Za závažný problém považuje komise například to, že některé nároky ŘSD vůči zhotovitelům byly shledány jako promlčené. Ředitelství by proto mělo objasnit, jak se to mohlo stát.

Poslanci ve zprávě zmiňují i problém se záručními lhůtami. Podle zjištění komise přebíral stát všechny objekty na kontrolovaných poškozených úsecích s konstatováním, že jsou v pořádku a bez zjevných závad. Od převzetí tak nabíhaly záruční lhůty bez ohledu na možnost jejich využití, upozornila komise. U většiny kontrolovaných objektů proto záruční lhůta uplynula marně.

VIDEO: Nekonečné opravy se dějí i na dálnici D1

Video
délka: 02:05

Rozkopaná D1 Tomáš Polák, Blesk.cz / Stínové ŘSD

Komise také uvádí, že její činnost omezilo to, že dosud nejsou pravomocně ukončeny všechny spory mezi ŘSD a zhotoviteli.

Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, ve svém stanovisku pro vyšetřovací komisi uvedla, že ŘSD mělo celou dobu podrobné informace o průběhu výstavby, materiálech a postupech. Při převzetí stavby ŘSD podle firmy na žalované vady a nedostatky neupozornilo.

Sněmovna vyšetřovací komisi zřídila v roce 2014. Měla odpovědět na otázky, jaká pochybení při stavbě vznikla a kdo je zavinil. Vady vznikly na devítikilometrovém úseku u Ostravy. ŘSD kvůli tomu vede s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47 krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

Fotogalerie
12 fotografií