Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Konec násilí v MHD: Ostrava chce nástup jen předními dveřmi, co další města?

Autor: Veronika Šmídová - 
19. února 2017
21:08

Útoky agresorů vůči spolucestujícím v tramvaji či autobusu nejsou bohužel v Česku ničím výjimečným. V bezpečí nejsou před násilníky ani řidiči. Dopravní podnik Ostrava tak v prosinci otestoval celodenní nástup předními dveřmi. Experiment i přes určité obtíže vyhodnotil kladně a má v plánu nápad pro některé linky zavést „napevno“. Je myšlenka reálná také pro jiná města?

„Bezpečnost cestujících i zaměstnanců je u nás na prvním místě. Tento krok má především zamezit přepravě osob, které nemají platný jízdní doklad nebo svým projevem nebo zevnějškem evidentně porušují přepravní podmínky. Řidič má možnost takové osobě přepravu neumožnit, stejně tak osobě bez platné jízdenky,“ vysvětlila experiment na autobusových linkách 21 a 81 pro Blesk.cz Karolína Rycková, mluvčí Dopravního podniku Ostrava.

Nápad není nijak překvapivý. Vždyť právě v ostravské tramvaji došlo nedávno k útoku. Muž si zapálil v přeplněném voze marihuanu, což pobouřilo jednoho spolucestujícího. Celý incident skončil tím, že agresor s jointem několikrát pěstí udeřil odvážlivce, který se mu postavil.

Problém ve špičkách

Pokus s celodenním nástupem předními dveřmi odhalil ale i určité nedostatky. Zkušební provoz nástupu předními dveřmi byl ukončen již po několika dnech po jeho zahájení. I během tohoto zkráceného období jsme nasbírali dostatek dat a informací, abychom mohli projekt zodpovědně vyhodnotit a připravit pro jeho budoucí využití na linkách MHD v Ostravě. Jedním z důvodu zkrácení předpokládané doby zkušebního provozu byl zvýšený ohled na komfort cestujících a plynulost přepravy,“ okomentovala Rycková.

Do budoucna má dopravní podnik v plánu upravit režim tak, aby vyhovoval i v obdobích přepravní špičky. „O konkrétních linkách ještě není zcela rozhodnuto, nicméně se počítá i s těmi, kde probíhal zkušební provoz,“ popsala mluvčí.

S agresivitou cestujících i černými pasažéry se potýkají samozřejmě také další města, ne všude je ale z hlediska počtu přepravovaných nástup předními dveřmi možný. Například v 57tisícové Opavě režim funguje nepřetržitě od roku 1962, jak uvedl Josef Kraus, vedoucí provozu MHD. Ještě menší Karlovy Vary ale mají s konceptem problém.

„V našich podmínkách by se při nástupu předem zdelšila na páteřových linkách jízdní doba až o 10 minut, což by mimo jiné znamenalo narušení přestupních vazeb, a je reálný i odliv cestujících, kdy individuální dopravou by byli v cílovém místě výrazně rychleji,“ vysvětlil Lukáš Siřínek, místopředseda představenstva tamního dopravního podniku.

Kvůli novému režimu by se podle něj musel nasadit větší počet autobusů a řidičů, aby byly zachovány potřebné standardy dopravy, zejména přestupní vazby. „To v našich podmínkách v současné době možné není ani technicky, ani ekonomicky. Nicméně zkušenosti si s ostatními dopravními podniky neustále vyměňujeme a také hledáme optimální řešení uvedené problematiky,“ popsal zástupce karlovarského dopravního podniku.

Velká města zvažují alternativy

O něčem takovém neuvažuje ani Brno, i když nevyloučilo zavedení opatření v určitých úsecích. „Toto opatření vzhledem k velikosti města Brna a počtu přepravených osob není možné zavést. Dalo by se o něm uvažovat pouze v některých lokalitách. Např. v místech, kde máme problémy s černými pasažéry. Nástup předními dveřmi a případné prokázání platného dokladu u řidiče by je tak eliminovalo,“ nastínila Barbora Lukšová.

Praha celoplošné zavedení nástupu předními dveřmi rovněž odmítá, režim prý způsobuje problémy i na příměstských linkách. „Aktuálně systém částečně funguje na příměstských linkách, i zde přináší na vybraných linkách a zastávkách dopravní komplikace. V nedávné minulosti byly mj. i tyto komplikace jedním z důvodů ke změně tras linek: zkrácení trasy příměstských linek na území města a nahrazení trasou městské linky (Stodůlky – linky č. 174 vs. 301 a 352),“ vysvětlila Aneta Řehková z Dopravního podniku hl. m. Prahy.

V minulosti se prý i několikrát uvažovalo o usměrněném nástupu do nočních autobusů. „Ale ani v tomto případě není vzhledem k vysokému počtu cestujících na vybraných autobusových linkách takové řešení v pražských podmínkách vhodné,“ uzavřela mluvčí hlavního města.

moiaza ( 19. února 2017 22:19 )

Jeden tajtrlík kdysi hlásal z Melantrichu něco o lásce, pravdě a o tom jak si budeme krásně žít. Místo těch jeho keců se dnes bojíme o své životy.

andorea ( 19. února 2017 22:02 )

Tak to už vidím, jak se řidič a nebo ještě lépe řidička budou dohadovat o vstup s jednotlivými pobudy či agresivními opilci. A do druhého vozu tramvaje se poleze jak? Střechou z prvního vozu?

Zobrazit celou diskusi