Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Děti ze „základky“ umí číst a počítat lépe než středoškoláci, zjistila studie

Autor: bkr - 
25. listopadu 2016
10:40

Jak jsou na tom s matematikou a českým jazykem žáci v šesté třídě základní školy a středoškoláci prvního ročníku? To se rozhodla otestovat Česká školní inspekce a výsledek je zarážející. Testy totiž dopadly výrazně v neprospěch studentů středních škol a učňovských oborů, všimla si páteční MF Dnes.

Děti šestého ročníku základní školy absolvovaly test matematické gramotnosti s průměrnou úspěšností 51 procent. Prváci středních škol a učňovských oborů dopadli o poznání hůře. Jejich testy dosáhly jen 31procentní úspěšnosti. V obou případech by to přitom mělo být lehce přes 65 procent. Test českého jazyka se dočkal lepších výsledků. Středoškoláci dosáhli úspěchu ve 48 procentech, žáci šestých tříd v 71 procentech.

Problém podle Ondřeje Andryse z České školní inspekce spočívá v tom, že zejména na druhém stupni základních škol učitelé nepřistupují ke všem dětem stejně. Řada z nich se soustředí na ty žáky, kterým učení jde. Ty pak připravují na přijímací zkoušky a zbytek třídy se tak nedočká dostatečné pozornosti. Ze základních škol tak odcházejí žáci, jejichž matematická a čtenářská gramotnost je nedostačující.

Kniha dnešní děti nudí

Průzkum ukázal i to, že by se na druhém stupni základních škol měla zvýšit pozornost na to, jak se děti zlepšují ve čtení. Zatímco šesťák porozumí textu a umí s ním pracovat, u žáka devátého ročníku už tomu tak vždycky není. „Je to pochopitelné, na druhém stupni základních škol se už čtenářské dovednosti nerozvíjejí,“ řekl pro MF Dnes dětský psycholog Václav Mertin a dodává, že z problému nelze vinit jen školu. Velkou chybou je i to, že rodiče své děti ke čtení pořádně nevedou.

Čtením se myslí převážně čtení knih. Texty, které vidí děti na internetu, jim úroveň čtení zvýšit příliš nepomohou. Na to jsou příliš omezené ve slovní zásobě. A především ta se musí podle psychologa Mertina rozvíjet už ve školním věku. „Slovní zásoba a schopnost číst se musí rozvíjet, kultivovat. Děti na druhém stupni základních škol by měly číst stále náročnější texty. Bohužel konkurence je dnes veliká,“ dodal Mertin.

Zobrazit celou diskusi