Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Obchodník nestihne vyřídit reklamaci? Máte nárok na vrácení peněz

Rozbitý telefon by měl přijít na reklamaci.
Rozbitý telefon by měl přijít na reklamaci.  (Autor: Blesk )
Autor: mib - 
16. října 2016
05:50

Zákaznice šla reklamovat telefon, obchodník jí nejenže poruchu neuznal, ale porouchaný telefon jí nestihl vrátit v zákonné lhůtě do třiceti dnů. Podle zákona o ochraně spotřebitele má v takové situaci člověk možnost odstoupit od smlouvy a nárok na vrácení peněz. Inspektorka České obchodní inspekce (ČOI) pro severní Čechy Renata Linhartová doporučuje při reklamacích využít institutu mimosoudního jednání. Zákazníci mají při pochybení obchodů stále větší šanci na úspěch, musí znát svá práva.

Na reklamaci má spotřebitel nárok do dvaceti čtyř měsíců od převzetí zboží. Když mu ji prodejce neuzná, může se zákazník obracet na soudního znalce, soud, ale nově také spor řešit mimosoudně. Na reklamaci má prodejce třicet dnů, a pokud to nestihne, máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat peníze zpět.

„V zákoně o ochraně spotřebitele je uvedeno, že pokud prodejce reklamaci ve lhůtě nevyřídí, tak je to podstatné porušení smlouvy, a na základě tohoto porušení může člověk od smlouvy s prodejcem odstoupit. Zruší se tím smluvní vztah a prodejce musí vrátit peníze,“ uvedli pro Blesk.cz experti ze spotřebitelského časopisu dTest.

Poruchu reklamovat vždy

Nezdařenou reklamaci mobilního telefonu řešil inspektorát ČOI pro Liberecký a Ústecký kraj. Podle ředitelky inspektorátu Renaty Linhartové, dostal obchodník pokutu hned na místě, a to ve výši tisíc korun. Další tisícovku bude muset zaplatit za správní poplatky.

„Výrobek byl předán spotřebitelce až po třiceti dnech podání reklamace. Řešili jsme to okamžitě formou pokuty na místě za prokázané porušení,“ řekla pro Blesk.cz Linhartová.

Ta doporučila při jakémkoli pochybení obchodníků ještě před tím, než se spotřebitelé obrátí na soud, využít institutu mimosoudního jednání, tzv. ADR, který při ČOI sídlí v Praze. „Aby to bylo jednodušší i méně finančně náročné, může si nechat vypracovat znalecký posudek a podle toho, jak vyjde, zkontaktovat prodávajícího. Ten má povinnost aspoň jednu schůzku se spotřebitelem vést,“ upřesnila Linhartová.

Pokud vyjde znalecký posudek ve prospěch spotřebitele, náklady včetně těch na soudní posudek musí zaplatit prodejce. Ten ale o vyřízení reklamace rozhoduje, i když ji zamítne. ČOI proto doporučuje se proti vadám ohradit dostatečně a hned. 

Zákazník má s pořízením jakéhokoli zboží vždy dva roky čas, než mu propadne šance na reklamaci. Doba může být ale i mnohem delší nebo doživotní. „Může dojít ke smluvnímu plnění, ale spotřebitele pak nechrání zákon, ale pouze smluvní záruky stanovené mezi prodejcem a spotřebitelem,“ uzavřeli experti z dTest.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi