„EET má spoustu chyb a podpora nefunguje,“ hromuje Jan. O2: Vzácný případ
I on patří mezi podnikatele, kterých se dotkne elektronická evidence tržeb (EET). Jan Chleboun se chtěl na zákon z dílny Andreje Babiše (ANO) připravit s předstihem a už v létě si od operátora O2 zakoupil systém eKasa. Přestože se s ním snaží několik měsíců pracovat, stále podle něj nefunguje tak, jak by měl. Služba má prý zásadní chyby, na technické podpoře čeká klidně i hodinu. Podle O2 je ale takový případ jeden z tisíce. Připomeňme, že ostrý provoz EET začíná v restauracích a hotelech už ve čtvrtek.
Pan Chleboun provozuje v Brandýse nad Labem kavárnu a jako poctivý obchodník, jak sám sebe nazývá, se chtěl na systém dostatečně připravit. Obrátil se tak už v červenci na mobilního operátora O2, který poskytuje systém s názvem eKasa.
„Do O2 jsem šel kvůli ceně. Viděl jsem všechny ty billboardy a využívám u nich i další služby. Navíc mám jejich pobočku blízko a předpokládal jsem, že když je to tak velká firma, že to fungovat bude,“ vysvětlil pro Blesk.cz.
Jen pět dní před spuštěním EET ale jeho kasa stále z větší části nefungovala. „Už 4 měsíce volám takřka denně na technickou podporu, denně trávím u telefonu několik hodin, protože ‚naši operátoři právě vyřizují dotazy zákazníků, kteří se dovolali před vámi‘,“ svěřil se. Nejdéle zatím čekal rovnou hodinu, pak zavěsil.
Technik prý smazal všechna data
„Nejde o to, že bych s počítačem od O2 neuměl pracovat, naopak si myslím, že mnohdy o kase vím víc, než slečny na telefonické podpoře, ale systém má prostě zásadní chyby, se kterým si „ajťáci“ neví rady. A tak nejčastěji hovor s technickou podporou končí omluvami operátora, že se na opravách pracuje, ať vydržím,“ řekl Chleboun. Podle něj nefunguje platební terminál, skladové hospodářství nebo synchronizace mezi jeho kanceláří a samotnou kasou.
Vrcholem pak bylo, když mu technik omylem smazal veškerá data. „Když jsem žádal o náhradu škody, dostal jsem oficiální dopis od paní z reklamačního, ve kterém mě odkazuje na všeobecné podmínky. Podle nich nemám nárok na náhradu škody, protože O2 nezodpovídá za způsobené škody ani v případě, že jejich služby a systémy nefungují,“ svěřil se.
„Dnes mi dokonce odešel samotný tablet, samovolně se vypíná a baterie hlásí ‚vybito‘, i když je tablet napojen na 230 V,“ postěžoval si Jan Chleboun v pátek na Facebooku. Při nákupu mu prý bylo řečeno, že v takovém případě dostane okamžitě nový kus. Blesk.cz se rozhodl jeho případ prověřit a už o víkendu se redakce obrátila na mobilního operátora se sadou otázek. V pondělí jsme pak telefonicky zjištovali od pana Chlebouna další podrobnosti.
„Snažil jsem se harware na několika prodejnách vyměnit, ale neměli ho. Všichni říkali, ať to zkusím až tento týden. Tak jsem byl na naší brandýský prodejně, tam to ještě neměli. Až pět minut před vámi mi volala nějaká paní z O2, že tam má urgenci, aby se mnou řešila nějakého technika,“ řekl pan Chleboun.
O2: Jedná se o vzácný případ
Podle O2 šlo jen o shodu okolností, že problém pana Chlebouna začala společnost řešit až ve chvíli, kdy se o věc začal zajímat Blesk.cz. „Za panem Chlebounem přijede náš technik s kompletně novým hardwarem eKasy, to znamená, že už by mělo být vše vyřešeno. Všechny ty problémy, o kterých psal, souvisí s chybou hardwaru. Se zákazníkem jsme mluvili,“ řekl Blesk.cz Jiří Grund z tiskového oddělení projektu eKasa.
I Grund ale připustil, že během testovacího režimu se mohou objevovat chyby. „Samozřejmě jak pro zákazníka, tak pro nás je testovací režim období, kdy se mohly objevit různé detaily, které souvisí s nějakou nefunkčností. Od zákazníků jsme vnímali zpětnou vazbu, ale vesměs jsme vše vyřešili ku prospěchu,“ uvedl. Podle něj jsou podobné problémy, které popisoval pan Chleboun, jen vzácností. „My máme tisíce zákazníků, kteří mají tu eKasu již koupenou a běží v testovacím režimu a v podstatě nemají žádný problém. Případ pana Chlebouna je jeden z tisíce. Velmi nás to mrzí a pevně věříme, že bude co nejrychleji vyřešen,“ dodal Grund.
„Pořídil jsem si to někdy v červenci, říkal jsem si, připravím se na to v klidu, ale od té doby jsem jenom na telefonu. A není to tak, že bych měl ojedinělý problém s tou O2 kasou, ti technici mi opakovaně říkají, že je to globální problém,“ odvětil Chleboun.
První vlna EET začne platit již tento čtvrtek 1. prosince. Týkat se bude restaurací a ubytování. Jen sedm dní před ostrým začátkem ale přišel sám ministr financí Andrej Babiš (ANO) s výjimkami. Ty ale podle premiéra Bohuslava Sobotky ČSSD nepodpoří. Výjimky se měly týkat prodejů přes internet a možnosti platit daně paušálem.
Kasu za 5-10tisíc ty Babišův agente? To možná registrační pokladnu. Komplet na EET od 15 do 150 tisíc podle velikosti provozovny + měsíční provozní náklady, ty držko podplacená prolhaná.