Společnosti Lidl tím chce v Česku ušetřit 27 milionů igelitek ročně. „Chceme aktivně přispět ke snížení spotřeby igelitových tašek a tím i k ochraně životního prostředí,“ komentoval rozhodnutí generální ředitel Pavel Stratil.

Z nabídky zmizí dva typy igelitových tašek. Ty, které Lidl prodává za 1,90 koruny, a větší za 3,90 koruny, upřesnila pro Blesk.cz Zuzana Holá, tisková mluvčí firmy. Klasické bezplatné mikrotenové pytlíky na pečivo zůstanou. Kromě papírové tašky bude v nabídce také taška z recyklovaného materiálu. Na chlazené výrobky budou k dispozici termotašky.

Další obchody s igelitkami počítají

Další oslovené obchodní řetězce zatím úplné rušení igelitových tašek v nejbližší době neplánují. „Omezili jsme je v případě prodeje potravin přes internet. V případě kamenných obchodů o tom aktuálně neuvažujeme,“ řekl Blesk.cz mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Například Globus se vydal cestou ekologičtějších tašek. „Nabízené tašky obsahují aditiva, které urychlují proces řízeného rozkladu, prostřednictvím oxidace plastu. Po třech letech tak z nich zůstane jen voda, oxid uhličitý a biomasa. Tašky jsou také recyklovatelné,“ uvedla mluvčí Pavla Hobíková s tím, že i přesto Globus plánuje jejich spotřebu snížit.

„Tašky, které mohou zákazníci zakoupit u našich pokladen, redukovat nebudeme. Neopomínáme samozřejmě ani hledisko ekologického dopadu používání igelitových tašek, proto máme v širokém portfoliu i tašky papírové, pevné tašky určené k opakovaným nákupům i třeba tzv. síťovky,“ řekl Blesk.cz Michael Šperl, mluvčí obchodů Kaufland.

Albert se dlouhodobě zasazuje o snižování odpadů. Součástí těchto snah je například třídění odpadů a obalových materiálů ve všech obchodech, ale také zpoplatnění igelitových tašek. K tomu jsme přistoupili již před osmi lety. Zpoplatnění snížilo spotřebu běžných igelitových tašek, které jsou vyrobeny z šetrného recyklovaného plastu, přibližně o dvě třetiny. Pro zákazníky nabízíme více druhů tašek, kromě igelitových ze šetrného plastu také oblíbenou tašku papírovou z recyklovaného materiálu,“ uvedla Barbora Vanko za síť prodejen Albert, o zrušení prodeje plastových tašek se ale nezmínila.

„Společnost Penny Market dbá na ochranu životního prostředí, a proto již v roce 2016 zařadila do svého sortimentu prodej jutových tašek. Jutová taška je u zákazníků PENNY velmi populární, což ukazují i samotné prodeje. Přesto stále prodáváme igelitové tašky, dále pak chladící tašky a přepravky,“ vzkázala Monika Lebedová

„V supermarketech Billa si zákazníci mohou vybrat mezi papírovou nebo polyetylenovou taškou, které jsou plně recyklovatelné. V poslední době jsme ale zaznamenali zvýšený zájem o naše pevné tašky, které kromě atraktivního designu nabízí i chytrá řešení pro ukládání nákupu a zákazník je může používat i několik měsíců či let,“ řekl mluvčí řetězce Rudolf Dreithaler.

 ČR se podle studie Evropské komise z roku 2011 pohybuje spotřeba všech plastových tašek, tedy včetně silnostěnných i tenkých sáčků, kolem 300 kusů na osobu a rok. Cílem opatření je trvale snížit jejich roční spotřebu do konce roku 2019 na 90 kusů na osobu a do konce roku 2025 na 40 kusů.

Fotogalerie
6 fotografií