„Byl jsem v šoku.“ Tmavý model a muslim z letáku Lidlu promluvil o Češích
„Čím tmavší člověk je, tím těžší to má,“ říká mladík Alpha Dia žijící v Hamburku. Jeho obrázek na letáku supermarketu Lidl, který se objevil i na českém trhu, spustil lavinu nenávistných komentářů. Rozhovor s mužem, který o sobě říká, že je muslim nenávidějící teror, přinesl německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Dělal jste reklamu pro Lidl a na českém Facebooku jste tak odstartoval rasistickou bouři. Diskutéři se staví proti multikulturalismu, bojí se zániku bílé rasy. Co jste si o tom myslel?
Takové reakce v roce 2017. Byl jsem v šoku. Potkávám modely z celého světa, také z Česka a Praha je mezinárodně zaměřené město. Když se tolik Čechů bojí „vymizení bílé rasy“, budou to tak vidět i někteří lidé z Německa a obyvatelé v jiných zemích. Toho se bojím.
Ty mírnější komentáře zněly: „Očekávám v Čechách typicky české modely.“
To nedává smysl, neboť Lidl má stejnou reklamu v celé Evropě. Snímky se fotí s modely z celého světa. Já jsem osobně dostal pouze pozitivní ohlasy. Jeden známý mi napsal, jak ho těší, že má Lidl v katalogu konečně černého modela. Negativní komentáře byly jen na stránce Lidlu.
Zažil jste v Německu někdy něco podobného?
V práci se mi nikdy nic podobného nestalo. V každodenním životě ano. Ve vlaku na mě lidé v posledních letech stále častěji házejí nepříjemné pohledy nebo musím poslouchat hloupé komentáře.
A ve světě modelingu neexistuje rasismus?
Co mě v tomto případě napadá: ačkoli jsem v Německu žijící model, úspěšnější jsem ve Francii a v Miláně. Jiné modely si ale rezervují na práci v Německu mnohem častěji. Těžko říct, v čem to vězí.