Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Je tu Černý pátek. Jaké triky na vás čekají mezi slevami v obchodech?

Autor: ula, ČTK - 
24. listopadu 2017
05:51

I když Černý pátek připadá oficiálně až na pátek 24. 11., někteří obchodníci spustili výprodeje už minulý týden. Do slevových akcí se zapojilo více kamenných obchodů, poprvé také autosalony, mobilní operátoři a autobusoví dopravci. Dosud byla tato slevová akce v Česku doménou hlavně internetových obchodů. Ty už si v tuto chvíli mnou ruce, protože podle prvních odhadů stouply tržby až o polovinu. Češi nakupují hlavně elektroniku, spotřebiče, mobily, ale i parfémy.

Označení „Černý pátek“ zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. I když se jedná o americký nákupní svátek, podle obchodníků už pevně zakotvil i v povědomí českých zákazníků.

Řada prodejců letos Black Friday spustila v předstihu či rozšířila na více dnů. Slevy tak trvají už od minulého pátku, 17. listopadu, a potrvají až do neděle 26. listopadu. Některé obchody pokračují s výprodeji i v pondělí, tento den se nazývá Cyber Monday.

Obchody posilují víkendové směny

„Ve srovnání s loňským Černým týdnem nám zatím tržby stouply o 30 %, nicméně největší zájem očekáváme až o víkendu, proto posilujeme směny v našich prodejnách,“ řekla Blesk.cz Iva Pavlousková, tisková mluvčí Datartu.

Mluvčí Euronics Lenka Mastešová velký zájem zákazníků potvrzuje: „Češi si už na slevy o Černém pátku zvykli a čekají na ně. Zájem o akci je rok od roku větší, to pociťujeme i na prodejnách, kam chodí během Black Friday více zákazníků. Roste i návštěvnost e-shopu. Například páteční návštěvnost e-shopu se loni téměř ztrojnásobila v porovnání s předchozími listopadovými pátky. Letos se očekává nárůst tržeb o víc než 50 procent.“

Video  I tak může v Americe vypadat nákupní horečka Black Friday.  - youtube.com_The Salt Lake Tribune/BPŽ
Video se připravuje ...

Tržby prudce stoupají

I když akce ještě neskončila, obchodníci se už v tuto chvíli radují nad nárůstem tržeb.

„Jen za první čtyři dny konání této slevové akce evidujeme meziroční růst tržeb o 40 %,“ řekl marketingový ředitel CZC.cz Milan Duda.

„Zatím nechceme odhadovat, je poměrně brzy, nicméně zatím se ukazuje, že meziroční nárůst by mohl být přes 50 %,“ uvedl marketingový ředitel Notino.cz Radek Ondrášik.

„V porovnání s minulým rokem jsme zaznamenali dvojnásobný nárůst tržeb a některé položky jsme na prodejnách vyprodali během prvních dnů akce,“ popisuje nákupní horečku Barbara Hasci z JRC Czech.

„Zájem byl mnohem vyšší než minulý rok. Výkon byl různý v různých zemích, zajímavé byly výsledky v Rumunsku, kde má Black Friday mnohem větší tradici než u nás. Tam byl nárůst oproti minulému roku téměř dvojnásobný. V ČR oproti předešlému ‚běžnému‘ pátku stouply hrubé tržby o 70 %, což je zajímavé i vzhledem k tomu, že se jednalo o státní svátek,“ uvedla Andrea Burgerová z e-shopu ZOOT.cz, který se zaměřuje na prodej oblečení.

Zlevňují mobilní operátoři i dopravci

Ačkoliv byl Černý pátek doménou internetových obchodů, letos se do akce zapojili i další obchodníci jako mobilní operátoři, dopravci nebo i autosalony.

Autobusový dopravce RegioJet nabízí jízdenky za 199 Kč do 66 měst, mimo jiné do Paříže, Londýna či Říma. Různé slevy nabízí i letecký dopravce Ryanair, který slevy pravidelně obměňuje, nabízel např. slevu 20 % na odbavené zavazadlo.

Operátor O2 se letos do akce zapojuje poprvé. „Díky akci je možné získat telefony Samsung Galaxy až o pět tisíc korun levněji. Pořizovací cena tak může klesnout jen na 995 korun u modelu Galaxy J5 2017, model Galaxy A3 2017 je do konce příštího týdne možné u O2 pořídit za 1995 korun. Bonus na dva vybrané telefony Samsung platí pro nové i stávající rezidentní zákazníky všech služeb od O2 – tedy mobilních tarifů, internetu na doma i O2 TV. Bonus je možné čerpat na kterékoli z prodejen O2, pro uplatnění slevy je třeba si nový telefon vyzvednout do 26. listopadu,“ řekla tisková mluvčí Lucie Jungmannová.

Letos se do Černého pátku zapojí i autosalony. Například Renault Praha Zličín nabízí v tomto týdnu slevu 5000 Kč na ojeté vozy a plnou nádrž zdarma. Hyundai Centrum Praha nabídne v pátek a sobotu 30 aut, u kterých inzeruje nejlepší cenu v letošním roce, dále zdarma benzin až za 30.000 Kč či zimní pneumatiky.

Black Friday letos spouští poprvé v novém e-shopu řetězec Lidl, v nabídce jsou desítky produktů levnější až o třetinu. Z velkých řetězců se zapojí také Tesco. „Slevy na vybraný sortiment budou dosahovat až 50 procent, bude se jednat o vybranou dámskou či pánskou kosmetiku, dětské pleny, krmiva pro zvířata nebo šumivá vína. V nabídce budou ale i počítače, televize, tablety nebo pračky,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Nakupovat se slevou můžete i hračky, spodní prádlo nebo nábytek. Pražské hračkářství Hamleys nabídne v pátek ke dvěma hračkám třetí zdarma. Prodejny značky Calzedonia budou mít zase vybraný sortiment se slevou deseti až 30 procent. Obchody Dormeo vyprodávají do konce týdne produkty z předchozích kolekcí „za zlomek původní ceny“. Obchodní domy Kika nabízejí do čtvrtka 30. listopadu nábytek se slevou 15 procent.

Video  Největší lži o slevách: Místo šetření jen magnet na peníze  - Andrea Ulagová, Jan Brunclík, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

Kabelky, parfémy i pračky

„Nejvíce se prodávají kabelky a peněženky, tedy zboží, které se nemusí zkoušet, nebo dárkové zboží,“ řekla mluvčí ZOOT.cz a potvrdila, že Češi už nakupují na Vánoce. Ve specializovaných obchodech jdou na dračku herní konzole, mobilní telefony, notebooky, dále pak kávovary, televize, pračky, sušičky a ledničky. Tradičně se prodávají parfémy a kosmetické produkty.

Není sleva jako sleva

Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná cena při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent. „I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší,“ uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek. Výše slev a jejich prezentace tak může být v mnoha případech reklamním trikem.

„Doporučujeme spotřebitelům, aby se nenechali zlákat marketingovými slovíčky a skutečně si zkontrolovali, zda cena ‚po slevě‘ je skutečně výhodná a zda náhodou nákupem u konkurence ‚bez slevy‘ neušetří, i to se stává. Dále považuji za důležité spotřebitele upozornit, aby nakupovali jen takové věci, které skutečně potřebují či využijí, případně využije ten obdarovaný, komu bych chtěl věc věnovat jako dárek,“ radí mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich. Slevy a akční ceny Česká obchodní inspekce kontroluje pravidelně a celoročně a ty letošní nebudou výjimkou.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Zobrazit celou diskusi