Na webu v Německu si nakoupíte stejně jako v Česku, oznámil slovenský ministr
Státy EU se shodly na podobě pravidel, která mají odstranit případnou neoprávněnou diskriminaci zákazníků snažících se přes internet nakoupit zboží či služby v jiné zemi Unie. Tedy například to, že by pro zákazníky z České republiky nemusely být dostupné e-shopy třeba v Německu. O shodě nad pravidly omezujícími takzvaný „geoblocking“, která umožní začátek vyjednávání s europarlamentem v této věci, informovalo slovenské předsednictví EU.
„On-line nakupování v jiné členské zemi EU za stejných podmínek, jako mají místní, je něco, co v současnosti už mnoho občanů očekává," poznamenal slovenský ministr hospodářství Peter Žiga. Nová pravidla podle něj podpoří tento sektor evropské ekonomiky a pro lidi budou znamenat přístup k širší nabídce zboží a služeb.
#Geoblocking debate managed smoothly & efficiently under #PeterZiga chairmainship: the full text available here: https://t.co/hY7tRGO7KV pic.twitter.com/l9Nl4Z4XWi
— EU2016SK (@eu2016sk) 28. listopadu 2016
Internetové obchody v různých státech EU nyní někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. A někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a horších podmínek.
Členské země se shodly na tom, že prodejci nesmí své zákazníky diskriminovat a například nabízet různé základní podmínky, včetně různé ceny, v několika situacích. První je, že zboží bude dodáno v zemi, kam prodejce dodání nabízí, a prodejce nemá povinnost dodat zboží někam, kam to předem nesliboval.
Za druhé budou pravidla platit v případech, kdy se jedná o cloudovou či internetovou službu, a za třetí, když zákazník zakoupené „zkonzumuje“ v zemi prodejce – tedy například v případě hotelového pobytu, pronájmu auta či lístků na hudební festival.
Věc se naopak netýká třeba nabídky on-line přístupu k filmům či hudbě, tedy autorsky chráněným dílům. Prodejce také může ve svých obecných podmínkách nabízet například slevy pro určité konkrétní skupiny zákazníků z konkrétních zemí.
Připomeňte si, jak český e-shop Mall.cz poprvé doručoval balík dronem:
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.