Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Města zaplavují autovraky. Úřady jsou na ně krátké, odtah zaplatí z daní poplatníci

Autor: zzu - 
20. srpna 2017
12:20

Vraky aut jsou častým problémem českých ulic. Stačí krátká vycházka po sídlišti a hned narazíte na několik „navěky odstavených“ vozů. Není to ale jen sídlištní záležitost. Opuštěná vozidla na parkovištích trápí třeba i obchodní domy. Jak k něčemu takovému může vůbec dojít? 

Pokud se majitel zbavuje auta, tak je ekologická likvidace ze zákona zdarma. Zpoplatněn bývá ovšem odtah vozidla. Právě to hodně lidí odradí. Města tak zaplavují vraky, jelikož likvidace odstavených vozů není vůbec tak snadná, jak by se mohlo zdát.

Městská policie sama o sobě nepojízdná auta neřeší. A to ani v případě, že stojí v modrých zónách. „Městská policie neřeší délku stání vozidla na parkovacím místě. Pokud je vozidlo zaparkováno v souladu se zákonem, může na daném místě stát neomezeně,“ řekla tisková mluvčí Městské policie v Praze Irena Seifertová.

„Vozidla, která jeví známky autovraku, městská policie nemůže odtáhnout. Činnost městské policie z hlediska autovraků je pouze oznamovací, a to ještě jen na podezření, že se může jednat o autovrak. Podezření na autovrak může kromě strážníka učinit každý občan. Strážníci ze své činnosti či oznámením od občana toto zjistí či prověří a případná podezření oznamují Správě služeb hl. m. Prahy,“ uvedla Seifertová. 

Podezření na autovrak může člověk nahlásit Správě služeb, úřadům městských částí a nebo právě městské policii. Správa služeb následně auto ohledá, a to do pěti pracovních dnů od ohlášení. „Následně je výsledek ohledání předán příslušnému silničnímu správnímu úřadu k pravomocnému rozhodnutí. Rozhodnutí o tom, zda je či není vozidlo vrakem, vydává příslušný silniční správní úřad,“ popsal pro Blesk.cz mluvčí magistrátu hlavního města Vít Hoffman.

K definici vraku je potřeba vycházet z odborného stanoviska Ministerstva dopravy ČR: „Jedná se o takové vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla.“

Samotné určování vraku je docela tvrdý oříšek. Pro zajímavost: ačkoli automobil například nemá registrační značky, nemusí to nutně znamenat, že jde o vrak. „Městská policie nezjišťuje příčinu dlouhodobého stání vozidla. Skutečnost, že vozidlo nemá registrační značky vede laickou veřejnost často k mylnému domnění, že se musí vždy jednat o vrak vozidla,“ dodala Seifertová.

Podle této definice mohou tak úřady nechat odtáhnout jen na první pohled očividně nepojízdné auto.

Loni odtahy stály 100 tisíc korun

Pokud silniční správní úřad vozidlo vyhodnotí jako „vrak“, uloží provozovateli auta na návrh vlastníka pozemní komunikace povinnost vůz odstavený na komunikaci odstranit a odstavit mimo takovou pozemní komunikaci.

Pokud vlastník auto do dvou měsíců neodstraní, je po nabytí právní moci rozhodnutí silničního správního úřadu Správou služeb hl. m. Prahy vůz odtažen a ekologicky zlikvidován. Případnou pokutu provozovateli může uložit silniční správní úřad, v praxi se tak příliš neděje.

„Náklady na ekologickou likvidaci jsou ze strany rozpočtu hlavního města nulové, platí je smluvní partner zabývající se likvidací, náklady za odtah vraku z pozemní komunikace jsou kryty provozním příspěvkem poskytovaným hl. m. Prahou své příspěvkové organizaci Správě služeb hm. m. Prahy (SSHMP). Za rok 2016 činily náklady za odtah vraků asi 100 tisíc korun,“ dodal Hofman. 

Co dělat, pokud zemře majitel?

Společnosti, které provádějí ekologickou likvidaci, za problém označují auta v takzvaných „polopřevodech“. 

Je to pododný případ jako automobil manželů Šmídových„Našli jsme si inzerát a hned druhý den jsme se s pánem sešli. V inzerátu bylo napsáno, že nepožaduje přepis, takže přinesl smlouvu, kde je napsané jiné jméno. To jsme ale zjistili dodatečně,“ vypověděla pro Blesk.cz Šárka Šmídová.

Muž auto manželům předal na parkovišti, neukázal jim občanku a po podpisu smlouvy odjel s tím, že auto přepíšou s otcem, kterému mělo patřit. Jenže už se neozval. A Šmídovi tak zůstali s autem, které na sebe nemohou přepsat, ani ho později prodat.

Mohlo by se zdát, že jedním z největších problémů jsou auta po zesnulých majitelích. V tomhle případě ale není likvidace problém. Pokud zemře majitel, tak je potřeba mít rozhodnutí o dědickém řízení. Vozidlo se nemusí převádět, stačí, že je v rozhodnutí o dědictví napsáno, kdo ho zdědil. Potom ho může nechat zlikvidovat.

Policie bojuje s neukázněnými řidiči, kteří parkují u přechodu:

Video  Policie bojuje s neukázněnými řidiči, kteří parkují u přechodu  - Blesk - Jitka Pecharová
Video se připravuje ...

 

 

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

bobikdoma ( 20. srpna 2017 19:25 )

 Je zajímavé, ža za nezaplacenou popelnici umí peníze vymoct. A za odtah ne? možná to je tím, že je tam moc úředníků.

bizon_pepa ( 20. srpna 2017 17:32 )

Státní správa neustále zakládá a zprovozňuje další a další registry. A pak v nich ani není schopna najít majitele vraku.

sores ( 20. srpna 2017 13:58 )

Pro český národ je vše složité a hlavně ty jednoduché věci!!! Ať ho odtah naloží a odvezou do šrotu,majitel nebude mít nárok na odškodné za hnusný a ostudný vrak. Takový zákon by pomohl, jenže v Česku to nelze,že. Je to hnus čím se v rozvojovém Česku jezdí, ostuda silnic,proto nás ve světě neberou a mají nás za něco jako je Rumunsko.

Zobrazit celou diskusi