„Děti nikdy nedržely hrábě.“ Zručnost jim má dodat návrat dílen do škol
Vraťte tradiční dílny do škol, přejí si rodiče, učitelé i děti. Lidé i firmy si začínají uvědomovat, že mladým absolventům chybí manuální zručnost, a hlavně rodiče se bojí, že znalosti počítačů nebudou jejich dětem stačit, aby se v budoucnu uživily. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) chce proto na školy zatlačit, aby se do výuky vrátily dílny nebo práce na pozemcích.
„Máme u školy rozsáhlé pozemky, které využíváme k tomu, abychom tam posílali děti. Vyzkoušejí si třeba plení zahrady, sázení rostlin nebo práci s půdou,“ popsala Blesk.cz svou zkušenost Jarmila Hegrová, ředitelka jedné ze základních škol v Liberci. Škola má na pozemku kůlnu, kde skladuje nářadí, které je tak v případě potřeby rychle k dispozici.
Děti k záhonům pravidelně vyrážejí v rámci předmětu pracovní činnosti a hlavně mezi mladšími je o zahradní práce velký zájem. „Je určitě fajn, když se občas dostanou ven, aby nemusely pořád sedět ve třídě,“ pochvaluje si Hegrová. Podle ředitelky jde o příležitost, jak si děti mohou vyzkoušet i něco nového. „Některé děti třeba v životě neměly v ruce hrábě,“ dodává s tím, že škola pro tyto aktivity využívá určitou volnost, kterou poskytují rámcové vzdělávací programy.
Něco ořezat nebo navrtat děti neumí
V minulosti se liberecká škola zapojila i do speciálního projektu, v rámci něhož žáci docházeli do dílen na spolupracující střední školu a učili se tam základy elektrotechniky nebo strojírenství. Na vlastní dílnu totiž nemá dostatečné prostory, což je případ i celé řady dalších, především menších škol.
Jiné školy zase podle ředitelů oslovených Blesk.cz nemají učitele, kteří by dílny mohli učit. Spolupráce se středními školami proto není úplně výjimečná – děti se v dílnách dostanou k manuální zručné činnosti, která jim často chybí. „Ořezat, navrtat, ohoblovat nebo vydlabat. Toto děti většinou neumí,“ řekl ředitel menší základní školy na východě Čech.
Uvědomují si to i rodiče, kteří by byli pro návrat tradičních dílen do škol. Z nového průzkumu Asociace malých a středních podniků (AMSP) vyplývá, že o to stojí přes 90 procent z nich. A podobný zájem je také mezi učiteli i samotnými žáky. O něco menší zájem je pak o práci na pozemcích (75 procent rodičů). Shoda panuje na tom, že by dílny měli učit lidé z praxe, například mistři v oboru, kteří by do školy docházeli.
Nahradí hoblík drony?
V případě dílen by ovšem nemělo zůstat jen u manuálního obrábění. Jak upozorňuje předseda AMSP Karel Havlíček, důležité je hlavně to, aby děti v této činnosti viděly smysl. „Hoblík, dláto a kladívko už dnes nestačí. Mladí lidé musí vidět propojení s novými technologiemi, počítači, 3D tiskárnami nebo třeba drony,“ je přesvědčen Havlíček, které prosazuje, aby lepší bylo i technické vzdělávání na základních školách.
Po změnách volal už dříve také premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který zaúkoloval ministerstvo školství, aby tomu přizpůsobilo i rámcové vzdělávací programy. A resort pod vedením Kateřiny Valachové už začal novinky chystat. Ze začátku bude především na školy více naléhat, aby do vyučování častěji zařazovaly práci s technickými materiály, což je jeden z okruhů rámcových vzdělávacích programů (RVP).
Výhledově se však ministerstvo chystá na kompletní přepracování programů. „Současně s podporou škol pro rekonstrukci dílen a jejich vybavení bude následovat úprava RVZ pro základní vzdělávání, kde by se upravila a modernizovala celá oblast technického vzdělávání na základní škole a zvýšil podíl technických činností,“ řekla Blesk.cz mluvčí resortu Jarmila Balážová. Časový horizont změn nicméně neupřesnila.
Určitě bych dílny do škol rozhodně vrátil. Děti totiž ztrácejí vztah k manuální práci a to je podle mě špatně. Sám jsem se díky dílnám zamiloval do řemesla a věnuji se tomu doteď. Nedávno jsem si dokonce zařizoval novou dílnu, ve které nedám dopustit zejména na pístové kompresory od https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/