Stavba dálnic se v Česku vleče. Hotové nebudou ani v roce 2050, tvrdí kontroloři

Autor: ČTK, pk - 
29. 1. 2018
09:05

Výstavba dálnic byla v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech se příliš nezrychlí. Vyplývá to z výsledků prověrky, které v pondělí zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout. Ministerstvo na svém webu sdělilo, že připravilo novelu stavebního zákona, která má výstavbu zrychlit. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je neúnosně dlouhá příprava staveb.

Kontroloři prověřovali období od roku 2013 do června 2017, zahrnující konec vlády Petra Nečase (ODS), vládu Jiřího Rusnoka a od ledna 2014 vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD), v níž měli resort dopravy na starost ministři za hnutí ANO.

V tomto období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. „Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo,“ sdělil mluvčí NKÚ Václav Kešner.

„Ročně je třeba otevřít 25 kilometrů dálnic“

„Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle,“ uvedl. Aby stát stihl síť dokončit do roku 2050, musel by podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Vláda Andreje Babiše (ANO) v demisi slibuje v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně 27,5 kilometru. Podle NKÚ je ale reálné tempo 17 kilometrů ročně.

Rozšiřování sítě dálnic podle ministra Ťoka zdržel útlum výstavby za Nečasovy vlády. „Pokud byla zastavená příprava a zahajování nových staveb dálnic, pak jsme v posledních čtyřech letech nemohli mnoho nových dálnic otevřít a soustředili jsme se hlavně na rozhýbání přípravy a zahajování nových staveb,“ uvedl Ťok, který ministerstvo vedl i v Sobotkově vládě od prosince 2014.

Stavbu zpomalují majetková vypořádání a ochrana životního prostředí

Výstavbu podle NKÚ zpomalují problémy v přípravě staveb – opakující se napadání a odvolávání účastníků územního a stavebního řízení, řešení výjimek kvůli chráněným druhům rostlin a živočichů i dlouhé majetkoprávní vypořádání. „Příprava staveb dálnic ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení trvala v průměru 13 let,“ oznámil Kešner. Příkladem je podle něj třeba stavba D1 Říkovice – Přerov, kde bylo souhlasné stanovisko EIA vydáno roku 2000, ale dodnes nebylo ukončeno majetkoprávní vypořádání.

Ministerstvo dopravy chce zrychlit výstavbu novelou stavebního zákona, kterou nyní projednávají výbory Poslanecké sněmovny. Jednou z novinek je takzvaná předběžná držba, která by umožnila začít stavět ještě předtím, než budou vykoupeny či vyvlastněny pozemky pod dálnicí. Územní řízení by také u konkrétních staveb vedl jeden specializovaný stavební úřad v kraji. Návrh obsahuje i výčet prioritních dálnic a železnic, kterých by se urychlení stavby týkalo.

Stavba dálnic však podle kontrolorů v prověřovaném období zlevnila v průměru o 55 procent. „Vybudovat jeden kilometr dálnice stálo v letech 2013 až 2017 v průměru 152 milionů korun. To je přibližně o 190 milionů korun méně, než za kolik se stavělo v letech 2008 až 2012,“ uvedl mluvčí NKÚ. Ceny staveb nebyly podle kontrolorů až na výjimky významně nadhodnoceny ani podhodnoceny.

Pád zdi na silnici mezi Ostravou a Opavou:

Video Pád zdi na silnici mezi Ostravou a Opavou: Teď rozebírají i druhou stranu, řidiči se bojí o život - Jiří Krušina
720p 360p

Doporučujeme
kerloss ( 30. ledna 2018 21:37 )

Dalnice se u nas dlouho stavi a hlavne draze ale co jde skoro ze dne na den jsou RADARY s ve mestech modre zony to dokazi behem par hodin a vite proc? preci z dalnic nic neni ale radary a modre zony ty nesou prachy dalnice jen same problemy. Proc neco delat pro lidi kdyz jde vse delat proti lidem a to je lehci a jednodusi.

105105 ( 29. ledna 2018 11:43 )

Úplně jste mi to sebral z úst, našim by vylezly oči z důlků, jak se staějí dálnice, třeba i šestiproudé, u nás je to problém i dvouproudé

panamira ( 29. ledna 2018 11:40 )

Ministr se stará o kšefty s Rakušany a jestli jestli máme mít v lékarničce tupé nebo ostré nůžky. A co firma Eurovia CS a. s., ????????????? Výkupy pozemků netransparentní a pak se diví že majitele se koušou. 2050 ne, až 3000 rok, realita.

sores ( 29. ledna 2018 10:55 )

Jsme rozvojový stát tak je to normální přeci. Česko je rozkradené a krade se dál tak kde ty prachy vzít,že! Proč se neporadí se sousedy německými, mají kvalitní a pracují rychle. U nás se dělá asvaltka cca 2 km dlouhá už druhý rok!!!!!!!! Vše je jako před pádem komančů, nic se nezměnilo za těch 29 let jen trochu města ale vesnice jsou žebrota na pohled.

lisakjirka ( 29. ledna 2018 10:17 )

Mám dojem že v roce vypadla číslice, mělo být 2150 a to možná

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa