Nekonečné čekání Čechů na odlet z Egypta: Kdy máte nárok na tisícová odškodnění?

Autor: bud - 
21. 8. 2017
05:00

Mnohahodinová zpoždění letadel Travel Service, která se v posledních dnech dotkla desítek Čechů, by mohla mít dohru v podobě odškodných až ve výši několika tisíc. Podle nařízení Evropské unie mají totiž lidé nárok až na 600 euro (15 600 korun) v případě, že zpoždění vznikne kvůli problémům na straně dopravce. Týká se to například technické závady.

Nejméně 180 cestujících, mezi nimi i desítky Čechů, muselo o víkendu více než 24 hodin čekat na odlet letadla společnosti Travel Service z egyptské Hurghady do Bratislavy. Na vině byla podle vyjádření společnosti technická závada. Do Egypta dokonce museli podle mluvčí Vladimíry Dufkové odletět technici, aby letadlo opravili.

Jen o dva dny dříve mělo letadlo stejné společnosti více než 15 hodin zpoždění při letu z Itálie, konkrétně na trase Lamencia Terme – Praha. Kvůli technickým problémům muselo téměř 200 turistů strávit noc přímo na letišti. V obou případech se čas odletu opakovaně posouval.

Cestující z obou letů by podle nařízení EU měli mít nárok na odškodnění, které se odvíjí hlavně od délky cesty. Při letech do 1500 kilometrů by měli získat 250 euro na osobu, při letech do 3500 kilometrů 400 euro a nad 3500 kilometrů pak 600 euro. Například lidé, kteří čekali na letadlo v Hurghadě, by tak měli mít nárok na 400 euro (10 400 korun) za každého.

Za zpoždění letů je možné v některých případech získat vysoké odškodné.Za zpoždění letů je možné v některých případech získat vysoké odškodné. | 

Špatné počasí bez náhrady

Týká se to letů v rámci EU, případně letů začínajících nebo končících v zemi EU. Ve všech případech ovšem musí být splněno několik podmínek. Předně musí jít o problém způsobený na straně dopravce, což může být třeba technická závada, potíže s posádkou nebo jiné události, kterým mohla letecká společnost předejít. Obecně platí, že by zpoždění mělo být delší než 3 hodiny. Na stejnou kompenzaci má nárok cestující, kterému aerolinka odepře možnost nastoupit do letadla, například z důvodu plné kapacity.

Naopak nárok na kompenzaci zaniká v případě, že jde o mimořádnou okolnost. Sem lze zařadit především špatné počasí, střet letadla s ptákem, stávku letištního personálu nebo nečekané politické události v zemi, které komplikují odlety letadel.

Občerstvení i hotel

„Při zpoždění letu máte podle délky samotného zpoždění zdarma nárok na poskytnutí pomoci například v podobě stravy a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době, ubytování v hotelu či dvou telefonických hovorů,“ popsala nedávno pro Blesk.cz Barbora Pospíšilová z pojišťovny právní ochrany D.A.S. Hotel se týká hlavně případů, kdy dojde k odletu až další den.

Cestující mohou o náhradu žádat přímo u letecké společnosti buď sami, nebo prostřednictvím některé ze společností zabývajících se hromadným vymáháním nároků. Těch na českém trhu působí několik a zpravidla si za vymožení kompenzace účtují jednotky až nižší desítky procent z konečné získané částky. S těmito společnostmi je také možné obvykle předběžně konzultovat, zda nárok na kompenzaci vznikl, či nikoliv.

Video Oblepené okénko páskou v letadle Travel Service - Video od čtenáře
360p

Jak žádat aerolinky o odškodnění a na co si dát pozor? Čtěte ZDE

Doporučujeme
kardinal25 ( 22. srpna 2017 12:51 )

travel service asi brzo zkrachuje, dyt uz ted neplati skoro nic. Lidi nebudte blbi a raci jedte vlakem k machaci a kupte si tam zmrzlinu za par kacek a uzijte ty krasny plaze. nemame more ale mame machac. A taky orlik a Lipno...

surfer ( 21. srpna 2017 16:44 )

chce to jen se předem u cestovky informovat, kdo je dopravce a s tou pochybnou Travel bych určitě letět nechtěl.

krat5 ( 21. srpna 2017 11:08 )

asi před 6 lety jsme měli letět domů s Travelem z Řecka, zástupce cestovky nám řekla, že poletíme se zpožděním, protože prý stávkují letištní zaměstnanci. Posadili nás na konec letištní haly a nechali nás tam čekat hodiny, pořád mleli stejné dokola, ale nám bylo jasné, že je jiný problém, páč ostatní společnosti normálně plynule odlétali. Teprve asi po čtyřech hodinách nás nechali nastoupit do letadla, kde nám letuška neprozřetelně řekla, že Travel dluží letišti v Řecku peníze a nechtěl je tam nechat přistát, dobrý, že? A teď, kde je pravda? Navíc nám v Brně nevyložili kufry a odletěli s nimi do Prahy, prostě pakárna. Kufr nám přivezli druhý den, totálně rozbitý a tvrdili nám, že už to tak bylo. Jo, jo Travel. S Fischerem jsme letěli mockrát a vše klapalo bez problémů.

Vajne ( 21. srpna 2017 09:43 )

 Pokud jste v domnění, ze letité hezky česky tak pozor!!! V mem případě let Praha Faro 11.6 byl uskutečněn pod logem Travel Service v letadle pronajatém a plné provozovánem mongolskou leteckou společnosti. V přepravních podmínkách dopravce se dozvíte, ze v případě použití jiného dopravce musí byt cestující předem informován. Nikdy bych si vědomě ne zakoupil letenku na let s neznámou mongolskou společnosti. Ma zadost o kompenzaci byla rázně odmítnuta bez jakékoliv diskuze oddělením pece o zákazníky.!?

Petrp ( 21. srpna 2017 07:33 )

 A to se nikde nepíše o 5-ti hodinovém zpoždění travelu 13.8.2017 z Burgasu do Prahy. Technické potíže a odlet se také posouvá. Poslední dobou to travel docela nezvládá. Hlavně, aby to nebyla nějaká předzvěst.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud