Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Ujetí od nehody vyjde až na 25 tisíc. Jak zabere přísnější peněžitý trest?

Autor: mib - 
11. srpna 2016
06:50

Osmnáctiletý mladík naboural na Kladensku v polovině letošního května protijedoucí vozidlo a od nehody ujel, auto odstavil v přilehlé vesnici bez registračních značek. Den nato sám nahlásil údajnou krádež, díky tomu policie zjistila, že boural on. Běžně ale takové „štěstí“ nemá, dopravní nehody, od kterých řidiči odjedou, letos policie řešila téměř sedmdesátkrát. Ministerstvo dopravy navrhuje úpravy bodového systému a systému pokut i proto, že lidé ujíždí od zraněných, za což jim hrozí až pětileté tresty. Pokuty by se měly vyšplhat až na pětinásobek.

„Zjevně se dopouštějí neposkytnutí pomoci charakterově defektní jedinci, na které tato už dnes poměrně vysoká trestní sazba nemá nijak velký odstrašovací účinek. Možná zvyšující se počet těchto trestných činů vypovídá něco i o stavu naší společnosti. Neposkytnutí pomoci při dopravní nehodě je mimořádně opovrženíhodné jednání,“ řekl pro Blesk.cz Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců.

Podle něj zpřísnění trestů situaci zásadně neovlivní a bude k tomu docházet i nadále. „Ministerstvo dopravy by mělo spíše vynakládat své síly na dobudování základních částí dopravní infrastruktury, jako je Pražský okruh, kde bohužel již více než čtvrt století selhává,“ doplnil Felix.

Rezort dopravy ale považuje změnu bodového systému a systému pokut za účinnou v boji s nebezpečnými řidiči. Podle něj je nedovolené opuštění místa dopravní nehody jedním z nejzávažnějších dopravních přestupků, proto navrhuje snížit připsané body, ale výrazně zvýšit peněžní pokuty. V současnosti lidé zaplatí ve správním řízení do pěti tisíc korun s připsáním sedmi bodů. Návrh ministerstva počítá se zvýšením pokuty až do výše 25 tisíc, s návrhem na připsání čtyř bodů.

„Teď platí zákaz činnosti na jeden až šest měsíců, pokud člověk spáchá čin dvakrát v jednom roce, navrhujeme zpřísnění rovnou na tři až šest měsíců. Tento návrh je součástí celkové úpravy bodového systému a systému pokut. Ohledně tohoto návrhu proběhne na přelomu září a října seminář pro poslance. Chceme, aby parlament začal náš návrh projednávat po zmiňovaném semináři, následně bychom to celé rádi uvedli do legislativního procesu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zavolat záchranku nestačí. Zasáhnout musí i laik

Legislativa v Česku rozlišuje dva případy, kdy dojde k ujetí od dopravní nehody. Tím je buď trestný čin neposkytnutí pomoci, kdy hrozí člověku potrestání na dva roky, zatímco při neposkytnutí pomoci řidičem, který měl na nehodě účast, hrozí až pětileté vězení.

Podle principů poskytování pomoci by pro laiky mělo být dostačující, pokud přivolají k nehodě záchrannou službu, školený odborník by se měl pustit do aktivního zásahu. Odpovědnosti za „chybné“ poskytnutí pomoci by se člověk neměl obávat podle legislativy v žádném z případů, kdy bude u nehody zasahovat. I když není proškolený, při obzvlášť závažných nehodách by měl zasáhnout vždy.

„V případě, že jsou při dopravní nehodě zraněny osoby, je povinností každého poskytnout první pomoc a zavolat na linku 155, a tím zajistit příjezd rychlé záchranné pomoci,“ uvedla karlovarská policie.

Policie mezi zásady jednání při dopravní nehodě řadí zastavení vozidla na místě, kde se nehoda stala, poté by mělo být místo označeno dopravním trojúhelníkem. Pro další upozornění je vhodné použít reflexní vesty a při hromadné dopravní nehodě je podle policie nutné opustit vozidlo a silnici. Pokud by hrozil požár nebo výbuch auta, zavolat hasiče.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi