Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Volkswagen chce „kleknout“ na Škodu. Česko může přijít až o 2000 pracovních míst

Autor: mah, ČTK - 
4. října 2017
17:55

Odborům a vedení německé automobilky Volkswagen se nelíbí konkurence, kterou pro jejich značku představuje sesterská Škoda. Žádají proto, aby Škoda Auto přesunula část produkce do Německa. Česká divize by podle jejich představ měla platit více peněz za sdílené technologie. Agentuře Reuters to řekly zdroje z VW. Odborový předák Jaroslav Povšík se obává, že pokud ke kroku dojde, přijde o práci 2000 lidí. Ekonomové naopak uvádějí, že propouštění nenastane, protože produkce automobilky v ČR neklesne.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle agentury Reuters stupňují rivalitu uvnitř koncernu Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě VW požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se rovněž, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík už minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. „Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ řekl Povšík v rozhovoru pro týdeník Škodovácký odborář. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020.

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Cílem značky VW je upevnit své vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters.

Odbory se bojí velkého propouštění zaměstnanců

Povšík zároveň vyjádřil obavy, že by v případě přesunu výroby mohlo zaniknout až 2000 pracovních míst. Podle ekonomů, které oslovila ČTK, by ale takový přesun neměl mít vliv na snižování počtu zaměstnanců automobilky v ČR.

Podle Povšíka nelze zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně. Firma může snížit počet zaměstnanců přirozenou cestou, například omezit počet agenturních zaměstnanců, dodal.

Ekonomové ale obavy o propouštění nesdílejí. Naopak si myslí, že dojde i k některým zlepšením. Z přesunu výroby některého modelu do Volkswagenu, budou například podle Jana Linharta z KPMG profitovat tuzemští subdodavatelé, kteří zřejmě zůstanou v Česku, protože celková produkce Škody se zvýší.

„Na druhé straně by však zřejmě došlo k poklesu ziskovosti Škoda Auto, neboť výrobní náklady v Německu budou vyšší než v České republice, a proto poklesne marže na těchto vozech. Dlouhodobě může přesun výroby vést k oslabení pozice domácích závodů, což se může negativně projevit v období ekonomického poklesu,“ uvedl Linhart.

Vedení koncernu by podle analytika Finlordu Borise Tomčiaka nejraději nechalo výrobu v ČR, kde jsou náklady na zaměstnance mnohem nižší než v Německu, nakonec ale zřejmě ustoupí silným odborům. „Dá se ale očekávat, že přijde se šalamounským řešením, kde sice bude část koncernové výroby přesunuta z ČR do Německa, ale naopak sem přijde několik subdodavatelských firem, které nejsou svázané tak silnými odbory. Český průmysl by si s menším přesunem výroby ze Škodovky do Volkswagenu měl poradit,“ řekl.

Přesun části produkce do Německa podle ekonoma Petra Hlinomaze s sebou sice nemusí nést bezprostřední pokles pracovních míst, ale může znamenat určitý odliv technologie a know-how. Na rozdíl od kolegů se obává, že by čeští dodavatelé mohli být nahrazeni německými.

Ministr Havlíček: Vyčkejme na rozhodnutí managementu

Ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) věří, že všechny plánované investice německého koncernu Volkswagen (VW) ve Škodě Auto budou dále pokračovat. 

„Bližší informace v této věci dosud nemáme k dispozici,“ uvedl ve středu Havlíček. Ministerstvo podle něj ví pouze o vnitřní diskusi, která se v rámci koncernu už nějaký čas odehrává. Bližší detaily k ní ale ve stanovisku nezmínil.

Havlíček dále připomněl, že jednou z komparativních výhod koncernu VW je možnost sdílet výrobní kapacity napříč značkami. „Společnost Škoda Auto zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách. A naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo. Vozy značky Škoda se vyrábějí ve stejných závodech jako vozy dalších značek koncernu VW například v Rusku nebo Alžírsku,“ podotkl.

O případných přesunech výrobních aktivit uvnitř koncernu VW proto podle něj nyní nemá smysl spekulovat. „Vyčkejme na případná konkrétní rozhodnutí managementu společnosti, tedy zda vůbec a v jaké podobě by mohlo k přesunům výroby některých budoucích modelů dojít,“ zdůraznil.

Video  Za falešné emise Volkswagenu odškodnění pro Evropany? „Nemáme na ně páky,“ zuří Jourová.  - David Budai, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

mirek1311 ( 4. října 2017 19:25 )

A máte to eurohejeři a vítači.Zákaz tuzemáku ,odsun jakž takž normálního auta-protektorát,nebo ne?

agfor ( 4. října 2017 15:14 )

Ve VW konečně přišli na to, že Škoda dělá lepší auta, než jsou ty jejich profláknuté popelnice.

kiwi65 ( 4. října 2017 15:11 )

 Jestli má Škodovka výhodu v levný pracovní síle,proč těm lidem nepřidat.VW bude propouštět tak se přesune vÿroba a propustí se lidi tady???Vydělává jim Škodovka málo nebo co???

MiroslavBlecha ( 4. října 2017 15:04 )

Vážení němečtí sousedé a co naše platy ty by se vám nelíbily?

Zobrazit celou diskusi