Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

„Češi jezdí v plechovkách,“ plísní je mechanik. A popsal praxi s technickou

Autor: Michaela Bezvodová - 
12. srpna 2016
06:10

„Protáhnout“ auto technickou kontrolou řidičům v Česku mnohdy pomáhají technici v servisu. A protože jsou stanice zahlcené zakázkami a povinnostmi, servisy se jim i šoférům pokoušejí usnadnit práci a ušetřit čas. Pro Blesk.cz popsal běžnou praxi automechanik Roman, podle kterého Češi mnohdy jezdí v „plechovkách“ a posílal by je na kontrolu každoročně. I když ani to nemusí stačit.

„Stává se nám to, že skoro všem děláme technickou my. Protože lidi musí na stanici a problém českých technických je, že tam musí stát s autem celý den, protože je tam třeba třicet aut. Když přijedete v půl desáté dopoledne, řeknou, už mají plno,“ popsal pro Blesk.cz automechanik Roman Šanda ze severočeského servisu PitStop.

„Dám auto na hever, proběhnu ho, co je potřeba opravit, udělám. Jedu na technickou, kde auto nechám technikovi, když má chvilku času, během dne ho protáhne kontrolou. Když to má hotovo, zvedne telefon a já si pro to přijedu a nikdo tam nemusí marnit celý den čas,“ dodal Šanda.

Nejde prý o protekci, ale vzhledem k tomu, že kontroly je nutné stále více fotit a dokládat, je to způsob, jak „ulevit“ přeplněným stanicím. „Na druhou stranu, mám dvě děti, čekám třetí a mým dobrým úmyslem je to, že nechci mít na přechodu mrtvé dítě kvůli tomu, že někdo někoho uplatil a dvacet metrů před přechodem někomu rupnou brzdy nebo se uvolní shnilá trubička,“ zmínil mechanik.

Podle něj Češi šetří, kde se dá. A vozí do servisu auta ve stále horším stavu. „Na technické to není o tom, že udělají každé auto, když je špatné, sundají nálepky a řeknou, že je to vrak. Osobně taky lidem rovnou říkám, když mi přijedou s ojetinou, že to dáme dohromady, nebo ať si technickou udělají sami,“ přiznal Šanda.

STK: Zdatných lidí je málo

Předseda STK Michal Cuc pro Blesk.cz potvrdil, že servisy vozí mnoho aut na technickou. Zákazníci jim svěřují svá auta, problém je pak ale v tom, že v autoservisu vše neodhalí a technickou pak nelze uznat. „My odhalíme vadu, v servisu to musí znovu opravit a znovu přijet, což je pro ně samozřejmě složité. Neradi vidí, že u nás neprojde jimi opravené auto, ale my jsme nezávislý dozor a nemáme se servisy dohodu, že ta auta musí projít,“ dodal.

V ČR je na tři sta stanic technické kontroly a podle Cuce se ze začátku roku na ministerstvu kupily stížnosti kvůli tomu, že stanice nestíhají. Tvrdí, že stanic není málo, ale mají malé kapacity. Personál navíc musí být schopný a školený. „Ministrovi ležely na stole stížnosti, že si neporadili se situací celé jaro. Kontroly se zpřísnily, dělá se focení, prodlužuje to čas kontroly, tím pádem na to stanice nejsou hlavně personálně připravené,“ řekl.

Automechanik: Kontrolujte si auto sami, technická ho nezachrání

Ministerstvo dopravy chce tak trh s provozováním stanic technické kontroly otevřít konkurenci. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Věří, že právě díky fotodokumentaci se zachová profesionalita kontrol, i když bude počet stanic narůstat.

Cuc i Šanda se shodli, že by neuškodilo snížit kontroly u aut starších deseti let na jednoleté lhůty. Zatím ale podle nich není politická vůle. Navíc by to při současném počtu kontrolních stanic bylo neúnosné. „Jsem rozhodně pro zpřísňování, vždyť to není legrace. Auta jezdí v žalostném stavu. Ale ani kontrola není zárukou bezpečnosti. Auto může být v pořádku a za půl roku je to vrak. Na to si musí dávat pozor sami lidi. Osobně si kontroluji auto každý měsíc,“ doporučil Šanda.

Ministerstvo dopravy na konci letošního května uvedlo, že bude snahou, aby stanice byly co nejdostupnější. Kdy plánuje jejich rozšíření, to ale zatím neupřesnilo.

Jannys ( 6. září 2016 18:00 )

jo ja radsi taky kupuju auta v bazaru nez pres inzerat apod., jelikoz uz je to tak trochu predvybrane a samozrejme to nakupuju s poradcem automechanikem,ktery mi vzdy dobre poradil

rafael56 ( 27. srpna 2016 23:26 )

TAk tohle me vube neprekvapuje. To sleduju v lokalnim STK, kde nestihaj a poustej auta, ktery by bejt pusteny nemely... Kdyz pak takovy auto clovek koupi, muze se mu po par dnech cokoli rozsypat. kupovat ojetinu je vhodne jedine pres zabehlej autobazar, kde si auta na vykup proverujou, aby nevykoupili vrak...

istyl ( 12. srpna 2016 13:36 )

STK je takova umela zamestnanost, všichni ti odborni kontrolori by se mohli, místo buzerace, věnovat opravam prave tech zavadovych aut...tim by se zvýšila opravenost a konkurenci i cena oprav...a odpovědnost za technicky stav nechat na ridici a pokud nekomu ublizi, pak za to ponese plnou odpovědnost...

sairait ( 12. srpna 2016 12:37 )

lidi v TK jsou rádi že maj práci, až nebudou starý pixle, tak co budou kontrolovat, šéf je vykopne a nebudou many

istyl ( 12. srpna 2016 08:50 )

a co delat STK před kazdou jizdou...ne? Lide jezdi v tom, na co maji finance, co jim umoznuje rodinny rozpocet...az budou mit penez vic, urcite v plechovkách jezdit nebudou...proste zatím budou jezdit v tom, na co mají a jestli se STK zpřisni, nebo ne...

Zobrazit celou diskusi