Školáci špatně čtou. Problémy má až třetina žáků druhého stupně, tvrdí expert
Až třetina dětí na druhém stupni základní školy má problémy se čtením, ukazují odhady psychologů. Ve školách se přestává dbát na to, aby děti četly dobře, a spěchá se s probíráním dalšího učiva. Jenže nedostatky ve čtení později dožene jen část dětí, píše pondělní Právo.
„Střízlivý odhad je, že na druhém stupni třetina dětí nezvládá funkční gramotnost čtení. Některé z nich se to doučí později,“ řekl deníku dětských psycholog Václav Mertin z Karlovy univerzity. Podle něj tato základní schopnost chybí až 20 procentům dospělých.
Důvod? Ve škole se věnuje jen málo času čtení a není kladen důraz na porozumění textu. Děti přitom stále méně čtou – jen dvě pětiny dětí ve věku 6 až 14 let uvedly, že si čtou denně nebo alespoň téměř každý den. Mnohem více pozornosti věnují technologickým vymoženostem a internetu. S rostoucím věkem pak chuť číst knihy nebo časopisy razantně klesá.
Dětí tráví hodiny denně s elektronikou
Podle psycholožky Martiny Celecké není výjimečné, že mobil mají i děti chodící do první třídy. „Sedmnáctiletý mladík nemá čas odejít od počítače se najíst a vzniká u něj mentální anorexie,“ řekla Celecká Právu s tím, že s tabletem, počítače nebo mobilem tráví děti několik hodin denně.
Vliv na to, jestli děti čtou, má hlavně rodina. Průzkum agentury STEM/MARK však ukázal, že až polovina rodičů svým dětem nečte, protože nemají čas.
Maminky 4 roky na mateřské a děti netuší, co je to knížka...