Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Drahé hříchy České pošty. Na pokutách za pošťáky zaplatila 26 milionů

Autor: bud - 
1. prosince 2016
05:40

Statisícové pokuty nejsou v případě České pošty výjimkou. Za posledních 10 let musela zaplatit téměř 26 milionů. Dozorující orgán ji trestal za pozdní doručování i za to, že nechává poštovní zásilky bez dozoru. Pošta se brání tím, že uhlídat každý den 32 tisíc zaměstnanců je prakticky nemožné.

Jednou z největších pokut je ta, kterou Česká pošta dostala v roce 2014. Za špatné doručení několika stovek zásilek zaplatila 1,45 milionu korun. Celkem 370 tisíc korun pak musel státní podnik zaplatit za to, že její zaměstnanec ztratil v Ústí nad Labem přepravní box s 274 zásilkami. Mezi nimi bylo 157 zásilek doporučených. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad (ČTU), který dohlíží na fungování poštovních služeb.

Podle úřadu šlo o systémové selhání, nikoliv chybu jednotlivce, protože v té době neexistoval systém, díky kterému by bylo možné podobným nepříjemným situacím předcházet. „V posuzované věci totiž řidič vůbec nevěděl, kolik boxů s poštovními zásilkami má naložených, a to, že mu jeden chybí, nezjistil ani poté, co náklad vyložil v cílové stanici,“ uvedl k této pokutě mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Pokuty nejsou v případě České pošty výjimečné. Za posledních 10 dostala pravomocně celkem 204 pokut v celkové výši 25,9 milionů korun. Nejvíce musela zaplatit v roce 2014, a to celkem 8,4 milionů. Větší část pokut se ovšem vztahovala k prohřeškům v předchozích letech, protože řada řízení s poštou trvá několik měsíců či let.

Milionové pokuty pro Čekou poštu Milionové pokuty pro Čekou poštu | Archiv CNC

Zásilky bez dozoru

Za nejzávažnější případy porušení povinností považuje ČTÚ situace, kdy Česká pošta zacházela s poštovními zásilkami v rozporu s uzavřenou poštovní smlouvou s odesílateli. „Mezi taková neomluvitelná deliktní jednání úřad řadí zjištění volně pohozených poštovních zásilek bez jakéhokoli zabezpečení,“ uvedl ČTÚ v jedné z hodnotících zpráv.

Podnik se brání tím, že má 32 tisíc zaměstnanců, a je tedy logické, že při každodenním provozu mohou vznikat chyby. „V případě individuálního pochybení konkrétního zaměstnance jsme učinili opatření, aby se podobné nepříjemné záležitosti již neopakovaly, a zároveň jsme se snažili minimalizovat negativní dopad těchto pochybení,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Pošta se soudí jako o závod

Podle něj Pošta vždy pravomocně udělenou pokutu uhradí, ale pokud ji považuje za neoprávněnou, brání se správní žalobou. „Od roku 2008 podala Česká pošta celkem 25 žalob v celkové částce 12 556 850 korun. Z toho 16 žalob v celkové částce 8 063 100 korun ještě probíhá, pět jich Česká pošta pravomocně vyhrála v celkové částce 2 540 000 korun,“ vysvětlil Vitík s tím, že nepravomocně vyhrála také žalobu na pokutu ve výši 1,6 milionu korun.

Pravomocně prohrála dvě žaloby za 152 tisíc korun a jednu další, za 201 tisíc korun, zatím nepravomocně.

Video  Takhle cestují vánoční balíky: Dorazí pod stromek do Štědrého dne?  - Petr Soukup, Matěj Šrám
Video se připravuje ...

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi