Veronika miluje biopotraviny, Františka vytáčí drahota. A stát dá 30 milionů

Autor: mib,ČTK - 
16. 11. 2016
06:25

Na lokální trhy a biopotraviny Veronika nedá dopustit, to František by si nic takového nekoupil. Zatímco společnost je v názoru na bioprodukty rozdělená, ministerstvo zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) má pro spotřebitele jasný vzkaz. V chystané soutěži na propagaci biopotravin chce utratit 30 milionů korun. 

„Ráda si nakoupím na trzích, jako jsou třeba v Praze na Náplavce nebo na Jiřáku (náměstí Jiřího z Poděbrad, pozn. red.). Ráda nakupuju přímo u farmářů. Když vím, že to bylo sklizené čerstvě a neleželo to někde týdny nezralé nebo to neletělo přes půl světa,“ uvedla pro Blesk.cz Veronika K. Sice se nepovažuje za stoprocentní bionadšenkyni, ale kousek od svého rodného města běžně kupuje sýry.

„Když si kupuješ tyhle produkty, tak zaprvé vím, že podporuji místní farmáře. Vím, že je v tom méně hnojiv a konzervantů, že jsou potraviny čerstvé. Vyšší cena mi nevadí. Nekupuji takhle všechno a vždy, ale pokud je to možné, ráda si udělám nákup,“ doplnila dívka.

Jiného názoru je František P., který žije v Praze. Podle něj je zajímavý jen název. „Každá potravina je a vždy bude chemicky upravována, aby vydržela od sklizně až na stůl ke konzumaci. Proto není označení bio namístě. Ale nikoho bych nechtěl přesvědčovat, aby přestal bio kupovat,“ sdělil pro Blesk.cz muž.

Podle Františka je rozdíl hlavně v ceně. „Rozdíl je markantní, cena bije do očí, jestli je v tom rozdíl chuťově, nedokážu posoudit. To by možná dovedli rodiče, kteří si kdysi pěstovali svoje produkty. Zelenina a ovoce vypěstované doma podle mě mají vyšší kvalitu, ale jestli své produkty farmáři nehnojí chemicky, nevím. Pokud má někdo potřebu platit za vyšší standard, budiž. Já ne,“ dodal František P.

Stát bioprodukty doposud tolik nepodpořil

Stát se vrhne do propagace biopotravin zostra v příštím roce, kdy vyhlásí soutěž na propagaci bioproduktů, aby zvýšil jejich odbyt. Podle manažerky PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců Kateřiny Urbánkové stát doposud do kampaně za biopotraviny nikdy tolik peněz nedával. Během dvou let ale například investuje do značky Klasa asi desetinásobek.

K ekologickému hospodářství letos už podvanácté organizovalo ministerstvo zemědělství kampaň o biopotravinách a biofarmách. Těch je podle ministra Jurečky v Česku na 4300 a roste i počet registrovaných výrobců biopotravin.

„Ekologické zemědělství vychází z tradičních agrotechnických postupů používaných našimi předky. Trvale udržitelným způsobem produkuje vysoce kvalitní, nutričně bohaté potraviny bez použití chemických látek. Současně respektuje dobré podmínky chovaných hospodářských zvířat,“ uvedl Jurečka. A v České republice spotřeba bio získává na oblibě i mezi lidmi, spotřebitelé za ně utratili přes dvě miliardy korun. Není tomu tak ale vždy. Stále se najde hodně těch, kteří výhody spíš nespatřují.

Vysoké ceny, ale stejná chuť?

Kritický názor na bioprodukty má Lukáš P. „Ceny mi přijdou příliš vysoké na to, že jsou potraviny chuťově podobné těm nebio,“ myslí si. Prý by do nich pravidelně neinvestoval, stejně tak Adéla K., která občas koupí potraviny s nálepkou bio, jako jsou omáčky nebo těstoviny. „Kupovala bych častěji, ale jsou moc drahé,“ vysvětluje.

Zato Tereza M. ráda podpoří produkty od farmářů. „Zeleninu, sezonní ovoce nebo vajíčka. A když mám možnost, vezmu i maso. Jinak si nákup nechávám dovážet domů, abych se s tím netahala,“ prozradila pro Blesk.cz svobodná matka.

„Od kampaně si mnohé slibuji. Že to nebude jednorázová akce, kdy stát vydá třicet milionů korun. Protože za rok něco změnit je strašně nereálné. Je potřeba soustavná práce,“ řekla Urbánková. Podle ní je třeba pracovat i s dětmi ve školách a v mateřských školkách.

Podívejte se na fotografie z pražských trhů:

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud