Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Česko na pranýři Bruselu kvůli emisím aut. Je to „dojezd“ kauzy Volkswagenu

Autor: ČTK, pet - 
8. prosince 2016
14:15

Evropská komise ve čtvrtek zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím EU včetně Česka a Německa kvůli nedostatečným opatřením proti porušování pravidel pro emise automobilů. Brusel tímto způsobem reaguje na emisní skandál německé automobilky Volkswagen.

„Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království, neboť nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel,“ píše se v tiskové zprávě komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily příslušné sankční předpisy na automobilky Volkswagen, přestože tato firma používala nezákonný software umožňující manipulace s měřením emisí. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země nezavedly do svého vnitrostátního práva systém sankcí, který by výrobce odradil od porušování emisních pravidel.

Jak vypadá testování vozů kvůli emisím? Jak vypadá testování vozů kvůli emisím? | Blesk/ Robert Klejch

Komise se navíc domnívá, že Německo a Británie porušily právo, neboť jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíků z automobilů společnosti Volkswagen i dalších výrobců na jejich území.

Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musejí zajistit, aby výrobci automobilů vedené předpisy skutečně dodržovali,“ uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská. Ta je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost podle ní předložila komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.

Volkswagen loni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi