Náhradu škody žádají Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty. Organizace žalobu podaly pouhý den před uběhnutím promlčecí lhůty a jen za její podání zaplatily asi osm milionů korun. Navíc je možné, že místo miliardového odškodnění budou muset platit ještě miliony zažalované firmě.

Ta podle svého právníka zatím utratila přes milion za právní služby a dalších zruba osm milionů za znalecké posudky. Ty si nechala vypracovat i v Drážďanech nebo na Hornické univerzitě v rakouském Leobenu. Dohromady má Kámen Zbraslav pět posudků, které prý hovoří v jeho prospěch. Za sesunutí kopce podle nich může extrémní déšť a to, kudy dálnice vede.

ŘSD a SŽDC se proti tomu opírají o jedinou analýzu, kterou vzápětí po sesuvu vypracovalo brněnské VUT pro bývalého majitele kamenolomu. Ta sice za hlavního viníka označila žalovanou firmu, ale zároveň byla ostře kritizována. Hlavními oponenty byla Česká geologická služba. Podle ní se na takovém posudku neměla stavět žaloba.

Video
délka: 01:06

Z Prahy až do Drážďan: Tohle je poslední úsek D8, který zbývalo dodělat. David Malík, Matěj Šrám

Fotogalerie
26 fotografií