Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Pozval jsi Pokondry? Tak zaplať, volala starostovi OSA. Peníze inkasuje i podle vstupného

Autor: Zuzana Zelenková - 
3. prosince 2017
07:12

Starosta obce Kmetiněves Luděk Kvapil otevíral nové hřiště. Akci moderovalo duo Těžkej Pokondr. Po pár měsících měl ale starosta telefonát z OSA. Její zástupce zjišťoval, co pánové zpívali a proč není uhrazený poplatek pro svaz. Stejně tak se pracovník podivoval, že při rozsvěcení vánočního stromku bude Helena Vondráčková, která v Kmetiněvsi zazpívá několik koled. Háček je v tom, že i když originální interpret zazpívá kusy, které zpívá celý život, tak je potřeba odvést poplatek pro autora hudby či slov, případně jeho potomkům. 

„Před chvílí jsem byl kontaktován pracovníkem OSA s tím, že jsme u nás měli v červnu Pokondry a co prý tady dělali. Zda účinkovali. Tak jsem jim sdělil, že u nás moderovali otevírání nového hřiště,“ uvedl na Facebooku starosta obce Kmetiněves Luděk Kvapil. 

Zaměstnanec společnosti na druhé straně se podivoval tomu, proč duo vystupovalo zdarma a obec na ně nevybírala vstupné.

Pan Kvapil posléze muže upozornil, že za 14 dní bude u příležitosti rozsvěcení vánočního stromečku zpívat koledy Helena Vondráčková. Pracovník se opět hned zajímal, za kolik bude zpěvačka vystupovat a jestli budou lidé platit také vstupné. Nakonec však zkonstatoval, že koledy jsou brané jako lidovky – a ty žádným poplatkům nepodléhají.

Kdyby však zpěvačka měla zpívat věci z vlastní tvorby, musela by za to obec zaplatit. „Než je na vsi nebo kdekoliv jinde jakákoliv produkce či zábava, tak se musí pracně vyplňovat pro ,Osu‘ povolení. Odevzdává se spolu se seznamem písniček, které na akci mají zaznít. No a pokud je mi známo, tak platíme i za to, že si pouštíme obecní rozhlas. Myslím, že to dělá pro naši obec ročně ani tři tisíce korun,“ dodal starosta pro Blesk.cz.

Ač by se mohlo zdát, že známým zpěvákům platí investor dvakrát, není to tak úplně pravda. Na písničkách, které interpreti zpívají, se totiž většinou podíleli i další lidé – textaři a skladatelé. Právě těm je nutné za „zdánlivě vlastní“ písně známých tváří platit.

Poplatek zohledňuje počet posluchačů i výši vstupného

Na stránkách společnosti stojí: „Pokud budete pořádat koncert, jste povinni podle autorského zákona opatřit si předem od nositele práv licenci (souhlas) k užití díla a zaplatit za užití díla autorskou odměnu. Proto je nutné poskytnout příslušnému kolektivnímu správci program produkce (jména autorů a názvy skladeb) akce nejpozději 10 dnů před konáním, pokud se organizátor a kolektivní správce nedohodnou jinak.“ Příslušnou žádost potom každý, kdo chce nějakou tu hudební produkci pořádat, najde na webu.

Výši odměny pro autora stanovuje Sazebník OSA, který je umístěný na webu společnosti. Odvíjí se také podle počtu účastníků, kteří na koncert dorazí, a zohledňuje i průměrné vstupné na akci. Zaplatí i ten, kdo nevybírá žádné vstupné. Protože pokud je vstup bezplatný nebo nižší než 30 korun, OSA automaticky počítá s tím, že na akci bylo vybíráno za vstup právě 30 korun na osobu.

Pokud přijde na koncert 50 lidí, kteří zaplatí za vstupenku například 160 korun, pak pořadatel za práva autorů zaplatí 638,- Kč plus DPH.

Terénní pracovníci hlídají vystoupení

K problematice se vyjádřil předseda představenstva společnosti Roman Strejček. „OSA interprety nezastupuje, ti se na koncertech zastupují sami, v ostatních případech je zastupuje kolektivní správce Intergram. OSA zastupuje autory písní, které tito interpreti zpívají,“ uvedl Strejček pro Blesk.cz.

Proč musí pořadatel platit? Podle Strejčka je to kvůli tomu, že si to autor písní přeje. Pořadatel platí zpěvákovi za jeho vystoupení. Hradí mu tak zčásti i cestovní náklady.

„Pokud jde o honorář za autorství, OSA zde vystupuje de facto jako manažer skladatele nebo textaře, se kterým uzavřel smlouvu. Řada autorů není členem kapely, která hraje jejich písně. Honoráře inkasované přes OSA jsou často jejich jediným příjmem,“ popsal Strejček.

OSA tedy opravdu hlídá interprety a jejich vystoupení. „Prostřednictvím terénních pracovníků pravidelně monitorujeme hudební produkce. Cílem je zajistit spravedlivé licencování užití skladeb námi zastupovaných skladatelů a textařů,“ dodal Strejček.

Doporučujeme
Video se připravuje ...
Další videa