Češi drtí konkurenci: Z tuzemské hry Kingdome Come šílí celý svět

Autor: Mii - 
12. 2. 2018
17:33

Když se mluví o úspěších Čechů, nejčastěji padnou slova jako hokej, pivo nebo kontaktní čočky. Existuje ale průmysl, který na první pohled není tak viditelný, a přesto v něm Češi dobývají zeměkouli – vývoj videoher. Tituly jako Mafia, Arma nebo Machinarium znají hráči i daleko za mořem. Poslední český titul Kingdome Come: Deliverance dokonce působí takové nadšení, že se v největším internetovém obchodě s hrami Steam stal druhým nejprodávanějším na celém světě.

Hra z českých zemí z období před husitskými válkami, kde lidé mohu realisticky bojovat s mečem, jezdit na koni a potkat Václava IV. nebo Zikmunda Lucemburského. Člověka může napadnout, kdo by chtěl něco takového hrát. Odpověď zní – úplně celý svět. 

Recenze hry Kingdom Come: Deliverance ZDE

Titul Kingdome Come od české společnosti Warhorse Studios, který po dlouhém vývoji vychází v úterý 13. února, se stal nečekaným hitem, o který je takový zájem, že hlavní české e-shopy s elektronikou jej hlásí jako beznadějně vyprodaný, v den vydání se na všechny nedostane. Na největším světovém internetovém obchodě s hrami Steam je pak v době psaní článku druhý nejprodávanější. To znamená, že Kingdome Come nadchlo doslova desetitisíce lidí ze všech kontinentů.

Příběh Kingdome Come je přitom skoro jako příběh Popelky. Malé, čerstvě založené studio Warhorse, byť s legendárním českým tvůrcem Danielem Vávrou v čele, chtělo vytvořit hru, kde nebude žádná magie a lidé dostanou co nejrealističtější středověký zážitek. Impulsů, proč zrovna takovou, mělo více. „Jedním z nich bylo samozřejmě to, že o podobnou hru zatím nikdo neudělal. Středověké prostředí je v RPGčkách nesmírně populární, ale nikdo se zatím nepokusil udělat opravdu středověkou hru bez fantasy prvků. My jsme se snažili nejen o to aby hra měla realistickou gameplay, ale aby měla zasazení ve skutečném světě nejen geograficky, ale hlavně co se týče narativu“ vypráví začátky Tobias Stolz-Zwilling, PR manažer Warhorse Studios. 

V počátku ovšem studio narazilo. „První překážkou bylo hledání financí. Proto jsme se rozhodli jít v roce 2014 na Kickstarter, kde jsme se stali 3. nejúspěšnějším KS projektem v historii. Po KS jsme se tedy mohli konečně pustit do vývoje, takže mezi KS a vydáním hry uplynuli čtyři roky,“ nastiňuje první úspěchy hry Stolz-Zwilling.

Zároveň říká, že se nebojí, že by svět příběh z českého prostředí nechopil. „Většina vývojářů ve Warhorse jsou z Čech takže se příběh KC:D přímo týká našich dějin. Na druhou stranu je příběh Václava a Zikmunda je natolik kompaktní a přenositelný, že není problém ho prezentovat v hře určené pro mezinárodní publikum,“ říká PR manažer. 

Hitů vytvořili Češi celou řadu

Kingdome Come je sice největší český herní projekt, co doposud vznikl, není ale ojedinělý. Češi v minulosti vytvořili více her, které masově zasáhly srdce hráčů. Nejznámější je příklad prvních dvou dílů herní série Mafia od studia 2K Czech. Není náhodou, že na nich pracoval stejný tvůrce jako v případě Kingdome Come – Daniel Vávra. Hráči se ve hrách ocitli ve světě mafiánů, gangsterů, vražd a dobře padnoucích obleků. Oceňován byl zejména silný příběh, kvalitní dabing nebo propracované prostředí. Celkem se prvních dvou dílů prodalo celosvětově více než pět milionů kusů.

Dalším českým studiem světového významu je Bohemia Interactive z Mníšku pod Brdy. Vydalo hity, jako je Operace Flashpoint nebo několik dílů série Arma. Tyto hry z vojenského prostředí si hráči oblíbili hlavně kvůli své realističnosti a hratelnosti. Z Operace Flashpoint dokonce vznikl simulátor, ve kterém se cvičili vojáci americké armády. Studio aktuálně pracuje mimo jiné na titulu DayZ, ve kterém se hráči snaží přežít ve světě plném zombie. I ten slaví úspěchy po celém světě.

„Naší nejúspěšnější série Arma se prodalo přes 12 milionů kopií, což z ní dělá nejúspěšnější českou hru v historii. Hra DayZ už se blíží ke čtyřem milionům prodaných kopií a dále poroste, její vývoj pokračuje a momentálně se připravují i verze pro konzole,“ sdělil Blesk.cz šéf marketingu Bohemia Interactive Vojtěch Ješátko.

Co do prodeje kusů je nejúspěšnější českou herní sérií Arma od Bohemia Interactive.Co do prodeje kusů je nejúspěšnější českou herní sérií Arma od Bohemia Interactive. | 

Zároveň vysvětluje, že vývoj her má svá specifika. „U vývoje her je klíčové sledovat trendy a vývoj technologií, takže na první pohled je to podnikání jako každé jiné. Na druhou stranu je ale tento obor unikátní tím, že v sobě spojuje mnoho různých disciplín od umění přes byznys až po programování a exaktní vědy. Navíc se herní průmysl nemůže spoléhat na podporu státu jako například film, ačkoliv oba mají hodně společného,“ říká Ješátko. Studio podle něj aktuálně zaměstnává 350 lidí a dalších 50 letos chce přijmout.

O trochu klidnější hry pak vytváří brněnské studio Amanita Design. Jejich počiny jsou relaxační logické hříčky plné přírody, zvířátek a nejrůznějších malých tvorů, které potěší nejen děti. Inspiraci autoři čerpají i v české kultuře. Obecně se dá říct, že se snažíme pokračovat v té silné tradici české animace. Karel Zeman, Jan Švankmajer, Břetislav Pojar, to jsou všechno tvůrci, kteří nás velmi ovlivnili jak výtvarným stylem, tak autorským přístupemříká Jakub Dvorský, zakladatel studia. Jejich nejúspěšnější hry Machinarium je již prodalo přes 4 milionů kusů. 

Ve studiu přitom pracuje jen pár lidí, byť během let muselo přijmou další zaměstnance. „Během 15 let jsme se docela rozrostli a dnes na našich hrách pracuje zhruba 25 lidí. Pořád ale fungujeme v malých 3-6členných týmech, které vytvářejí své originální hry,“ vypráví Dvorský, který s první hrou Samorost přišel během svých studií na UMPRUM. 

Reakce i od mezinárodního publika jej těší. „Máme štěstí, že naše hry se líbí dětem i dospělákům po celém světě. Hodně si dáváme záležet na originální výtvarné stránce, animaci, hudbě, zvuku, atmosféře a naši fanoušci to oceňují, říká zakladatel studia.

Je také třeba zmínit českou herní sérii Polda od Zima Software. Sice se netěšila takovému zájmu za hranicemi, v Česku by se ale těžko hledal hráč, který o ní neslyšel. Radek Smíšek ze Zima Software ví, proč se stala tak oblíbenou. „Především to bude klasický český humor ve spolupráci s vynikajícím dabingem a samozřejmě i zapeklitým příběhem,“ vysvětluje Smíšek.

Výkladní skříň českého průmyslu

Že by se o vývoji her v Česku mělo začít mluvit a věnovat mu více pozornosti, řekl v roce 2016 předseda KDU-ČSL a předseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace Sobotkovy vlády Pavel Bělobrádek. Na konferenci Game Developers Session uvedl, že vývoj počítačových her by mohl být výkladní skříní českého průmyslu.

Michal Maliarov z herního webu Doupě.cz souhlasí. „Česká herní tvorba má ve světě své nezastupitelné místo, nyní více než kdy předtím, které si vydobyla především unikátním pojetím svých projektů a jiskrou, kterou často nemá ani přední herní tvorba. Jiskrou, kterou máme díky bohaté historii a tak trochu jiné mentalitě. Východ má Metro a S.T.A.L.K.E.R.a, my zase Mafii a Operaci Flashpoint. A nyní hodlá i Kingdom Come: Deliverance dokázat, že je v RPG žánru stále dost místa na neotřelé nápady a přístup,“ říká dlouholetý herní redaktor.

I Tobias Stolz-Zwilling z Warhorse Studios si myslí, že Češi mohou být ve vývoji her špička. „Když máte opravdu dobrý nápad, a jdete si tvrdě za svým tak budete úspěšný. To platí v Čechách i všude jinde na světě. Takže dokud tu takoví lidé budou tak Česká Republika může rozhodně na poli videoher držet krok se světovou scénou. Kingdom Come: Deliverance není první velká hra z ČR a doufám, že nebude ani poslední,“ říká PR manažer studia. 

Vývoj her už i vyučuje řada českých vysokých škol. Jsou mezi nimi České vysoké učení technické, Masarykova Univerzita, Univerzita Karlova, Západočeská univerzita a Akademie múzických umění v Praze.

Doporučujeme
Antonin Blaha ( 12. února 2018 20:17 )

 Fantasticke!!!Kdo ma rad historii prijde si na sve,jen me pobavily pripominky ze hra zavani rasismem,ze tam chybi barevni,tak k tomu uz opravdu neni co dodat

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa