„Než jsme jeli na dovolenou, našli jsme si samostatný dům, který byl podle popisu 20 minut od moře. Přijeli jsme na místo a zjistili jsme, že je to k moři mnohem dál,“ uvedla Klára pro Blesk.cz. A to byl jen začátek.

Rezervovali si pobyt za dva tisíce eur (v přepočtu 52 tisíc korun) na týden. Když se ale do domu dostali, radost byla rychle pryč. „Když jsme se do ubytování dostali, tak bylo hrozné, všude byla cítit zatuchlina, byly tam nánosy prachu, mastnota a plíseň. Vyfotili jsme, co šlo, než nás zarazil muž, který objekt spravoval,“ popsala Klára. „Chtěli jsme domeček v zeleni, ne barák s plísní, vzdálený 80 kilometrů od moře,“ posteskl si manžel Petr.

Nezájem delegáta a dítě s bronchitidou

Podle Kláry šlo o dvě velké místnosti s jediným oknem a všudypřítomným zápachem. „Řekli jsme delegátovi, že to nechceme. On na to, že ho to nezajímá. Volali jsme tedy Bookingu, že to chceme zrušit, protože fotky na webu vypadaly úplně jinak. Měli jsme složenou zálohu. Na Bookingu nám řekli, že s tím nemůžou nic dělat a že nám propadne záloha, kterou jsme za ubytování zaplatili. Ve finále nám majitel ale strhl celou částku,“ popsala Klára.

Situaci řešili několik hodin, navíc s sebou měli dítě s bronchitidou, které v nevyhovujících podmínkách nemohlo podle rodičů zůstat. Správce objektu jim nabídl jiné bydlení, které bylo vzdálené dalších asi 40 kilometrů, ani to se manželům nelíbilo. Nakonec si sehnali jiné bydlení na vlastní pěst. Peníze ale zpátky nedostali.

Obchodní inspekce: Booking.com neobviňujte

Podle mluvčího České obchodní inspekce (COI) Jiřího Fröhlicha se ale lidé na Booking.com nemohou zlobit v případě, že realita neodpovídá katalogu. Webové stránky totiž jen zprostředkovávají službu třetí strany.

„Booking.com neovlivní, co tam třetí strana vkládá. Pokud nabídka třetí strany neodpovídá, pak je to potřeba reklamovat u firmy, kde si klient službu koupil. Pokud si člověk koupí pobyt v Itálii, pak to musí řešit s italským prodejcem, pokud třeba v Americe, tak se to navíc bude řídit ještě americkým právem,“ dodal Fröhlich.

Katalog je součástí smlouvy

Jiná situace je v případě, kdy si klient koupí zájezd přímo od cestovní kanceláře. V takovém případě nárok na reklamaci vzniká. Cestovka ji podle ČOI musí přijmout. Fotky v katalogu jsou totiž součástí smlouvy.

„Jde o porušení smlouvy, je to služba, kterou si klient objednal a samozřejmě má trvat na tom, co je v smlouvě k zájezdu, nebo dovolené. Pokud to neodpovídá, tak má po návratu právo uplatnit reklamaci jako u kteréhokoli jiného zboží či služby a klasicky,“ vysvětlil pro Blesk.cz Fröhlich.

Pokud člověk nedostane, co si objednal, je to nesplnění smluvního závazku. Podle ČOI mají cestovní kanceláře povinnost reklamaci přijmout v kterékoli provozovně a vyřídit ji písemně v zákonné lhůtě. Pokud něco z toho neudělají, tak jde o hrubé porušení.

Prodejce může reklamaci zamítnout. Ale písemně

„O reklamaci si rozhoduje prodejce sám, takže ji může zamítnout, ale musí ji vyřídit písemně, v okamžiku kdy ji zamítne a písemně to odůvodní, tak má spotřebitel právo bránit se soudní nebo mimosoudní cestou,“ dodal Fröhlich.

Podle ČOI je jiný případ, když katalog uvádí, že to bude mít turista k moři 200 metrů a fakticky je to kilometr. Tady reklamace možná je. Pokud ale někdo bude chtít reklamovat zaplněnou pláž, protože na obrázku viděl prázdnou, zřejmě neuspěje. ČOI doporučuje jako první krok reklamaci, pokud ji společnost písemně zamítne, záležitost řešit mimosoudní cestou. Kdyby i to zůstalo bez úspěchu, potom se klient může soudit. 

Fotogalerie
13 fotografií