Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Autobusáci jdou do stávky, nedostali přidáno. Hrozí celostátním výpadkem dopravy

Autor: ČTK - 
15. března 2017
15:04

Vedení dopravních odborů ve středu vyzvalo ke stávce kvůli mzdám řidičů linkových autobusů. Řidiči v některých krajích zatím nedostali přidáno podle schváleného nařízení vlády. Rozsah stávky a přesné datum oznámí odbory s třídenním předstihem. Po jednání předsednictva Odborového svazu dopravy (OSD) to novinářům řekl jeho předseda Luboš Pomajbík. Problémy podle něho přetrvávají v Ústeckém, Pardubickém, Jihomoravském kraji a v Kraji Vysočina.

Zatím odboráři nemají jasno v tom, zda bude stávka šoférů celorepubliková, nebo se bude týkat pouze uvedených nejproblémovějších krajů. Předsednictvo podle Pomajbíka nevylučuje ani jednu variantu.

Podle člena předsednictva OSD a vedoucího základní odborové organizace v Zábřehu na Moravě Jiřího Drlíka se o konkrétním datu stávky rozhodne nejspíše příští týden 23. března, kdy se mají k jednání sejít předsedové jednotlivých základních organizací dopravních odborů. Podle něj je mnoho šoférů nicméně připravena zahájit protest prakticky okamžitě.

„Předsednictvo Odborového svazu dopravy s politováním konstatuje, že to, co bylo v roce 2016 složitě vyjednáno a následně potvrzeno vydáním obecně platných státních předpisů, v roce 2017 velmi často není v praxi naplňováno,“ uvedl. Dlouho nikdo nevěřil, že je dopravní obslužnost důležitá. Teď je na místě ukázat, jak to vypadá, když dopravní obslužnost fungovat nebude, dodal šéf dopravních odborů.

Šéfka krajů: Stávka uškodí hlavně dopravcům

S možnou stávkou kvůli mzdám řidičů autobusů by se měli podle předsedkyně Asociace krajů Jany Vildumetzové (ANO) vyrovnat hlavně dopravci, kteří by měli nařízení vlády o navýšení mezd naplnit. Kraje chtějí mít jistotu, že jejich dojednávaný příspěvek dopravcům bude skutečně použit na navýšení mezd šoférů, řekla ve středu Vildumetzová. Mnohé kraje navíc zvažují, že si kvůli zajištění dopravní obslužnosti založí vlastní dopravní firmy, řekla novinářům po jednání hejtmanů s předsedou Senátu Milanem Štěchem (ČSSD).

„Všichni hejtmani chtějí mít všechno v souladu s legislativou, musí najít cestu k uzavření dodatků ke smlouvám a najít i ty finanční prostředky, které jsme nedostali,“ prohlásila karlovarská hejtmanka Vildumetzová. Poukázala na to, že premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v lednu slíbil krajům peníze na mzdy řidičů, vláda ale o měsíc později kraji nabízený návrh neschválila.

Kraj Vysočina trvá na tom, že letošní navýšení kapitoly Doprava v krajském rozpočtu o 34,9 milionu korun odpovídá požadavku, který vznesli zástupci dopravců a odpovídá nařízení vlády. „Mluvíme stále o stejné částce, která je prostřednictvím dodatků ke smlouvám rozdělena mezi dopravce,“ sdělila ČTK mluvčí kraje Jitka Svatošová. Návrhy dodatků rozeslal kraj dopravcům v závěru minulého týdne.

Také předseda Senátu Milan Štěch má za to, že stávka by mířila proti zaměstnavatelům, kteří mají vyšší mzdy vyplácet. Většina dopravců podle něj poskytuje i jiné služby než provoz linkových autobusů. „V každém případě je potřeba, aby řidiči byli kvalitně zaplaceni,“ míní Štěch.

Jihomoravský hejtman: Rozhodnutím odborů jsem zklamán

Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO) je středečním rozhodnutím Předsednictva Odborového svazu dopravy (OSD) zklamán. Podle hejtmana část jihomoravských autobusových dopravců už v úterý přijala nabídku kraje podepsat dodatek dlouholeté smlouvy na letošní a příští rok, který umožní zvýšit řidičům mzdy na úroveň požadovanou vládním nařízením.

„Na včerejším (úterním) jednání, kde jsme opět podrobně vysvětlili dopravcům i zástupcům odborů, v jaké složité právní situaci se náš kraj nachází, byly nabídnuty varianty řešení i stanoven další společný postup. Jednání bylo věcné, bez emocí, a ve středu se z tisku dozvídám, že kraj se k problému staví liknavě,“ uvedl Šimek.

Kraj už rozhodl o uvolnění 100 milionů korun na úhradu zvýšených nákladů dopravců v letošním roce. Dopravci si aktuálně vybírají, zda budou pobírat v letech 2017 a 2018 příspěvek 2,85 koruny za kilometr, či zda příspěvek rozloží na celou dobu trvání smluv.

„Ale je to jen dočasné řešení. Stále trváme na tom, že o systémovém řešení by měla rozhodnout vláda. A v tomto smyslu hodláme dále jednat,“ dodal hejtman. Kabinet zatím odolává požadavkům krajů, aby se na zvýšení mezd řidičů podílel i státní rozpočet.

Protesty od roku 2015

Minimum určené vládou představuje navýšení mzdy za hodinu jízdy na 98,10 Kč a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Po středě ale odbory požadují, aby se čekání započítávalo do fondu pracovní doby jako jízda, uvedl svaz v tiskovém prohlášení.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

Celkem je v Česku podle odhadů 50 000 šoférů autobusů, 11 000 až 12 000 jich připadá na šoféry na linkách objednávaných kraji. Oficiální průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají podle Českého statistického úřadu činí 26 859 korun. Toto číslo ale zohledňuje i platy lépe ohodnocených šoférů MHD. Průměrná hrubá měsíční mzda v Česku ve čtvrtém čtvrtletí 2016 činila 29 320 Kč.

V Ústeckém kraji již autobusáci stávkovali, podívejte se:

Video Řidiči autobusů stávkovali na Ústecku. - Martin Bartkovský
Video se připravuje ...

sores ( 15. března 2017 17:06 )

A dělají dobře!!! Za žebrácký plat makat když se neustále zdražuje je ostuda. Důchodcům bylo přidáno 9,-Kč na den. Hodinu od našich hranic je přitom vysoká životní úroveň a 5x vyšší platy.Ať si bere někdo 100,-tis a více měsíčně, ale ať mají i ti ostatní důstojný život a berou alespoň při českých cenách 30-40 tis.měsíčně. Není u nás střední vrstva a milionářů přitom přibývá.Máme se mnohem hůře než před 10 lety.To stovka ještě něco znamenala. Je hůř a hůř a češi mlčí.

Zobrazit celou diskusi