Opary z hádky, párky v klimatizaci a poštípaný zadek: Takhle Češi reklamují dovolené

Autor: Zuzana Zelenková - 
5. 8. 2017
05:36

Hádka s manželkou, nahé fotografie, nebo párky v klimatizaci. Lidé na letních pobytech reklamují kde co a některé stížnosti bývají opravdu kuriózní. Ačkoli jich díky změně legislativy a osvětě ubývá. Když už je něco, s čím na dovolené nejsme spokojeni, měli bychom to reklamovat přímo na místě, a ne až po návratu domů. Jaké stížnosti cestovky rozhodně neuznají?

„Setkali jsme se například s tím, že klient reklamoval to, že písek na pláži byl příliš horký,“ komentoval situaci Jan Bezděk z Cestovní kanceláře Fischer.

V cestovní kanceláři Blue Style se také urodily velmi kuriózní příběhy. „Měli jsme klienty, kteří si objednali apartmán ubytování studiového typu v Řecku. To je apartmán, ve kterém si lidé i vaří a podobně. Oni přišli za delegátem s tím, že jim tam nefunguje klimatizace, respektive, že jim funguje velmi mírně a nevychladí celý prostor toho apartmánu. Delegát, jak je jeho povinností, takové věci řeší na místě. Takže povolal opraváře. Ten rozebral celou tu klimatizační jednotku a pak tu rodinu povolal zpátky s tím, ať si z té klimatizace vyndají své párky a salámy. Potom už klimatizace fungovala správně,“ popsal pro Blesk.cz Václav Nekvapil.

Jak to vypadá na výletní lodi? 

Video Jak to vypadá na výletní lodi? - Andrea Ulagová
1080p 720p 360p

Náhrada za zkažené řízky

Další příběh se traduje napříč snad všemi cestovními kancelářemi. Jde o případ, kdy rodina cestovala do Egypta a do hotelu měla dorazit už ráno. Ovšem ze strany hotelu byla upozorněna, že ubytování je možné až večer, protože se mění turnusy. Rodina tak neměla ani zajištěný oběd na den příjezdu. Vypořádali se s tím po svém a nasmažili si řízky. Když ale dorazili do cílové destinace, ukázalo se, že je hotel ubytuje už dopoledne a mohli se rovnou i naobědvat. Do cestovní kanceláře pak ale dorazila reklamace kvůli zkaženým řízkům s požadavkem na náhradu škody.  

Podobné kuriozitky prozradila i cestovní kancelář Invia. „Ihned na letišti jsem se s manželkou pohádal a v následujících dnech mi z důvodu psychického vypětí vyskákaly opary na rtech, čímž mi vznikla fyzická i psychická újma,“ uvedl znepokojený zákazník. 

„Sluneční brýle mně pohltila voda v moři. Nikde jsem se nedočetla, že si nemám sluneční brýle brát do vody, že hrozí ztráta. Mohl by na to upozornit třeba delegát,“ napsala do cestovky klientka, která přišla o brýle. 

Poslali i poštípaný zadek

A do Invie také přišly nahé fotky. Na důkaz poštípání hmyzem poslala jedna z klientek fotografie svého nahého pozadí. Klienti se prý nezdráhají zaslat ani fotografie dekoltů nebo celého těla v plavkách. „Rádi nám k formuláři zašlou i fotografii manželky v baru nebo selfie z pláže,“ dodal Michal Tůma z Invie.

Rodina Terezy Lísníkové z Ostravy také měla malou cestovní kancelář. O nejrůznější kuriozity neměli nouzi ani oni. Jedna přišla třeba z řeckého ubytování studiového typu. „Měli jsme studia a paní si stěžovala že jsou nedostatečně vybavené pokoje, protože je malý mrazák a nemá si kam dát těch dvanáct chlebů, co si přivezla. Jela na osm dní.“ 

V Alexandrii zase řešili stížnosti na to, že řecké jídlo bylo moc řecké, nebo že na hotelové recepci nemluvil nikdo česky, ale jen turecky, anglicky a německy. Rodina nebyla spokojená s tím, že museli všechno řešit přes delegáta. Další výletníci měli problém s prázdnou pláží, na které byl prý před sezonou prapodivný klid, objevovalo se jen pár turistů a chyběli prodavači se suvenýry.

Problém řešte na místě

Takové a podobné reklamace cestovky opravdu neuznají. Jejich cílem navíc je pracovat na kvalitě služeb tak, aby zákazníci neměli k reklamacím důvod a se svou dovolenou byli spokojeni. Když už k nějakým problémům nebo nespokojenostem ze strany zákazníků dojde, snaží se je cestovní kancelář řešit na místě.

A co dělat, když je opravdu špatně? „Je důležité, aby zákazníci v takovém případě neprodleně kontaktovali delegáta CK, který udělá maximum pro zajištění nápravy přímo na místě. Rozhodně není správným řešením na místě problém neoznámit a po návratu sepsat reklamaci. Většina problémů je řešitelných, ať už se jedná o porouchanou TV či klimatizaci, kterou může místní údržbář opravit nebo pokud by oprava trvala déle a hotel má volný jiný pokoj, může být řešením přestěhování do jiného pokoje. Záleží na typu problému, který zákazník má, ale spousta věcí je opravdu řešitelných přímo na místě,“ uvedl pro Blesk.cz Petr Šatný z CK Alexandria.

Lovci nedostatků a reklamační turistika

Podle Šatného se najdou i lidé, které je možné označit jako „lovci nedostatků“. Jejich cílem prý není užít si dovolenou, ale najít alespoň nějakou chybu, kterou by mohli reklamovat a zpětně si tak snížit cenu. Naštěstí jich letos už není tolik jako v minulých letech po vydání novely Občanského zákoníku. S příchodem nového zákoníku a také díky vlivu médií, která o reklamacích velmi často psala, měli někteří klienti možná téměř až pocit, že reklamovat je v podstatě povinnost a že reklamace je vlastně cestou ke zpětné slevě, ať už je oprávněná nebo ne. Skoro to až vypadalo, že vznikne nový trend – reklamační turistika,“ dodal Šatný. Přestože byli turisté na dovolené spokojeni a dovolenou strávili bez jakýchkoli připomínek či problémů, které by nahlásili delegátovi, podávali po návratu reklamaci.

Podle cestovní kanceláře Invia si lidé často stěžují na jídlo, dopravu, respektive na zpožděné lety, anebo třeba na to, že nemají výhled na moře. Let se však opozdit může, pokud by zpoždění překročilo 6 hodin, má zákazník nárok na odškodné. Pokud je čekací doba kratší, má klient smůlu, první a poslední den je totiž určený na přepravu. Reklamace, kdy lidé uvádějí, že přišli o kus dovolené, končí bez úspěchu.

Podmořský rampouch zabije vše, čeho se dotkne

Video Podmořský rampouch zabije vše, čeho se dotkne - Youtube.com
480p 360p 240p

Reklamace musí být oprávněná

„Takové stížnosti jsou oprávněné v případě, že si klient připlatil výhled na moře a nebyl mu poskytnut. Poplatek je mu po návratu z dovolené samozřejmě vrácen. Stejně tak v situaci, kdy si klient objedná rodinný pokoj, ale je ubytován ve standardním pokoji s přistýlkami,“ komentuje Tůma.

Když už je opravdu důvod zájezd po návratu reklamovat, musí mu výsledek přijít písemně. „O reklamaci si rozhoduje prodejce sám, takže ji může zamítnout, ale musí ji vyřídit písemně, v okamžiku kdy ji zamítne a písemně to odůvodní, tak má spotřebitel právo bránit se soudní nebo mimosoudní cestou,“ uvedl pro Blesk.cz Jiří Fröhlich z České obchodní inspekce.

Podle ČOI je jiný případ například to, když katalog uvádí, že to bude mít turista k moři 200 metrů, a fakticky je to kilometr. Tady reklamace možná je. Pokud ale někdo bude chtít reklamovat zaplněnou pláž, protože na obrázku viděl prázdnou (nebo v případě kuriózních reklamací plnou), zřejmě neuspěje. ČOI doporučuje jako první krok reklamaci, pokud ji společnost písemně zamítne, záležitost řešit mimosoudní cestou. Kdyby i to zůstalo bez úspěchu, potom se klient může soudit. 

Doporučujeme
jarocell ( 5. srpna 2017 09:21 )

Ztěžovat si delegátům: to by tam napřed nějakej musel bejt. Já jsem v Turecku delegáta neviděl za 14 dní ani jednou. Všechny místní pravidla jsem se musel učit za pochodu. Už se blížil termín odjezdu a pořád jsem nevěděl kdy a jak se dostanu těch 60 km na letiště. Naštěstí tam fungovala WiFi a tak mě vzal mikrobus jiné grupy cestou. DO té doby jsem strávil veselých 10 hodin čekáním, ještě štěstí, že jsem si vzal u snídaně pár krajíčků chleba navíc a že mě laskavě nechali sedět na recepci. Venku bylo 40°C...

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud