Že je mezi délkou spánku a psychickou pohodou lidí důležitá vazba, vědí doktoři dlouho. Jak silný ale tento vztah je, se rozhodli zkoumat výzkumníci z Brighamské nemocnice. Požádali 2000 lidí, ať jim sdělí, jak spí a jak se cítí.

Výsledkem bylo zjištění, že osoby, které se považovaly za spíše šťastné, spaly o něco málo méně než naprosto šťastní lidé. Jakmile ale člověk spal pod sedm hodin, o radosti ze života se nedalo mluvit. „Méně než 6 hodin a 48 minut spánku znamenalo naprosté neštěstí ve vztazích, neustálou starost a smutek,“ uvedli výzkumníci ve zprávě.

Deset rad, jak přestat chrápat:

Video
délka: 01:00
720p 480p 360p 240p

Deset rad, jak přestat chrápat. Mojezdravi.cz/iStock.com

Sedm hodin spánku denně je v současnosti minimální doporučené množství pro dospělé osoby. Ideální počet naspaných minut se ale trochu mění s věkem. Průzkum výrobce postelí Amerisleep ukázal, že lidé pod 25 let věku jsou často šťastní bez ohledu na naspané hodiny.

Nejdelší spánek výzkumníkům uváděli nezadaní lidé. Rozvedení lidé spali nejméně. Respondenti, kteří svůj spánek označovali jako skvělý, před ním často meditovali nebo se sprchovali. Naopak ti, kteří hráli videohry, nemohli spát.

Pravidelným spánkem ku zdraví

Podle předchozích průzkumů trpí nespavostí nebo poruchou spánku každý třetí člověk. Vzrůstající problémy jsou dávány za vinu přítomnosti počítačů, mobilních zařízení, stresu a nepravidelné pracovní době. Nedokonalý spánek přitom může způsobit závažné zdravotní problémy, jako jsou deprese, obezita, srdeční potíže nebo diabetes.

Výzkumníci z Brighamské nemocnice také zjistili, že důležitý je i režim, jaký člověk má. Lidé, kteří chodí spát každý den ve stejnou dobu, byli podle jejich výzkumu mnohem zdravější a úspěšnější. Velké výkyvy ale zvyšovaly riziko srdeční příhody.

Lékaři tomuto efektu říkají „sociální jet lag“. Mají ho ti lidé, kteří o víkendech chodí spát mnohem později než přes týden. „Výsledky ukázaly, že vedle délky spánku je pro naše zdraví velmi důležitá také pravidelnost,“ uvedla ve zprávě vedoucí studie Sierra J. Forbushobová. „Pravidelný spánek by mohl být jednoduchým a levným opatřením proti srdečním chorobám a jiným zdravotním problémům,“ dodala.

Podívejte se, co lékař radí, když nemůžete spát:

Video
délka: 04:39.68

Lékař ze spánkové laboratoře: Co dělat, když nemůžete spát? Blesk TV

Fotogalerie
8 fotografií