Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Třeskutá loga českých měst a krajů. Liberec, Náchod i Ostrava budí emoce

  • Autor: Mii - 
    9. 3. 2017
    18:40

    Nové logo Liberce opět vyvolalo diskusi o tom, jak má logo města správně vypadat a kolik by takový počin měl stát. I když se jedná o design, jehož hodnocení bude vždy ovlivněno osobním názorem každého člověka, nad určitými aspekty se dá diskutovat. Může logo kraje odkazovat na vlajku? A musí být čitelné?

  • 1.Logo Liberce

    Posledním příspěvkem do debaty o logotypech měst je Liberec. Město po šestnácti letech představilo nový návrh, jenž veřejnost rozdělil na dva nesmiřitelné tábory. Podle některých lidí je logo pěkné, čisté, stylové a moderní, podle jiných vypadá jako překlep na klávesnici.

     

    Návrh má na svědomí pražský designér Ondřej Zámiš, jenž je autorem například vizuálů centrály UNESCO v Kutné Hoře. O Liberci prý chtěl říct, že je to moderní město, které hledí do budoucnosti. Stříška u písmene L má odkazovat na ještědský vysílač, známou dominantu Liberce.


    „Moderní logo musí být jednoduché, zapamatovatelné a umožňovat určitou hravost, co se týče barevnosti a použitých grafických motivů,“ uvedl designér pro Blesk.cz. 

     

    „Logo nejde posuzovat podle jednoduchého obrázku, je to o tom, co všechno ty prvky umožňují a jaký jednotný styl nabízejí. Tyhle široké konotace samozřejmě veřejnost úplně nezná, je potřeba dát logu nějaký čas, ta aplikace pak ukáže, co všechno umožňuje,“ dodal autor vítězného návrhu.

    Intenetový specialistia Richard Bauner nesouhlasí. „Vadí mi, že za ty peníze není logo dostatečně graficky vymazlené a že font připomíná ten nejobyčejnější, jaký lze jen použít. Přijde mi, že stříška jako symbol Ještědu je použitá jen jako úhybný manévr, aby se nemuselo za použití jeho siluety platit. Mimochodem, kombinace stříšky a velkého písmena L připomene leckterému programátorovi jeden z příkazů v operačním systému Linux,“ řekl Bauner webu iDnes.cz.

     

    O logu diskutují i lidé na sociálních sítích. Například Soňa Dermeková píše: „Náhodou se mi to zdá graficky čistý, ale vážně se bavím nad tím, jak tady tomu každý rozumí.“

     

    Radnice logo pořídila za 315 tisíc korun.

    Liberec má nové logo města po šestnácti letech. Červený nápis s malou stříškou vlevo, za který radnice zaplatila 315 tisíc korun. Liberec má nové logo města po šestnácti letech. Červený nápis s malou stříškou vlevo, za který radnice zaplatila 315 tisíc korun. | www.liberec.cz

     

  • 2.Logo Ostravy

    Ostrava!!! Banik!!! Stodolní!!! Miluju tě!!! Tak vypadá logo Ostravy, které město v roce 2008 vytvořilo ve spolupráci s předním grafickým studiem Najbrt. Jedná se o jednoduchý nápis Ostrava doplněný o tři vykřičníky. Stálo 1,8 milionu korun. Město logo vybralo ze šesti návrhů, které pro ně studio vytvořilo.

     

    Tři vykřičníky mají vyjadřovat energii, sebevědomí a humor, řekl tehdy zakladatel studia Aleš Najbrt. Ostravané jsou podle něj přesně takoví. Tři vykřičníky vymyslel jako symbol, před který lze doplňovat nejrůznější slova.

    Tři vykřičníky u loga Ostravy vzbuzují emoce. Tři vykřičníky u loga Ostravy vzbuzují emoce. | www.ostrava.cz

    Zvláštnost loga vyvolala bouřlivou diskusi. „Je to výborný fór… Vážení, to si už opravdu děláte legraci!!! Jestli jste něco takového schválili jako logotyp třetího největšího města v České republice, tak jste se zcela pomátli na rozumu!!! Tři vykřičníky nejsou žádné furiantství a svéráz, nýbrž výraz, který ve svém psaném projevu používá člověk agresivní, a tudíž velmi primitivní!!! Vzpamatujte se a zrušte to, dokud to jde a než bude opravdová ostuda!!!“ vyjádřil svůj názor v internetové diskusi Marek Cvitanovič.

     

    Jiní uživatelé mu oponovali. „A vykřičníky nejsou jen agresivita – když máte radost, když jste nadšení, když jste plní energie – tak ty vykřičníky tam jen srší!!! A že to stálo skoro dva miliony? Tak si zjistěte jinde, kolik stojí práce profesionálů typu Studia Najbrt, a pak si musíte říct – jenom dva miliony?“ napsala Petra Bednaříková.

     

    Od nového loga již uplynulo skoro deset. Město krok hodnotí pozitivně. Ostravané a místní firmy se s logotypem podle radnice bez problémů sžili.

    Tři vykřičníky u loga Ostravy vzbuzují emoce. Tři vykřičníky u loga Ostravy vzbuzují emoce. | www.ostrava.cz

  • 3.Logo Strategie rozvoje Ústí nad Labem

    Emoce vyvolává i logo Strategie rozvoje města Ústí nad Labem z roku 2015. Podle kritiků vypadá jako nepovedený vtip. Město ve veřejné soutěži vybralo návrh karikaturisty Radka Fettera, jenž na logu pracoval zhruba týden. Dostal za něj 15 tisíc.

     

    „Nevěřím. To musí být apríl nebo co,“ napsal o logu na Facebooku uživatel Jiří Vilímek. „Když už i lidi z Ústí říkají, že je to hnus, tak to je pak hodně špatný,“ dodal Otto Libal. Názorů tohoto typu se našlo několik desítek.

     

    Fetter z negativních reakcí radost neměl. Je podle něj přirozené, že se lidem něco nelíbí, a myslí si, že podobná diskuse by vznikla u každého návrhu. Stejně se ale rozhodl kritiku nenechat být a vytvořil karikaturu, kde zobrazil lidi s rozdílným názorem jako exkrementy. Účasti v soutěži nelituje.

     

    Ústí nad Labem si nemohlo vybírat z velkého počtu návrhů, přijato jich bylo jen pět. Vítězné logo nakonec zvolilo kvůli originalitě, jednoduchosti, nadčasovosti, jednoduchosti a srozumitelnosti. 

    Logo Strategie rozvoje Ústí nad Labem vytvořil karikaturista Radek Fetter. Logo Strategie rozvoje Ústí nad Labem vytvořil karikaturista Radek Fetter. | reprofoto Facebook

     

  • 4.Logo Náchoda

    Skandál na několika liniích pak vyvolalo logo Náchoda. Jako první si ho všiml odborný grafický časopis Font, jenž upozornil, že logo vypadá jako znak značky kávovarů Nespresso. To by ale nebylo tak zlé, kdyby logo nebylo jen upravené z fotobanky. A nestálo 150 tisíc korun.

     

    Podle odborníků však k podobnosti s Nespressem mohlo dojít omylem. Na světě není tolik tvarů, aby se něco podobného nestalo čirou náhodou. Radnice i autor inspiraci odmítají. „Za sebe mohu říct, že jsem se Nespressem neinspiroval. Nedělám v tomto byznysu týden, abych na sebe nechal poslat právníky,“ odmítl kritiku autor náchodského loga Jaroslav Hainzel.

    Větší negativitu ale vzbudila cena loga, která byla 150 tisíc korun. Autor totiž logo nevytvořil zcela sám, ale jen upravil grafiku z fotobanky. Téměř totožné logo lze na internetu zakoupit za 200 korun. Přiznalo to i město Náchod.

     

    Dosud Náchod používal městský znak. Ten ale nelze využít ve všech situacích a tak se město rozhodlo pro plnohodnotné logo. Vítězný návrh radnice vybrala z celkově 30 logotypů.

    Nové logo města Náchod Nové logo města Náchod | Město Náchod

  • 5.Logo Pardubického kraje

    Z Pardubického kraje se stalo Švédsko. Alespoň podle jeho nového loga to tak vypadá. Kraj logo změnil po patnácti letech a pro svoji prezentaci si vybral kouli s modrým podkladem, na kterém se protínají žluté a červené linie.

     

    Záměrem loga nebylo vypadat jako Švédsko, tvrdí hejtman Martin Netolický (ČSSD). Podle něj vyjadřuje charakter kraje coby křižovatky cest, konkrétně stezku Vídně s Vratislaví, u které vznikla Chrudim, Vysoké Mýto, Litomyšl, Polička, Svitavy nebo Moravská Třebová.

     

    Vznik loga přitom kraj neinicioval. Nabídl mu jej ateliér designérů pod vedením Přemysla Kokeše a kraj souhlasil. Kokeš je nositelem řady cen za design a je autorem několika staveb. Za logo chtěl symbolických 50 tisíc Kč.

    Logo pardubického kraje vypadá jako vlajka Švédska. Logo pardubického kraje vypadá jako vlajka Švédska. | www.pardubickykraj.cz
     

  • 6.Logo Valašského Meziříčí

    „Jako ověřovací kód na internetu, že nejste robot.“ Přesně to říkali lidé na sociálních sítích poté, co Valašské Meziříčí představilo své nové logo. Autorem je stejné grafické studio, které má na svědomí logo Ostravy – Studio Najbrt.

     

    Nové logo pracuje se zkratkou Valmez, které se má zároveň stát novou marketingovou značkou. Jeho základními barvami jsou červená, modrá, zelená a žlutá, což má odkazovat na lidové kroje.

     

    V případě loga Valmez vzbuzuje největší emoce rozmístění jeho písmenek. Jsou totiž v prostoru loga rozmístěna na první pohled nahodile a vzbuzují dojem bezpečnostních prostředků, které na internetu bývají u registrací jako ochrana před roboty.

     

    Podle spoluzakladatele studia Aleše Najbrta ale rozmístění písmen má vyjádřit charakter Valašského Meziříčí, jeho obyvatel a zeměpisné plochy. Město chce logo začít používat od letošního roku.

    Nové logo Valašského Meziříčí připomíná internetové bezpečnostní prvky. Nové logo Valašského Meziříčí připomíná internetové bezpečnostní prvky. | www.valasskemezirici.cz

fotrpjotr ( 10. března 2017 05:38 )

Praha bude mít logo Havlov.

jago ( 9. března 2017 23:24 )

Nejlepší je heraldika, loga jsou na prd.

olympic ( 9. března 2017 22:19 )

Liberečtí, tedy vesničtí hlupáčci, naletěli vyčůranému Pražákovi. Za ty prachy docela síla!

Zobrazit celou diskusi