Český kamioňák vysoudil německý plat. Jiří si polepšil o čtvrt milionu

Autor: base - 
14. 2. 2018
12:30

Prvnímu českému řidiči kamionu se podařilo u soudu vybojovat německý plat, který mu měla česká firma za jízdu po Německu podle tamního zákona dát. Německá státní pošta, pro kterou firma jezdila, mu poté musela doplatit více než čtvrt milionu korun. O případu informovala středeční MF Dnes.

Řidič kamionu Jiří Gabrhel (42) ze Strmilova na Jindřichohradecku jel v roce 2015 do Německa, kde ho zastavila policie. Proběhla klasická kontrola dokladů a mimo jiné se policisté zeptali, kolik peněz si vydělá za hodinu.

„Dali mi leták, kde bylo, na koho se mohou obrátit řidiči, když mají menší mzdy. Všichni vědí, že čeští šoféři na minimální německou mzdu nikdy nedosáhnou,“ řekl Gabrhel pro MF Dnes. Po dvou letech soud vyhrál.

Zákon o minimální mzdě, který platí v Německu od roku 2015, uvádí, že od loňského ledna musí být alespoň 8,84 eura na hodinu, což je v přepočtu okolo 230 korun. Řidiči kamionu by tak měli měsíčně při 160 odpracovaných hodinách dostat něco kolem 37 tisíc korun.

Čech našel pomoc u německých odborů

Gabrhel jezdil za základ dvanácti tisíc korun. „Začal jsem si každý den psát, kdy jsem přejel hranice, kde jsem parkoval, kde skládal a nakládal zboží. Obrátil jsem se na německé odbory, předal jim dokumenty a vše už vyřídily za mě. Je to jen o tom se nebát,“ řekl Gabrhel pro MF Dnes. U soudu mu pomohla organizace Faire Mobilität, která se zastává řidičů kamionů z Česka, Polska, Maďarska i Rumunska.

Německé úřady nařídily doplatit Gabrhelovi 267 tisíc korun poště Deutsche Post, pro které česká firma jezdila. „Rozhodnutí o doplacení minimální mzdy je zatím ojedinělá věc, u které vidíme zatím spoustu nejasností. Snažíme se zjistit k tomuto případu v Německu podrobnosti. Určitě bychom neuvítali, kdyby se řidiči začali hromadně takto soudit, protože v tu chvíli je tu právní nejistota,“ řekl pro MF Dnes generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Jiří začal radit dalším kamioňákům

Řidiči loni začali dostávat v Německu pokutu za to, že tam jezdí za nižší než minimální německou mzdu, řekl dispečer Petr Kůs. Ve Francii platí pravidla o minimální mzdě podobně jako v Německu. Jako první Čech tam dostal pokutu od francouzské policie řidič ČSAD Uherské Hradiště, která činila 135 eur (zhruba 3400 korun).

Česko se chce bránit proti tamním pravidlům i oficiálně na půdě EU. „Pravidla v silniční dopravě potřebujeme regulovat jednotně na evropské úrovni, a ne vrážet mezi státy klín v podobě ochranářských opatření,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Nyní dělá Gabrhel osvětu mezi ostatními řidiči. Na parkovištích jim vypráví o svém případu a radí jim, co by měli udělat, kdyby se jim přihodila podobná situace.

Video Některé firmy porušují pravidla pro provoz kamionů opakovaně 
360p

Doporučujeme
safinka59 ( 8. dubna 2018 07:16 )

... pravděpodobně Vám uniká význam komentáře. Zde je nejdůležitější fakt, že občan je lživě informován, vláda a zaměstnavatelé uvádí neúplné informace a týká se to z většiny všech oborů. A nebo máte pocit, že minimální mzda je vskutku přes třicet tisíc ?

safinka59 ( 8. dubna 2018 07:09 )

Řidič kamionu jezdící pro firmu z Kralup několik let - základ 14700,- !!! Za celá léta ani jednou nemarodil, z toho základu se počítá dovolená, starobní důchod, v případě jeho kolegy, který přišel o ledvinu i invalidní...k základu dostává na den tzv diety, doplatek ( každý tomu říká jinak ), které se vyplácí mimo základ ! To je částka za fyzickou, psychickou námahu, odpovědnost za zboží...pokud je řidič mimo republiku a domov pravidelně minimálně devatenáct dní, není možné si z domova vzít dostatek jídla, jelikož lednice jsou k smíchu malé... kamion není stavěn na mezinárodní, ale vnitrostátní jízdy. Na veřejnost se dostávají od autodopravců klamlivé informace, že plat řidiče dosahuje cca 40 tisíc ! Všechno, co dostanou v doplatcích, je příspěvek na jídlo, sprchy... povinný mzdový výměr, pro případ kontroly v zahraničí je zfalšovaný, diety v Euro nedostávají, ač podepisují pro finanční úřad tiskopis...pořád dokola lži, mlžení a podvody !

kerloss ( 15. února 2018 18:51 )

To by se mohli rozcilovat treba pokladni, 12-14hodin sedet za pokladnou a nesmet na wc nebo se napit nebo si neco snist, kazdy si vybere co chce delat a na co ma. Vim jake je to trávit nekolik dni v kamionu. Vzdy je to neco za neco.

sichlhamr ( 15. února 2018 13:13 )

Ty muzes jezdit maximalne s rolatorem pitomce!

satanas ( 15. února 2018 12:53 )

V Nemecku je plat urcen dohodou a nesmi byt nizsi nez ten minimalni..Neco jineho je pak, kolik maji na hodinu skutecne..ONo cely tyden prozit v kabine kamionu neni nic pro tatu od rrodiny.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa