Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Začíná škola, pro hyperaktivní děti může být peklo. Někteří učitelé stále trpí předsudky

Autor: mah - 
2. září 2017
07:55

Pro některé děti je začátek školního roku náročnější než pro jiné. Například žáci trpící poruchou pozornosti mohou zvládat obtížněji vyučovací hodiny, 1. září se tak obávají. Na vyšších stupních se navíc mohou setkat s učiteli, kteří je budou považovat za méně výkonné či dokonce hloupější. Nic takového přitom není pravda, jak potvrzuje Václav Mertin z katedry psychologie na Univerzitě Karlově. Některým vyučujícím se ovšem nedostává dostatečné průpravy v tom, jak s dětmi s ADHD jednat. Situace se ale zlepšuje.

Poruchy pozornosti měly zejména v minulosti názvy, které by vyplašily snad každého rodiče. Slyšet, že vaše dítě trpí encefalopatií nebo lehkou mozkovou dysfunkcí, vám rozhodně klidu nepřidá.

Současná literatura přešla k milosrdnějším anglickým názvům nebo jejich českým překladům. „Nejnovější je ADHD/ADD. Jde přitom neustále o stejnou poruchu,“ říká k tomu Václav Mertin. Pokaždé jde o poruchu pozornosti, u ADD pouze chybí hyperaktivita.

Společně s nedostatkem pozornosti se u většiny dětí, které ADHD trpí, vyskytují i poruchy učení. „Asi nejběžněji se souběžně s ADHD/ADD vyskytují dyslexie, dysortografie a dysgrafie. Zmínil bych i specifickou poruchu motoriky (tedy dyspraxii),“ dodává Mertin.

Děti s touto poruchou nejsou hloupější

To znamená, že takové děti mívají často problémy se čtením a psaním. Ještě v nedávné minulosti se tak stávalo, že učitelé vnímali podobného žáka jako méně schopného. To ale psycholog vyvrací. „ADHD není porucha intelektu. Je ale pravda, že díky roztěkanosti, snadnější unavitelnosti, zapomnětlivosti může dítě podávat nižší výkony,“ říká Mertin s tím, že je důležité, aby dítě dostalo náležitou péči.

Dříve si s takovými žáky vyučující nevěděli rady, zejména pokud se dítě objevilo v běžné třídě. Vzdělání učitelů se však podle odborníka neustále zlepšuje.

Stále je ale co dohánět. Především po opuštění základní školy se děti stále mohou setkat s nepochopením u pedagogů. „Jsou stále tací (učitelé), kteří zastávají názor, že všichni studenti mají stejné podmínky a kdo to nezvládne, tak na škole nemá co dělat,“ popisuje k tomu Mertin. Dodává ale, že ve studiu studentovi s poruchou pozornosti nemohou bránit.

Za poruchami stojí genetika i problémy v těhotenství

Podle výzkumů jsou poruchy pozornosti dány z velké části geneticky. Mnoho lidí si však stále myslí, že je za tím pouze špatná výchova. Podle Mertina je realita složitější. Za poruchou podle něj stojí kombinace všech faktorů dohromady.

„Roli hrají nepochybně problémy v těhotenství matky, porodní a poporodní problémy. Negativní (pochopitelně i pozitivní) roli sehrává výchova,“ dodává psycholog s tím, že pro nesoustředěnost dětí mohou vytvářet podmínky i rodiče a školy, které nejsou zvyklé vést děti odmalička k opaku. 

„Ve škole jsou navíc na děti všeobecně větší nároky,“ říká Mertin, s tím, že i menší odchylka tak může mít větší význam.

Ve výchově toho ale podle něj není třeba mnoho měnit, jen je nutné se jí více věnovat. „Porucha pozornosti vyžaduje od dospělých větší citlivost k potřebám a možnostem dítěte, mnohem větší důslednost, přítomnost dospělých. Současně tyto děti potřebují větší podporu a pomoc,“ radí Mertin rodičům a učitelům.

VIDEO: Problémy se psaním může mít vaše dítě i z toho, že ho necháte příliš často používat tablet.

Video  Používá vaše dítě často tablet? Může mít problémy s psaním.  - Andrea Ulagová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

zednik ( 2. září 2017 18:58 )

Ten jmenovaný odborník si osvojil moderní rétoriku, podstata problému ale zůstává. Jediné řešení které zatím je to, dělat z těchto dětí naprůměrně inteligentní a nadané osobnosti. Že to jen jaksi na nich není vidět, to je chyba těch ostatních, že v nich vidí blbce a nevychované spratky Dítě, které není schopné se naučit číst, psát , počítat , nemá v pořádku motoriku není prý tedy hloupé, jen je dys všeho možného a chybí mu pevné výchovné rodičovské vedení . Některé to prý mají dané geneticky (což je určitě pravda, dětí s ADHD přibývá skokově). Ve společnosti se jistě uplatní na vedoucích místech A ti co chápou na pevní dobrou a naučí se číst i psát se holt budou muset přízpůsobit, budou totiž brzy v menšině

djaba ( 2. září 2017 13:30 )

 Hyperaktivní , různá "dis" ap. jsou projev špatné výchovy a vychytralosti spratka .V sousedství měli také takového výtečníka .Neposeděl v klidu ani u jídla , nic ho nebavilo , ostatním ničil hračky .Tak ho jeho tatík párkrát zmydlil ,že byl fialovej .No a když začal znova a nechtěl psát úkoly opět nakládačka .Dnes je z něj vážený občan města .

petr11 ( 2. září 2017 09:58 )

.....naše školství bylo na vysoké úrovni a kde je teď...lituju dětí, ale učitele...není jednoduché v tomto bordelu vzdělávat lidi

bre-burda ( 2. září 2017 09:29 )

Oblíbené slovo "hyperaktivní". Hyperaktivní jsou totiž všechny děti, je to jejich přirozenost. Mají celý život před sebou a víte kolik vitality se v nich skrývá? Není divu, že občas přeteče. Ale na to musí být každý rodič i paní učitelka připraveni, nemohou očekávat, že dítě bude sedět jako buchta, mouchy snězte si mne. Ono se nedovede samo soustředit, musí být upoutáno. Je-li výuka nudná, nudí se a začne tropit alotria. To ta vitalita, víte? Máte-li problémy, poučte se, ale nechte děti žít!

ivan604 ( 2. září 2017 08:45 )

Za označením hyperaktivita se ve většině případů skrývá špatná výchova, rozmazlenost a neposlušnost ! Těch dětí, kteří si toto označení skutečně zaslouží, je jen nepatrné procento a měli by chodit do školy jim určené, aby nezpomalovali ostatní žáky v normálních třídách . A na ty ostatní bych zpětně uplatnil rákosku, tak jak tomu bylo v dřívějších časech a hned by tyto problémy ustaly !

Zobrazit celou diskusi