Užíváte vitaminy? Pozor, spíš vám ublíží, než pomůžou

Autor: Mii - 
2. 2. 2017
19:46

Vitaminové doplňky pojídáme ve velkém, jako kdybychom bez nich měli umřít. Jenže pilulky, ke kterým se upínáme, v nejlepším případě nedělají vůbec nic. V horších případech mohou způsobit vážné zdravotní potíže. Důvod? Běžně se stravující člověk má vitaminů dostatek.

Celé pobláznění vitaminovými doplňky začalo v roce 1964 biochemikem a kvantovým chemikem Linus Paulingem. Ten si ve věku 65 let začal přidávat každé ráno do svého pomerančového džusu vitamin C. To bylo podobné, jako když do coca-coly přidáte cukr – zcela k ničemu. Pauling se ale domníval, že pro své zdraví dělá dobrou věc.

Biochemik byl uznávaným vědcem. Za své studium chemických vazeb získal v roce 1954 Nobelovu cenu za chemii. Podílel se také na objevování prostorové stavby bílkovin, díky čemuž byla eventuálně dekódována DNA. Paulingova slova tudíž měla ve vědecké komunitě váhu, a tak když se začal věnovat vitaminům a prosazoval myšlenku jejich suplementace, nikdo to nezpochybňoval.

O svých poznatcích napsal knihu, která se okamžitě stala bestsellerem. Tvrdil v ní, že zvýšená dávka vitaminů C dokáže vyléčit nachlazení a chřipku. Tento blud se rozšířil do celého světa a v lidech hluboce zakořenil – proto každý z nás už někdy dostal při nemoci radu, aby k rychlému uzdravení pojídal vitamin C.

Svoji teorii následně rozšířil. V 80. letech dokonce tvrdil, že vitamin C dokáže vyléčit HIV. Následně se začal věnovat vitaminům obecně a všude propagoval zvýšené dávky vitaminů jako lék prakticky na vše, včetně rakoviny. Tato tvrzení dala vzniknout ohromnému trhu s vitaminovými doplňky.

Antioxidanty versus volné radikály

Paulingův domnívaný efekt ale nebyl podpořen žádnou vědeckou studií. Jeho teorie proto byly o mnoho let později prokázány jako nepravdivé a potenciálně škodlivé.

Pauling se domníval, že když je vitamin C antioxidant – větev molekul, mezi které patří i vitamin E, beta-karoten a kyselina listová, a které bojují s volnými radikály, tak jeho zvýšené množství tyto účinky zmocní.

Jenže antioxidanty mohou být i nebezpečné. Funguje to následovně – vše začíná u mitochondrií, jednoho ze stavebních prvků buněk. Jídlo a vzduch přeměňují na vodu, oxid uhličitý a energii. Potřebují k tomu ale i negativně nabité částice, elektrony. Celý proces tvorby energie je ale nedokonalý a elektrony z procesu unikají a stanou se z nich volné radikály.

Tyto molekuly jsou velmi agresivní, a aby si udržely stabilitu, „kradou“ elektrony z důležitých molekul, jako je DNA a proteiny. Tímto procesem dochází k mutacím, které nakonec vedou ke stárnutí organismu a nemocem spojeným se stářím.

Zvýšené riziko rakoviny

Jakmile se na volné radikály přišlo, začaly být vnímány jako škůdci, které je třeba z těla vymýtit. A jelikož tento efekt mají antioxidanty, věřilo se, že budou záchranou lidstva.

Testy ale ukázaly, že zvýšené dávky antioxidantů nemají žádný pozitivní efekt. Klinická studie z roku 1994 dokonce ukázala, že jakmile byl kuřákům podáván beta-karoten, šance na rakovinu plic se jim zvýšila o 16 %. Podobný výsledek měla i americká studie s kyselinou listovou. Testovaným subjektům se zvýšilo riziko rakoviny prsu o 20 %.

Další výsledky byly ještě horší. Jedna studie musela být dokonce předčasně ukončena, protože zvýšené dávky beta-karotenu a vitaminu A zvýšily riziko rakoviny plic o 28 % a lidé začali být výrazně ohroženi na životě. V roce 2007 pak výzkumníci z amerického institutu pro rakovinu zjistili, že muži, kteří pojídali multivitaminové doplňky, jsou 2x více ohrožení rakovinou prostaty. Při pojídání vitaminu E a selenu se riziko zvýšilo o 17 %.

Jak k vitaminům přistupovat

Jsou tedy vitaminy zlé? Nejsou. Je ale třeba přijímat je ve správných dávkách, kdy dělají to, co mají, tedy pomáhají organismu. Jakmile je jich ale přebytek, škodí. Například vitamin C v přebytku přestane s volnými radikály bojovat, ale sám se jím stane. Navíc se objevují důkazy o tom, že volné radikály jsou také klíčové pro naše zdraví a jejich kompletním vymýcením bychom si uškodili. Ovšem opět jich musí být správné množství.

Lidské tělo je samo o sobě schopné postarat se o své zdraví. Pomůžeme mu k tomu správnou, vyváženou stravou a hlavně konzumací ovoce a zeleniny. Tyto potraviny obsahují správnou dávku vitaminů a hlavně z přírodních zdrojů.

Pojídání vitamíiových doplňků má smysl jen v případě, že vám je doktor předepíše. Nebo je vaše strava extrémně chudá, ale to v rozvinutém státě, jako je Česko, není pravděpodobné.

Volby 2018

Volby do Senátu 2018 Komunální volby 2018

Komunální volby v Česku budou 5. a 6. října. V nich si lidé z více než 200 tisíc kandidátů na kandidátních listinách vyberou nové zastupitele svých obcí.

Ve stejném termínu navíc ve třetině obvodů proběhnou i volby do Senátu. Tam se chce probojovat více než 200 kandidátů.

Kde se volí do Senátu Systém senátních voleb Systém komunálních voleb Průzkum Volby v roce 2018

Doporučujeme
krupan10 ( 3. února 2017 06:42 )

je to snůška polopravd a ještě překroucených. Jak může srovnávat tahle trubka přidavek cukru do coca coly za stejný, jako přídavek k. askorbové do džusu. Linus Pauling se dožil přes devadesát, což asi tenhle chcípak, co to napsal, těžko překoná.

anka ( 3. února 2017 01:57 )

vsechno v bulvarnim tisku postrada duveru  

Jonah ( 2. února 2017 21:48 )

Každý článek který není podepsaný jménem ale zkratkou je nedůvěryhodný.

steelheart ( 2. února 2017 20:48 )

vymítit???

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa