Letiště Vodochody může u Prahy čile růst. Ministerstvo se stížností pohořelo

Autor: jer, ČTK - 
8. 3. 2017
19:45

Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ministerstva životního prostředí (MŽP) proti rozsudku, který umožňuje rozšíření Letiště Vodochody. Přípravy na jeho rozšíření tak pokračují, řekl ve středu ČTK mluvčí investiční skupiny Penta Ivo Mravinac, která je investorem projektu. Mluvčí ministerstva Petra Roubíčková sdělila, že úřad ještě rozsudek neobdržel, nechtěla proto verdikt komentovat.

Ministerstvo loni rozhodlo, že znovu projedná posudek vlivu na životní prostředí pro rozšíření letiště, který v roce 2014 zrušilo pro údajné chyby. Posudek stále nedodalo, až po jeho vydání může letiště nedaleko Prahy zažádat o územní rozhodnutí.

„Rozsudek Nejvyššího správního soudu je povzbudivým vítězstvím, ale boj s úřední mašinérií nekončí, protože ministerstvo životního prostředí, jak je vidět z jejich dosavadního postupu, ani nehodlá postupovat podle platných zákonů a dále nezákonně brání realizaci záměru Letiště Vodochody,“ uvedl ve středu ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, jenž jeho znění poskytl ČTK, musí správní orgán identifikovat újmu, která hrozí jednotlivým účastníkům a případně veřejnému zájmu a tyto újmy poté poměřovat.

„Ministerstvo rozsudek od Nejvyššího správního soudu dosud neobdrželo. Budeme se moci vyjádřit až poté, co se seznámíme s důvody, pro které nebylo kasační stížnosti vyhověno,“ sdělila ČTK mluvčí resortu.

Kladný posudek z roku 2013 obsahoval přes 120 podmínek, které investor musí splnit. Šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 nebo omezení pro noční lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, ho ministerstvo prověřovalo a v roce 2014 zrušilo.

Video Tak má vypadat Letiště Vodochody kousek od Prahy. 
1080p 720p 480p 360p 240p

11 let sporů o rozšíření

Informace o plánovaném rozšíření letiště Aero Vodochody (tehdy ve vlastnictví státu) na mezinárodní letiště se poprvé objevily v tisku v roce 2005. Už v březnu 2006 se proti tomuto záměru vyjádřilo 11 starostů přilehlých obcí. Ve stejném roce se uskutečnil prodej Aera Vodochody (včetně letiště) firmě Oakfield z investiční skupiny Penta.

V roce 2010 předložilo letiště Ministerstvu životního prostředí dokumentaci k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA). Projekt nepočítal s nočním provozem, oproti prvotním plánům se změnily koridory a firma slíbila napojení na dálnici. Obce plán odmítly.

V únoru 2011 MŽP vrátilo letišti materiál k dopracování. Letiště následně v přepracované studii EIA nabídlo lidem v okolí kompenzace. Měl se zřídit speciální účet, na který by se poukazovaly peníze, jimiž by disponovaly obce. Starostové 15 obcí zapojených do iniciativy „Stop Letišti Vodochody“ odmítli návrh na finanční kompenzace.

Středočeský kraj v říjnu 2011 souhlasil s dostavbou. Požadoval ale zohlednění připomínek obcí. Později kraj názor změnil a v létě 2013 začal s obcemi spolupracovat v boji proti rozšíření letiště.

V květnu 2013 projekt letiště získal kladný posudek vlivu na životní prostředí. Zástupci obcí oznámili, že pokud MŽP vydá svůj souhlas se stavbou, obrátí se na soud. 29. října 2013 MŽP vznik letiště odsouhlasilo. V rámci řízení EIA si ale vymínilo 124 podmínek. Iniciativa „Stop Letišti Vodochody“ oznámila, že navrhne zrušení kladného stanoviska k EIA.

Ministerstvo kladný ekologický posudek zrušilo

V roce 2014 MŽP začalo prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s EIA netrpí závažnými právními vadami. Ministerstvo následně zrušilo kladný ekologický posudek. Letiště podalo vůči usnesení MŽP rozklad. Rozkladová komise doporučila ministru životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO), aby potvrdil zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody. MŽP v říjnu 2014 zrušení ekologického posudku potvrdilo.

Letiště Vodochody v prosinci 2014 podalo žalobu na Ministerstvo životního prostředí kvůli zrušení ekologického posudku. Pražský městský soud se žalobou odmítl zabývat. Letiště následně koncem ledna 2015 podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS). Ten nařídil Městskému soudu v Praze, aby se zabýval žalobou Letiště Vodochody na postup MŽP.

15. prosince pražský městský soud vrátil Letišti Vodochody kladný posudek vlivu na životní prostředí EIA. Sdružení „Stop Letišti Vodochody“ oznámilo, že obce se budou rozšíření letiště bránit kasační stížností. Letiště v březnu 2016 oznámilo, že bude podle prosincového rozsudku pokračovat v přípravách rozšíření. Platil tak původní souhlasný posudek k vlivu na životní prostředí.

MŽP podalo v březnu 2016 kasační stížnost proti rozsudku umožňujícímu rozšíření letiště. Kasační stížnost podalo také Sdružení „Stop Letišti Vodochody“, ve kterém je 15 obcí. NSS v Brně kasační stížnost obcí odmítl. Ministr Brabec rozhodl, že MŽP opět projedná posudek vlivu na životní prostředí pro rozšíření letiště.

Úřad pro civilní letectví v listopadu 2016 okolo letiště vytvořil ochranné hlukové pásmo, ve kterém se už nebudou moci stavět domy. Soud ale v únoru 2017 podle zprávy Hospodářských novin ochranné hlukové pásmo zrušil. Na soud se obrátili starostové okolních obcí. NSS 8. března 2017 zamítl kasační stížnost MŽP proti rozsudku, který umožňuje rozšíření letiště. Přípravy na rozšíření tak pokračují.

Doporučujeme
pupak ( 25. března 2017 19:29 )

Snad letiště konečně začne brzy fungovat.

zdenek43 ( 9. března 2017 01:17 )

Informace o plánovaném rozšíření letiště Aero Vodochody (tehdy ve vlastnictví státu) na mezinárodní letiště se poprvé objevily v tisku v roce 2005. Už v březnu 2006 se proti tomuto záměru vyjádřilo 11 starostů přilehlých obcí. Ve stejném roce se uskutečnil prodej Aera Vodochody (včetně letiště) firmě Oakfield z investiční skupiny Penta. V letech 2001-2003 byl ministrem obrany ve vládě Miloše Zemana a vládě Vladimíra Špidly.....Na konci května 2003 Tvrdík podal demisi, poté ji stáhl a vzápětí ji podal podruhé. ministerstvo financí /// Mgr. Bohuslav Sobotka - ministr financí (od 30. 10. 2003 místopředseda vlády) (15. 7. 2002 - 4. 8. 2004)//// v dozorčí radě Českých aerolinií odvolali dosavadního šéfa Miroslava Kůlu a Tvrdíka bez řádného výběrového řízení jmenovali na jeho místo.

zdenek43 ( 9. března 2017 01:07 )

ale...ale ..... soudruzi-pratele z CSSD nepotrebovali - k o n k u r e n c i ...... meli soudruzske plany s LETISTEM Praha - - CSA......Tvrdíkovo „hospodaření“ koukat, dosáhla z t r á t a přibližně 3 m i l i a r d korun Na konci května 2003 Tvrdík podal demisi, poté ji stáhl a vzápětí ji podal podruhé......Vláda Vladimíra Špidly (15.07.2002 - 04.08.2004)-Mgr. Bohuslav Sobotka - ministr financí (od 30. 10. 2003 místopředseda vlády) (15. 7. 2002 - 4. 8. 2004)-.... +++++zástupci ministerstva financí v dozorčí radě Českých aerolinií odvolali dosavadního šéfa Miroslava Kůlu a Tvrdíka bez řádného výběrového řízení jmenovali na jeho místo....HOSPODARENI ???? DOPADLO K A T A S T R O F O U ????? - dokonce V prosinci 2005 poslali odboráři premiéru Jiřímu Paroubkovi ostrý dopis s detailním popisem situace v ČSA, ve kterém žádali o d s t o u p e n í Jaroslava T v r d í k a..... více než dvou letech opouští křeslo prezidenta a předsedy představenstva společnosti ČSA Jaroslav Tvrdík, který odchází na pozici ústředního volebního manažera ČSSD.... Pan Tvrdík ovšem hospodařil tak, jak se naučil v řadách ČSSD i na jiných úsecích. Nakupovaly se limuzíny Audi, vyplácely se prapodivné firmy v řádech desítek až stovek milionů a než byl Tvrdík odvolán, zde je dlužno přiznat, že i na popud odborářů, kdy se již ani oni nemohli na Tvrdíkovo „hospodaření“ koukat, dosáhla z t r á t a přibližně 3 m i l i a r d korun. A toto dědictví si nesou ČSA dodnes.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa