„Zaplaťte, nebo vám odvrtáme zámek.“ T-Mobile posílá na bývalé klienty ranaře

Autor: Tomáš Polák - 
12. 10. 2016
18:40

Ostré výhrůžky dostávají v posledních dnech bývalí zákazníci mobilního operátora T-Mobile. Vymahači požadují po lidech uhradit pokuty, na které ale operátor nejspíš nemá ani právo. Podle spotřebitelské organizace dTest jde o extrémně neetické a agresivní praktiky a T-Mobile pouze využívá neznalosti zákazníků. Firma se hájí, že jedná podle práva.

Petr si chtěl pořídit nové auto, část peněz měl našetřeno, něco si chtěl půjčit. V bance se dozvěděl, že má záznam v rejstříku dlužníků SOLUS, protože prý nezaplatil něco za telefon, a tak úvěr nedostane. Petr měl vše zaplacené, ale chvíli na to přišel dopis od vymahačů, že dluží operátorovi T-Mobile více než čtyři tisíce na pokutách. A jestli nezaplatí, exekutor mu odvrtá zámek a odnese vše, co má doma.

To je ukázkový příběh toho, jak spotřebitelé zjistí, že něco údajně dluží. Přitom dlužná částka spočívá v těchto případech ve smluvních pokutách skrytých v obchodních podmínkách, například za pozdní zaplacení paušálu či dlouhodobé nesplácení závazků. „To je ale v rozporu s nálezem Ústavního soudu, všechny pokuty musí být uvedeny přímo ve smlouvě,“ připomněl právník Lukáš Zelený ze spotřebitelské organizace dTest.

Právě na dTest se v posledních dnech obrací zákazníci T-Mobilu, kteří mnohdy o existenci pokut ani netušili. „Dnes podobné věci výslovně řeší občanský zákoník, který zakazuje překvapivá ustanovení v obchodních podmínkách smluv,“ dodává Zelený. Zatímco Český telekomunikační úřad (ČTÚ) dřívější rozhodnutí Ústavního soudu respektuje, T-Mobile nikoliv. Přitom právě prostřednictvím ČTÚ mají operátoři vymáhat své pohledávky.

T-Mobile „obchází“ telekomunikační úřad

A jak to v praxi funguje? T-Mobile se obrátí na Český telekomunikační úřad s tím, aby rozhodl o neuhrazené částce. Úřad ale obecně nepřiznává nesprávně sjednané smluvní pokuty, jelikož respektuje nařízení Ústavního soudu. T-Mobile tak podá další návrh, kterým předchozí podnět vezme zpět. Český telekomunikační úřad se tak zeptá spotřebitele, zda s tím souhlasí.

„A spotřebitel, vzhledem k tomu, že si myslí, že bude mít pokoj, tak buď vůbec neodpoví, anebo řekne, že souhlasí. ČTÚ pak vydá usnesení o zastavení řízení, a spotřebitel si říká: dobrý, mám klid,“ popsal Zelený.

Jenže tím to teprve začíná. T-Mobile totiž pak předá pohledávku inkasní agentuře, která začne spotřebiteli vyhrožovat. „T-Mobile se nechce svých snadných výdělků vzdát. Zákazníky tak začne obtěžovat vymahačská agentura ostrými dopisy. Dobře ví, že exekutor nikdy nepřijde, jenom vyhrožuje. Spor by nevyhráli, ale když někomu naženou strach, třeba zaplatí. Vydírání tak může být účinné,“ řekl Zelený.

Přitom právě inkasní agentura nemá více pravomocí než kterákoliv jiná společnost. Nemůže vést žádné skutečné řízení ani si nárokovat náklady například za odvrtání zámku. Vymahači, kteří zastupují smluvního partnera, mohou po spotřebiteli maximálně vyžadovat zákonný úrok z prodlení, rozumně vysokou smluvní pokutu, byla-li ujednána, a případně náklady na zaslání upomínky, ale tím to končí.

Jak se bránit?

Existuje-li smlouva a v ní uvedená povinnost jedné ze stran platit určitou částku, neznamená to, že už není potřeba, aby o tom rozhodl soud. Stává se, že dluh už byl dříve splacen nebo vůbec neexistuje. Je-li operátor přesvědčený, že mu někdo dluží peníze, může se obrátit na soud nebo jiný státní orgán (v tomto případě na Český telekomunikační úřad). Dokud ten nerozhodne, nikdo nemůže vymáhat údajný dluh. „Skutečné vymáhání, ať chceme platit nebo nechceme, provádí až soudem pověřený exekutor,“ uzavřel Zelený.

Pokud vám tedy také přišel dopis od ČTÚ o návrhu zastavení řízení, je vhodné trvat na rozhodnutí úřadu. Jakmile totiž úřad pravomocně rozhodně, tak po spotřebiteli už operátor nemůže částku vymáhat, protože na to nemá nárok. Pokud už spotřebitel nereagoval anebo souhlasil, tak má sám možnost se obrátit na ČTÚ a podat návrh na zahájení řízení o tom, zda ta dlužná částka existuje, nebo ne.

„Zákazníci, po kterých je vymáhána smluvní pokuta, se u úřadu mohou domáhat vydání rozhodnutí, že žádná taková smluvní pokuta po nich nemá být vymáhána a že pohledávka tam není,“ řekl Blesk.cz mluvčí úřadu Martin Drtina. ČTÚ pak znovu spor posoudí, a pokud jde opravdu o nesprávně sjednané smluvní poplatky, spotřebiteli už nikdo nemůže nijak vyhrožovat.

Podle informací dTestu T-Mobile vymáhá neoprávněné poplatky po zhruba 100 tisících klientů. ČTÚ ale informaci nepotvrdil. „To je věc správního řízení, to ČTÚ nebude vůbec komentovat, kolika lidí se to týká,“ uvedl Drtina.

Operátor: Vše je v souladu s právem

Na T-Mobile se obrátila i redakce Blesk.cz. Podle operátora je vše v pořádku. „Vymáháme existující pohledávky prostředky, které máme k dispozici, tedy prostřednictvím vymáhacích agentur. O těchto pohledávkách nikdy nebylo rozhodnuto v náš neprospěch, a to ani soudem a ani správním orgánem (ČTÚ),“ řekl Blesk.cz mluvčí Lukáš Hrabal.

„Navíc disponujeme rozsudkem OS pro Prahu 4, který konkrétní žalobu rozhodl v náš prospěch s tím, že nález Ústavního soudu nelze aplikovat plošně, ale každý případ je nutno posuzovat jednotlivě. Jsme přesvědčeni, že náš postup je v souladu s právem,“ dodal Hrabal.

Doporučujeme
Bocian ( 13. října 2016 13:05 )

Jenže oni to mají nastavené tak, že pokud neplatíte paušál ale kredit, tak zaplatíte ještě víc než neplatič paušálu i s pokutama. Nejhorší je, že si u nás v Exekutistáně nevyberete. A´t je to O2 nebo T-mobile, či Vodafon jeden větší podvodník jak druhý. A to je zde 2x dražší volání do všech sítí než třeba v Rakousku.

Bocian ( 13. října 2016 12:58 )

Na většího blba jak je "Olones" jsem tady ještě nenarazil.

jiznicechy ( 13. října 2016 01:06 )

Vás je tady škoda. S Vaší inteligencí, noblesou a empatií budete jistě "ve světě" obdivován. Nechápu, co děláte na diskuzi v Blesku mezi stádem nevdělaný, tupých a nenažraných hovad - Vy patříte jinam, co takhle anglická královna? Byla by dost dobrá?

Olones ( 12. října 2016 22:49 )

 Vážení ***i, čtěte smlouvy co podepisujete. Standardní ceskej debil jako je ostatně tady většina jak tak koukam , nečte všeobecné podminky a pak se diví a kope kolem sebe.Do***e chci službu tak platim. Co je na tom?Přesně díky takovým ***um který tu jen remcaj jsme ve světě pro.smich.Nikdy to tu nebude jiny.Jste prostě ubozaci , a smejdi největší.Kdyby se smlouvy četli a za služby se platilo tak si exekutoři a ostatní můžou *** políbit.Ale to.ne.To si radši podepíší papír dobrovolně a pak budu nadávat že po mě někdo něco chce.Jdete do ***e.Hovada nenažraný.Nevzdelane tupé stádo hovad.

drakulina ( 12. října 2016 22:43 )

Žádné paušály, nabiji za hotové peníze, až provolám, nabíjím znova a mám klid....

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa