Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Český „kamioňák“ měl příliš malý plat. Ve Francii musel zaplatit tučnou pokutu

Autor: Tomáš Polák, ČTK - 
13. října 2016
22:05

Pokutu v přepočtu 3645 korun vyfasoval český řidič kamionu, který vezl náklad z Francie do Nizozemska. A to jen kvůli tomu, že měl moc nízkou mzdu. Jde o jeden z prvních případů, kdy Francie uplatnila červencový zákon, podle něhož musí dopravci cizích zemí platit ve Francii řidičům aspoň minimální tamní mzdu. Podle europoslankyně Martiny Dlabajové (ANO) jde o porušení evropských principů a případ řešila i na meziparlamentním zasedání v Bruselu. Řidičů se zastal i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Řidič ČSAD Uherské Hradiště jel s nákladem, když ho zastavila policie. Musel ukázat potvrzení o tom, že jeho mzda je minimálně stejně vysoká jako jeho francouzských kolegů. To ale neměl, a tak musel na místě zaplatit pokutu, aby ho policie pustila dál. Jeden z prvních případů vynucování zásady, o které se momentálně jedná v Bruselu „za stejnou práci, stejné peníze.“

Proti revizi směrnice o vysílání pracovníků, která takovou zásadu vynucuje, už od samého začátku tvrdě vystupuje česká strana v čele s Martinou Dlabajovou, která je stínovou zpravodajkou návrhu a členkou Výboru pro zaměstnanost a sociální věci EP. Podle ní jde návrh proti evropským principům volného pohybu, menší administrativy a také ohrožuje českou konkurenceschopnost.

Dlabajová: Komise musí jednat

„Je to prozatím jeden z mála případů, kdy byla dopravci skutečně udělena pokuta, ale musí to pro nás být varování. Francouzský zákon o minimální mzdě je nyní předmětem vyšetřování ze strany Evropské komise, stejně jako obdobný německý zákon Milog,“ upozornila Dlabajová. I když směrnice ještě nenabyla platnosti, Francouzi a Němci už její podstatu implementovali do své národní legislativy. Jenže to se nelíbí například Čechům.

„Rozdíl je nicméně v tom, že Německo po dobu prošetřování na zahraničních dopravcích tato pravidla nevymáhá. Nevíme, jakým způsobem se bude tlak a kontrola z francouzské strany stupňovat, a proto je důležité, aby Komise jednala rychle a dala jasný signál dalším státům, které zavedení takových opatření zvažují,“ dodala Dlabajová. Podle ní se komise nakonec rozhodne ve prospěch českých dopravců.

Konkrétní český případ řešila i s francouzskými kolegy během středečního meziparlamentního zasedání Výboru pro zaměstnanost a sociální věci EP a národních parlamentů. Francouze prý vyzvala k zastavení kontrol a pokutování českých řidičů.

„Komise ani dotyčné členské státy si ale neuvědomují, že už nyní se musí naše firmy potýkat se zvýšenými náklady spojenými s vysíláním svých pracovníků do zahraničí. Další růst nákladů tak bude znamenat jejich likvidaci a ve finále i podlomení konkurenceschopnosti Evropy,“ vysvětlila europoslankyně.

Nařízení zlikviduje dopravce, míní poslanci

Pokutování řidičů kamionů se nelíbí ani europoslanci Luďku Niedermayerovi (TOP 09), který společně se slovenským kolegou odeslali dopis Evropské komisi, ve kterém upozornili, že stávající praxe pokutování českých a slovenských profesionálních řidičů ve Francii je podle nich porušením principů jednotného trhu a ohrožením autodopravců ze střední Evropy.

„Nejde ale zdaleka jen o výši mzdy. Další nepřiměřená omezení mohou představovat administrativní náklady spojené s regulací. Kromě toho mám obavy, že pokud pro takovéto národní úpravy nebudou vymezeny jasné hranice, může dojít k jejich zavádění i v dalších zemích, což by mohlo vést k tomu, že v některých oblastech se vnitřní trh EU stane zcela nefunkčním“ řekl Luděk Niedermayer.

Podle Štefance podobné zákony mohou zruinovat typické slovenské autodopravce, které operují s méně než pěti nákladními auty.

„Nutit jí vyplácet řidičům francouzsku minimální mzdu a zatěžovat jí byrokracií, která je s tím spojená, je pro ní likvidační. Nebude to vést ke zvyšování platů zaměstnanců, ale k jejich propouštění, protože středoevropský trh ovládnou velké nadnárodní společnosti s vlastními auty a řidiči,“ uvedl Ivan Štefanec.

Dopravci falšují výplatu

Češi už ale podle ní vymysleli způsob, jak se placení pokut vyhnout. „Dle mých informací dnes Loi Macron a Milog aplikují zhruba pouze dvě procenta českých dopravců a často se přiznávají, že raději falšují výplatní pásky a další dokumenty, které francouzské orgány vyžadují,“ upozornila Dlabajová.

Legální cestou vyhnutí se zákonu je pak ukončení zaměstnaneckého poměru a přechod do pozice osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Na to ve čtvrtek upozornil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Je to v neprospěch řidičů. V okamžiku, kdy budou nuceni přecházet do pozice OSVČ, tak to samozřejmě snižuje jejich zabezpečení a snižuje jejich možnosti a práva vůči zaměstnavatelům,“ uvedl Sobotka. Ve Francii i v Německu je pojetí samostatně podnikajících osob totiž jiné než v ČR. Na OSVČ proto nové zákony nemyslely.

Europoslanci se shodují, že současná diskuze ohledně vysílání pracovníků ještě více rozděluje už i tak nestabilní Evropu. Čeští představitelé se bojí zejména toho, aby podobná nařízení nefungovala jako nástroj, jak se zbavit konkurenčních českých firem na západoevropském trhu.

Bocian ( 15. října 2016 05:34 )

Jen tak na ně. Tady je vidět, že za nízké platy v Exekutistánu nemůže EU ale drsný český zaměstnavatel, kterej si nechá pro korunu koleno vrtat.

salto ( 14. října 2016 08:46 )

Budu taky platit pokutu, když mám malý - no tamto?

st.rec ( 14. října 2016 08:09 )

Analogie: Kouřovci co zdrhli z Litvy kamsi do Německa měli příliš malé dávky,kdo dostane a jakou pokutu?

kukuku ( 14. října 2016 06:44 )

Pak by to chtělo podívat se, jestli cikánské prostitutky nejedou za nižší ceny než francouzské.

Zobrazit celou diskusi