Lživé zprávy a strašení Čechů: Proruské weby se šíří, varuje šéf kontrarozvědky
Podle šéfa BIS Michala Koudelky sílí dezinformační tlak na Česko ze strany Ruska. Vliv na to mají i proruské weby, které se množí, jak „houby po dešti“. Tuzemská společnost ale není prý hloupá a není tak snadné s ní manipulovat. Do budoucna by však mohlo jít o velký problém. Informoval o tom v úterý na svém webu Hlídacípes.org.
„Na to nemusíte být špičkový analytik, abyste zaregistroval rostoucí počet nejrůznějších rádoby zpravodajsko-informačních webů, které se naprosto neskrývaně podílejí na šíření dezinformací a podpoře proruské politiky. Ale je na místě si uvědomit, že to je realita na obou stranách pomyslné barikády. Také Západ musí být schopen působit a dělá to,“ popsal situaci pro Hlídacípes.org vedoucí kontrarozvědky.
Cílem proruské propagandy je podle Koudelky ovlivňování nálad celé veřejnosti. „Jde o neustálé vyvolávání pocitů, že je všechno jinak, že je za vším něco nekalého, demokracie je slabá, západní společnost v čele s EU a NATO jsou prolezlé korupcí a byrokracií atd. Cílem je zahlcení veřejného prostoru spoustou informačního balastu, který běžným občanům má sebrat pevnou půdu pod nohama,“ nastínil šéf BIS.
Většinou jde prý o to, že se na pravdivý základ informace přichytí dezinformační bublina. Profesně je tato taktika velmi povedená, až tak účinná ale nikoliv. „Lidé u nás nejsou hloupí, a to je dobře,“ uvedl Koudelka.
VIDEO: Rozhovor s odborníkem. „Putin je autoritářský vůdce“.
Emoce na první místě
Díky internetu, který dává volné pole působnosti prakticky komukoliv, se začalo utvářet mnoho zpravodajských informačních webů s proruskou tematikou. Nejedná se jen o šíření dezinformací, ale i o vyvolání emocí. Ty jsou dobrým tahem na branku.
Lidé mají pochopitelně rozdílný pohled na migraci, ekologii nebo politiku. Protože plno z nich situaci nerozumí, rozhodují se kolikrát na základě příběhů, které v nich vyvolaly silné emoce. A právě tyto příběhy, které se často nezakládají na pravdě, jsou živnou půdou pro šiřitele dezinformací.
Podle Koudelky se dá však situaci předejít, a to zdravým rozumem. „Lidé by měli umět zdravě pochybovat, kriticky uvažovat a snažit se nebýt součástí dezinformačních kampaní,“ uvedl. Zdárným příkladem toho, jak dokáže dezinformace s lidmi manipulovat, je například Facebook. Mnoho falešných zpráv uživatelé sdílejí a horlivě komentují, aniž by si ověřili zdroj, který velmi často bývá pochybný.
Podle ředitele BIS je navíc Česká republika díky poloze předurčena k tomu, aby se zde střetávaly západní a východní hodnoty. Je tak důležité veškerou situaci řádně monitorovat, což se podle Koudelky BIS daří.
Neboj, šéfíku, Češi jsou na dezinformace a lži zvyklí od debilních politiků a tobě podobných darmožroutů.