Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Řídíte unavení? Je to jako sednout za volant po pár panácích, varuje expert

Autor: Tomáš Belica - 
8. srpna 2017
06:29

Držet odjištěný granát nebo volant či řidítka na letní silnici je co do rizika stejné. Nikdy nevíte, kdo se řítí proti vám! Například prázdninový fantom – tedy vedrem otupělý, nevyspalý šofér dohánějící zpoždění. Podle Romana Budského (55) z Týmu silniční bezpečnosti totiž únava účinkuje jako alkohol!

Podle předběžných čísel zahynulo v červenci na silnicích Česka 46 lidí, nejméně od 90. let. Je to důvod k optimismu, když jsme v polovině prázdnin?

„O co lepší byl červenec, o to horší byl červen. V červnu, kdy bylo extrémně sucho a extrémně teplo, zemřelo 63 lidí, čili šlo o enormní nárůst usmrcených. Z 60 procent umírali v červnu ti nejzranitelnější, tedy cyklisté, motocyklisté a chodci.“

Motorkáři jsou často vnímáni jako časované bomby. Je to skutečně tak?

„Zatímco předloni zemřelo 90 motorkářů, loni šedesát. Teď v červnu byl nějaký nárůst, uvidíme, jak dopadl červenec, až ta čísla dostaneme zpracovaná. U nehod motorkářů se traduje, že viníci jsou oni sami. Ale není to pravda. Lehce přes padesát procent zavinění jde za motorkářem – hlavní příčinou je jednoznačně nepřiměřená rychlost. Ta skoro druhá polovina je však vinou někoho jiného, zpravidla řidičů automobilu. Je to dáno tím, že oni motorkáře přehlédnou. Při rizikovém manévru počítají s něčím velkým, třeba nákladním autem, ale ne úzkým motorkářem. Pokud jde o riziko usmrcení motorkářů, tak je asi 20krát větší než u řidičů aut.“

Jaké riziko je v létě za volantem nejzákeřnější?

„Vedro. Řidiči jsou z něj unavení, a nejen proto, že sedí v horku několik hodin za volantem, ale že se v tropických nocích vlastně ani kvalitně nevyspí. To se na kondici negativně podepíše. Zejména u těch, kteří vyrážejí na dovolené nebo se řízením živí. Ne nadarmo se vliv únavy přirovnává k vlivu alkoholu. A když je člověk více než 17 hodin vzhůru a pak usedá za volant, tak to odpovídá hladině 0,8 promile, tedy dvěma panákům vypitým za sebou, což může riziko vážné nehody zvýšit pěti- až sedminásobně!“

Kvalitní odpočinek ale asi není jediný recept. Na co si dát ještě pozor?

„Na dehydrataci. Mnoho lidí nepije dostatečně. Běžné jsou dva tři litry vody denně, ale v horkách to chce rozhodně litr nebo dva přihodit. Dehydratace souvisí s doplňováním minerálů a solí. Když není dostatek solí, člověk má pocit, že se nemůže dopít, pořád má žízeň. Někdy stačí rozpůlit dvě rajčata, lehce posolit a zapít to sklenkou minerálky.“

Je nebezpečnější za jízdy telefonovat, nebo jíst?

„Mobil u ucha je nebezpečnější, tedy pokud vám to jídlo někam nespadne… Zjišťuje se také, že i handsfree sada je nebezpečná. Řidič se soustředí na něco jiného, než by měl. Když se bavíte se spolujezdcem a přijde nějaká složitější situace, přituhuje, tak to spolujezdec vycítí a zmlkne. Člověk na druhém konci linky to ale nevidí a mluví nahlas dál. Šofér tak musí řešit najednou dvě situace, za volantem a v tom mobilu.“

Jak velkou roli hraje v nehodovosti věk?

„U mladých řidičů nebývá problém, že by neznali pravidla nebo technicky neuměli auto ovládat, problémem je jejich osobnostní nezralost. Řidiči do 25 let jsou 2,5krát nebezpečnější než starší řidiči, tedy je 2,5krát větším rizikem, že při jejich jízdě zemřou lidé. Nejrizikovější skupinou stále zůstávají muži. Jestliže zemře na našich silnicích 25letý muž, je to buď řidič motorky, nebo auta. Žena do 25 let umírá zpravidla jako spolujezdkyně, nebo jako chodkyně.“

Mladí ale za všechno nemohou. Co dědové-čepičáři?

„Za nějakých 13 let by u nás měl každý čtvrtý být senior, a také už dnes se senioři podílejí na počtu usmrcených osob průměrně ze čtvrtiny! Senioři jsou tedy podobně rizikoví jako mladí lidé ve skupině 15 až 24 let.“

VIDEO: Rozhovor s Romanem Budským:

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi