného omezení, podle něhož by bylo možné zprostředkovat pouze jízdu řidičů, kteří mají koncesi pro taxislužbu. Ve druhé fázi chtěl jednat o usnadnění přístupu moderních technologií do taxislužby, takže by bylo možné snáz sjednávat jízdu pomocí mobilních či internetových aplikací.

Po jednání se sněmovními stranami se ale ministr přiklonil k vytvoření komplexní novely, která by změnila fungování taxislužeb. Měly by se snížit požadavky na řidiče taxi, například zrušit zkoušky z místopisu. Zároveň by se taxislužbám umožnilo využívat současné mobilní platformy. Nová pravidla by také měla zajistit, že pravidla budou jednotná pro všechny a že všichni řidiči budou ze svých výdělků odvádět daně.

Jak budou nyní postupovat nespokojení taxikáři, není jasné. Někteří z nich jsou stále rozhořčení. "Musíme se poradit. Sejdeme se určitě ještě tento týden. Novela je sice hezká, ale je třeba řešit aktuální situaci," řekl ředitel City taxi Tomáš Horčička. Podle mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karolíny Venclové jsou taxikáři naštvaní a nyní se sejdou a budou jednat o dalším postupu. Dá se prý počítat s tím, že se vrátí k protestům. "Toto jsme nečekali, protože jsme uvěřili a zachovali se jako slušní lidé. Ale není s námi tak jednáno," řekla Venclová.

Na rychlé řešení situace kolem alternativních taxislužeb tlačili řidiči taxi, kteří o problému jednali minulý týden i s premiérem v demisi Andrejem Babišem (ANO) a s Ťokem. "Jestliže tady někdo svými kroky to prostředí dostal do stavu, že si vyrobil svoji konkurenci, a teď chce, abychom to za pár měsíců vyřešili, ono je to složité. To se nedá řešit tímto způsobem. A já jsem nakonec i rád, že to nebudeme řešit dvěma kroky, ale že se to udělá co možná nejkomplexněji. Je tady potřeba nejenom myslet na ty, kteří dnes jsou nejhlasitější, ale je potřeba, aby se to prostředí dostalo do nějaké rozumné roviny," řekl Ťok.

Podle Michálka by novela mohla být schválena zhruba za rok. Ťok uvedl, že se bude snažit o rychlé projednání návrhu. Pomoci by tomu mělo jeho podání jako poslaneckého návrhu zákona, což zrychlí projednání ve vládě, strany se také dohodly, že ve Sněmovně by se mohly zkrátit lhůty pro diskusi o zákonu. Zrychlené schválení už v prvním čtení ale odmítají.

Řešení situace kolem alternativních taxislužeb slíbili Babiš a Ťok minulý týden po jednání se zástupci pražských taxikářů. Ti předtím protestovali proti těmto službám pomalou jízdou centrem metropole, při které blokovali dopravu. V pondělí pražské dispečinky taxi varovaly, že pokud do neděle firmy Uber a Taxify nezlegalizují svou činnost, uskuteční se další protesty. 

dandova ( 21. února 2018 08:25 )

No, a o tom to je. Taxikářům nejde vůbec o změnu podmínek, ale likvidaci konkurence.

Profesor ( 20. února 2018 17:35 )

Ťoku, že část pražských taxikářů dělá městu ostudu, je pravda. Ale UBER je také taxi, kde tato firma a její řidiči nemusí splňovat splňovat jak profesně, tak i finančně to, co normální (magistrátem schválený) taxikář. Schovávají se za tzv. sdílenou ekonomiku, což je terminus technikus k vochcání zákonů a to nejen u taxikářů. Pokud by u nás fungovaly soudy tak, jak mají, a nehonily Okamuru za "rasismus a popírání holokaustu" či jiné ptákoviny, tak dávno již musel UBER dostat nůž na krk, že buďto bude splňovat podmínky jako ostatní taxikáři, jinak to bude nedovolené podnikání. Pokud u UBERU dělají cizinci, co po Praze jezděj podle GPS a to je jejich veškerá nutná znalost a neplatěj povinně to, co musej odvádět ostatní taxikáři, tak musej bejt zákonitě o hodně levnější. Tak buďto zrušte povinnosti taxikářů a nebo je chtějte pro všechny, ale stejné

panamira ( 20. února 2018 15:36 )

Ťok, ten by mohl dělat smrťáka. Do půl roku, země šest krát přelidněná. Už měl dávno vypadnout.

Zobrazit celou diskusi